Utbildningsvetenskaplig kärna 5, Bedömning och uppföljning för utveckling och lärande, 7.5 hp

Educational Sciences 5, Educational Assessment and Evaluation, 7.5 credits

971G18

Huvudområde

Didaktik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Elisabeth Eriksson

Kursansvarig

Elisabeth Eriksson

Studierektor eller motsvarande

Birgitta Plymoth
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L1FRI Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem 1 (HT 2018) 201844-201848 Svenska Norrköping, Norrköping O

Huvudområde

Didaktik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G2X

Kursen ges för

  • Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall den studerande kunna:

- redogöra för nationella riktlinjer som finns för grundlärares arbete med bedömning och betygssättning inom de obligatoriska skolformerna med fokus på år F-6.

- beskriva olika sätt för att dokumentera, bedöma och analysera elevers utveckling och lärande i relation till fritidshem och skola

- använda i kursen presenterade teorier och begrepp för att analysera hur pedagogisk praktik, bedömning och elevers utveckling och lärande samspelar.

- relatera utbildningsvetenskaplig forskning till grundlärares arbete med bedömning och uppföljning inom fritidshem och skola

-diskutera etiska aspekter i samband pedagogisk dokumentation, uppföljning och betygssättning

Kursinnehåll

I kursen studeras dokumentation, uppföljning och bedömning inom fritidshemsverksamhet och skola utifrån ett vetenskapligt förhållningssätt. Kursen berör aktuella styrdokument och riktlinjer, liksom olika tillvägagångssätt och verktyg, analoga och digitala för att inhämta information och dokumentera elevers kunskaper, utveckling och lärande. Kursen belyser och problematiserar kunskapsbedömningars skilda funktioner, betydelser och konsekvenser för elever och lärande. I kursen introduceras även grundläggande begrepp och teorier om bedömning. Kursen består av följande fyra delområden (a) bedömning inom fritidshem och grundskola samt aktuella styrdokument med tillhörande riktlinjer, (b) bedömningars syften och användning av olika bedömningsmetoder, (c) dokumentation, uppföljning och kommunikation av elevers utveckling och lärande, och (d) saklig, likvärdig och rättvis bedömning och betygssättning.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier varav ett obligatoriskt, arbete i grupp, samt självständiga studier.

Examination

Kursen examineras genom salstentamen och muntlig tentamen.

PROVKODER:
STN1 Skriftlig tentamen, salstentamen, 2,5 hp, U-G
MTN1 Muntlig tentamen: individuell examination i grupp, 5 hp U-VG
OBL1 Seminarium, 0 hp, D

Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.

  • Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:

  • Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:

  • Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

Det finns inga examinationsmoment att visa.

