Huvudböcker
Andersson, Birgit (2013). Nya fritidspedagoger – i spänningsfältet mellan tradition och nya styrformer. Doktorsavhandling. Umeå: Umeå universitet. http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:603114/FULLTEXT02 (valda delar)
Pihlgren, Ann, S. (red.) (2015). Fritidshemmet och skolan – det gemensamma uppdraget. Lund: Studentlitteratur. (kap. 4, 8 och 13)
Slemmen Wille, Trude (2013). Bedömning för lärande i klassrummet. 1. uppl. Malmö: Gleerup.
Artiklar, rapporter och e-böcker som kan hämtas via bibliotekets hemsida
Annerstedt, Claes & Larsson, Staffan (2010). ‘I have my own picture of what the demands are…’: Grading in Swedish PEH – problems of validity, comparability and fairness. European Physical Education Review, 16(2), 97–115.
Carr, Sonya C. (2008). Student and peer evaluation: Feedback for all learners. Teaching exceptional children, 40, 24–30
Gustafsson, Jonas (2004). Portföljer, en bärande idé? Studies in Educational Policy and Educational Philosophy, 2004(2), 26827, DOI: 10.1080/16522729.2004.11803889
Hirsh, Åsa. (2012). IUP – verktyg för lärande? Forskning om undervisning och lärande, 9, 33–41. http://www.forskul.se/ffiles/0041617A/Ful9.pdf
Klapp Lekholm, Alli (2010). Lärares betygsättningspraktik. Forskning om undervisning och lärande, 3, 21–29. http://www.forskul.se/ffiles/0040a39b/ful3.pdf
Korp, Helena (2011). Kunskapsbedömning – vad, hur och varför, (s. 39–122). Stockholm: Skolverket. http://www.skolverket.se/publikationer?id=2666
Lindström, Lars (2006). Creativity: What Is It? Can You Assess It? Can It Be Taught? International Journal of Art & Design Education, 25(1), 53-66.
Olsson, Bengt (2010). Bedömning i estetiska ämnen – mer än bra eller dålig konst eller musik. Forskning om undervisning och lärande, 3, 45–54. http://www.forskul.se/ffiles/0040a39b/ful3.pdf
Svennberg, Lena, Meckbach, Jane, & Redelius, Karin (2014). Exploring PE teachers’ ‘gut feelings’: An attempt to verbalise and discuss teachers’ internalised grading criteria. European Physical Education Review, 20(2), 199–214.
Texter som läggs upp på Lisam
Atjonen, Päivi (2018). Etiska grunder för bedömning av elevers lärande. I V. Lindberg, I. Eriksson, & A. Pettersson (red.), Lärares bedömningsarbete – Förutsättningar, villkor, agens (s. 69–81). Stockholm: Natur & Kultur.
Carlgren, Ingrid (2013). Kunnande – kunskap – kunnighet. I L. Lindström, V. Lindberg & A. Pettersson (red.), Pedagogisk bedömning – Om att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap (s. 43–57). Stockholm: Stockholms universitets förlag.
Grettve, Anna, Israelsson, Marie, & Jönsson, Anders. (2014). Betygsättningen. I A. Grettve, M. Israelsson & A. Jönsson, Att bedöma och sätta betyg: Tio utmaningar i lärares vardag (s. 191–205). Stockholm: Natur & Kultur.
Gustavsson, Bernt (2002). Vad är kunskap? En diskussion om praktisk och teoretisk kunskap (s. 13–17, 39–49) Stockholm: Skolverket.
Hofvendahl, Johan (2016). Utvecklingssamtalen – några vanligt förekommande problem. I C. Lundahl & M. Folke-Fichtelius (red), Bedömning i skolan – praktik, principer och politik (s. 35–49). Lund: Studentlitteratur.
Knubb-Manninen Gunnel., Wikman, Tom & Sven-Erik Hansen (2017). Att utvärdera Lärande. I S-E. Hansén & L. Forsman. (red.), Allmändidaktik – vetenskap för lärare (s. 291–301) Lund: Studentlitteratur.
Norberg, Katarina. (2010). Bedömning i en mångkulturell skola. I A. Hult & A. Olofsson (red.), Utvärdering och bedömning i skolan (s. 105–119). Stockholm: Natur & Kultur.
Woolfolk, Anita & Karlberg, Martin (2015). Pedagogisk psykologi (s 560–561). Harlow: Pearson.
Myndighetstexter för blivande 1–6-lärare och lärare i fritidshem
Skolverket (2011a). Fritidshemmet – en samtalsguide om uppdrag, kvalitet och utveckling. Stödmaterial. Stockholm: Fritzes. http://www.skolverket.se/publikationer?id=2623
Skolverket (2011b). Kunskapsbedömning i skolan: praxis, begrepp, problem och möjligheter. Stockholm: Skolverket. http://www.skolverket.se/publikationer?id=2660
Skolverket (2011c). Skolverkets allmänna råd: Planering och genomförande av undervisning – för grundskolan, grundsärskolan, specialskolan och sameskolan. Stockholm: Skolverket. http://www.skolverket.se/publikationer?id=2698
Skolverket (2013). Skolverkets allmänna råd med kommentarer: Utvecklingssamtalet och den skriftliga individuella utvecklingsplanen http://www.skolverket.se/publikationer?id=3133
Skolverket (2016). Betygsskalan och betygen B och D – en handledning. Stockholm: Skolverket. http://www.skolverket.se/publikationer?id=2953
Skolverket (2018). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 (reviderad 2018). Stockholm: Skolverket https://www.skolverket.se/publikationer?id=3975
REFERENSLITTERATUR
Green, Susan Johnson, Robert L., Do-Hong, Kim & Pope, Nakia S. (2007). Ethics in classroom assessment practices: Issues and attitudes. Teaching and Teacher Education, 23, 999–1011.
Skolverket (2017). Den skriftliga individuella utvecklingsplanen (reviderad 2017). Stockholm: Skolverket. https://www.skolverket.se/publikationer?id=3134