Musik 2, 15 hp
, 15 credits
971G15
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1FRI | Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem | 5 (HT 2014) | Svenska |
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G2XKursen ges för
- Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande
• på en grundläggande nivå kunna omsätta en notbild i ett korrekt klingande resultat och kunna skapa musik med skilda musikaliska verktyg och uttryck
• utifrån aktuell forskning och läroplanens syften och innehåll kunna argumentera för och motivera värdet av musikalisk verksamhet
• kunna integrera musikaliska arbetssätt med pedagogiskt arbete i övriga ämnen
• vara förtrogen med läroplanens kursplan i musik och känna till hur bedömningskriterier och betygssättning i musik ska tillämpas
• kunna söka, läsa och kommentera vetenskapliga arbeten inom det musikaliska området samt ha genomfört och dokumenterat en mindre empirisk undersökning om musik i skolan
• kunna ge tydliga instruktioner och ta vara på musikämnets möjligheter till lärande samt kunna analysera det egna pedagogiska ledarskapet
Kursinnehåll
Kursen har ett genomgående didaktiskt perspektiv. Den omfattar såväl bruksspel i piano som ensemblespel och musikskapande. Reflektioner kring musikaliskt lärande relateras till forskning och styrdokument samt till begreppen genus och etnicitet.
Förutom musikämnets egenvärde behandlas dess möjligheter till samarbete med andra ämnen. Kursen vill ge medvetenhet och kunskap om bedömning och betyg i musikämnet samt om relevant utrustning och material i en musiksal. En musikalisk föreställning med pedagogisk relevans planeras, genomförs och utvärderas. Genom skrivande av och opponerande på en rapport tillämpas ett vetenskapligt förhållningssätt samt kunskaper om problemställningar, metoder och forskningsetik.
Undervisnings- och arbetsformer
Arbetsformerna är varierande och organiseras som enskilt arbete och som arbete i grupp. I kursen förekommer föreläsningar, verkstäder, seminarier samt studier av litteratur. Dessutom finns övande inslag av studentstyrda aktiviteter i form av litteraturseminarier och verkstäder.
Examination
Examinationen sker genom muntliga redovisningar, praktiska uppgifter samt skriftliga individuella uppgifter.
Provkoder
GRE1, 2 hp - bruksspel - UG
GRE2, 2 hp – musikskapande - UG
MRE1, 2 hp – musikdidaktik - UG
MRE2, 2 hp – litteraturseminarier - UG
MRE3, 2 hp – temaarbete - UG
SRE1, 2 hp - betyg och bedömning - UG
SRE2, 3 hp – rapport - UV
OBL1 – verkstäder D
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.Institution
Institutionen för samhälls- och välfärdsstudierDet finns inga examinationsmoment att visa.
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.