Huvudböcker Andersson, Birgit (2013). Nya fritidspedagoger – i spänningsfältet mellan tradition och nya styrformer. Doktorsavhandling. Umeå: Umeå universitet. http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:603114/FULLTEXT02 (valda delar) Pihlgren, Ann, S. (red.) (2015). Fritidshemmet och skolan – det gemensamma uppdraget. Lund: Studentlitteratur. (kap. 4, 8 och 13) Slemmen Wille, Trude (2013). Bedömning för lärande i klassrummet. 1. uppl. Malmö: Gleerup. Artiklar, rapporter och e-böcker som kan hämtas via bibliotekets hemsida Annerstedt, Claes & Larsson, Staffan (2010). ‘I have my own picture of what the demands are…’: Grading in Swedish PEH – problems of validity, comparability and fairness. European Physical Education Review, 16(2), 97–115. Carr, Sonya C. (2008). Student and peer evaluation: Feedback for all learners. Teaching exceptional children, 40, 24–30 Gustafsson, Jonas (2004). Portföljer, en bärande idé? Studies in Educational Policy and Educational Philosophy, 2004(2), 26827, DOI: 10.1080/16522729.2004.11803889 Hirsh, Åsa. (2012). IUP – verktyg för lärande? Forskning om undervisning och lärande, 9, 33–41. http://www.forskul.se/ffiles/0041617A/Ful9.pdf Klapp Lekholm, Alli (2010). Lärares betygsättningspraktik. Forskning om undervisning och lärande, 3, 21–29. http://www.forskul.se/ffiles/0040a39b/ful3.pdf Korp, Helena (2011). Kunskapsbedömning – vad, hur och varför, (s. 39–122). Stockholm: Skolverket. http://www.skolverket.se/publikationer?id=2666 Lindström, Lars (2006). Creativity: What Is It? Can You Assess It? Can It Be Taught? International Journal of Art & Design Education, 25(1), 53-66. Olsson, Bengt (2010). Bedömning i estetiska ämnen – mer än bra eller dålig konst eller musik. Forskning om undervisning och lärande, 3, 45–54. http://www.forskul.se/ffiles/0040a39b/ful3.pdf Svennberg, Lena, Meckbach, Jane, & Redelius, Karin (2014). Exploring PE teachers’ ‘gut feelings’: An attempt to verbalise and discuss teachers’ internalised grading criteria. European Physical Education Review, 20(2), 199–214. Texter som läggs upp på Lisam Atjonen, Päivi (2018). Etiska grunder för bedömning av elevers lärande. I V. Lindberg, I. Eriksson, & A. Pettersson (red.), Lärares bedömningsarbete – Förutsättningar, villkor, agens (s. 69–81). Stockholm: Natur & Kultur. Carlgren, Ingrid (2013). Kunnande – kunskap – kunnighet. I L. Lindström, V. Lindberg & A. Pettersson (red.), Pedagogisk bedömning – Om att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap (s. 43–57). Stockholm: Stockholms universitets förlag. Grettve, Anna, Israelsson, Marie, & Jönsson, Anders. (2014). Betygsättningen. I A. Grettve, M. Israelsson & A. Jönsson, Att bedöma och sätta betyg: Tio utmaningar i lärares vardag (s. 191–205). Stockholm: Natur & Kultur. Gustavsson, Bernt (2002). Vad är kunskap? En diskussion om praktisk och teoretisk kunskap (s. 13–17, 39–49) Stockholm: Skolverket. Hofvendahl, Johan (2016). Utvecklingssamtalen – några vanligt förekommande problem. I C. Lundahl & M. Folke-Fichtelius (red), Bedömning i skolan – praktik, principer och politik (s. 35–49). Lund: Studentlitteratur. Knubb-Manninen Gunnel., Wikman, Tom & Sven-Erik Hansen (2017). Att utvärdera Lärande. I S-E. Hansén & L. Forsman. (red.), Allmändidaktik – vetenskap för lärare (s. 291–301) Lund: Studentlitteratur. Norberg, Katarina. (2010). Bedömning i en mångkulturell skola. I A. Hult & A. Olofsson (red.), Utvärdering och bedömning i skolan (s. 105–119). Stockholm: Natur & Kultur. Woolfolk, Anita & Karlberg, Martin (2015). Pedagogisk psykologi (s 560–561). Harlow: Pearson. Myndighetstexter för blivande 1–6-lärare och lärare i fritidshem Skolverket (2011a). Fritidshemmet – en samtalsguide om uppdrag, kvalitet och utveckling. Stödmaterial. Stockholm: Fritzes. http://www.skolverket.se/publikationer?id=2623 Skolverket (2011b). Kunskapsbedömning i skolan: praxis, begrepp, problem och möjligheter. Stockholm: Skolverket. http://www.skolverket.se/publikationer?id=2660 Skolverket (2011c). Skolverkets allmänna råd: Planering och genomförande av undervisning – för grundskolan, grundsärskolan, specialskolan och sameskolan. Stockholm: Skolverket. http://www.skolverket.se/publikationer?id=2698 Skolverket (2013). Skolverkets allmänna råd med kommentarer: Utvecklingssamtalet och den skriftliga individuella utvecklingsplanen http://www.skolverket.se/publikationer?id=3133 Skolverket (2016). Betygsskalan och betygen B och D – en handledning. Stockholm: Skolverket. http://www.skolverket.se/publikationer?id=2953 Skolverket (2018). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 (reviderad 2018). Stockholm: Skolverket https://www.skolverket.se/publikationer?id=3975 REFERENSLITTERATUR Green, Susan Johnson, Robert L., Do-Hong, Kim & Pope, Nakia S. (2007). Ethics in classroom assessment practices: Issues and attitudes. Teaching and Teacher Education, 23, 999–1011. Skolverket (2017). Den skriftliga individuella utvecklingsplanen (reviderad 2017). Stockholm: Skolverket. https://www.skolverket.se/publikationer?id=3134

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.