Utbildningsvetenskaplig kärna 2, Utveckling och lärande, Verksamhetsförlagd utbildning, 1.5 hp

Educational Sciences 2, Development and Learning, 1.5 credits

971G17

Huvudområde

Didaktik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Programkurs
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L1FRI Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem 1 (HT 2012) Svenska

Huvudområde

Didaktik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G1X

Kursen ges för

  • Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem

Förkunskapskrav

Genomgången kurs i Utbildningsvetenskaplig kärna 1, Allmändidaktik 5 hp eller motsvarande.

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall den studerande kunna:
- uppvisa grundläggande sociala förmågor i fritidshemmets och skolans verksamhet,
- med handledarens stöd kunna planera, genomföra och utvärdera enklare pedagogiska moment och därigenom uppvisa grundläggande didaktiska förmågor.

Kursinnehåll

Den studerande genomför verksamhetsförlagd utbildning på fritidshem och i skola. Den studerande planerar, och genomför minst ett pedagogiskt moment tillsammans med handledare. Under kursen övar den studerande att ta kontakt och kommunicera med elever, att använda sig av kroppsspråket, att ta emot konstruktiv kritik samt att uppvisa ett ansvarsfullt beteende på fritidshem och i skola.

Undervisnings- och arbetsformer

Verksamhetsförlagd utbildning.

Examination

EXAMINATIONSFORMER:
Kursen examineras genom uppvisande av tillämpade didaktiska och sociala lärarförmågor.
Examination av de tillämpade sociala och didaktiska lärarförmågorna begränsas till tre tillfällen.

PROVKODER:
GSLF Grundläggande sociala förmågor 1 hp, U-G
SDLF Grundläggande didaktiska förmågor 0,5 hp, U-G

Betygsskala

Tvågradig skala, U, G

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

Det finns inga examinationsmoment att visa.

Haglund, B. (2009). Fritid som diskurs och innehåll: En problematisering av verksamheten vid afterschool programs och fritidshem. Pedagogisk forskning i Sverige, 14 (1) 22-44. Kroksmark, Tomas. (2011). Lärandets stretchadhet. Lärandets digitala mysterium i En-till-En-miljöer i skolan. Didaktisk Tidskrift 20(1): 1-22. (Bibliotekets nättidskrifter) Rohlin, M. (2011) Fritidspedagogik och lärande. I A.S. Philgren (Red.) Fritidshemmet, s. 115-141. Lund: Studentlitteratur. Szczepanski, A. & Dahlgren, L-O. (2011). Lärares uppfattningar av lärande och undervisning utomhus. Didaktisk Tidskrift 20(2), 119-144. (Bibliotekets nättidskrifter) Woolfolk, A., McMillan, J. H., Hughes, M. & Walkup, V. (2011). Educational Psychology and Classroom Assessment. Harlow: Pearson.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.