Utbildningsvetenskaplig kärna 7, Skolutveckling och utvärdering, 7.5 hp

Educational Sciences 7, School Development and Evaluation, 7.5 credits

971G21

Huvudområde

Didaktik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Linnéa Stenliden

Kursansvarig

Linnéa Stenliden

Studierektor eller motsvarande

Birgitta Plymoth
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L1FRI Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem 5 (HT 2018) 201844-201848 Svenska Norrköping, Norrköping O

Huvudområde

Didaktik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G2X

Kursen ges för

  • Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall den studerande kunna

- beskriva och jämföra olika teorier, begrepp och perspektiv för utveckling och utvärdering av fritidshem och skola

- använda begrepp och teorier från forskning och aktuella styrdokument för att analysera och kritiskt granska skolutvecklings- och utvärderingsprojekt

- problematisera skolutveckling och utvärdering på mikro- och makronivå och dra slutsatser för den egna professionen

- planera och utforma ett skolutvecklingsprojekt med relevans för fritidshemmet

Kursinnehåll

Kursen omfattar tre områden: skolutveckling, utvärdering och metod för kvalitetsarbete. Såväl nationella som internationella modeller för skolutveckling samt utvärdering behandlas. I kursen skapas förståelse för kvalitativa och kvantitativa datainsamlingsmetoder. Studenten ska genom granskning av befintliga skolutvecklings- och utvärderingsprojekt få teoretisk förståelse för och metodologisk kunskap om utveckling av skola och fritidshem. Studenterna skapar egna utvecklingsprojekt med förankring i dessa perspektiv. Genom diskussion av utvecklingsprojekten belyses och problematiseras möjligheter till kvalitetsarbete i fritidshem.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, arbete i grupp, samt självständiga studier.

Examination

Kursen examineras genom skriftlig redovisningsuppgift och projektarbete.

Provkoder
PRO2, Projektarbete: Redovisning med underlag, 3 hp UG

SRE1, Skriftlig individuell examination, 4,5 hp UV

OBL 1, Seminarium Deltagit
 

Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.

  • Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:

  • Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:

  • Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

Det finns inga examinationsmoment att visa.

*Granström, Kjell. (2011) Vad är värt att utveckla i skolan vem bestämmer? I Thornberg, Robert & Thelin Katina (Red) (2011). Med ansiktet vänt mot Europa - perspektiv på skolutveckling. Lärarförbundet, Skolverket, Sveriges skolledarförbund. *Kornhall, Per. (2014). Alla i mål, Skolutveckling på evidensbaserad grund, en handbok. Natur och kultur. Stockholm. Nesta (2017). Andreas Schleicher analyses the PISA problem-solving results. Posted 5 december 2017. Hämtad den 13 september 2018, https://www.youtube.com/watch?v=IW1Matzs5B0 OECD (2018). PISA. Programme for International Student Assessment. Hämtad den 13 september 2018. http://www.oecd.org/pisa/ *Pihlgren, A. S. (2017). Fritidshemmets mål och resultat att planera och utvärdera. Johanneshov: MTM. Kap. 2, 5, 7, 10 och 11. Runesson, U. (2012). Learning Study – ämnesdidaktiskt utvecklingsarbete och forskning. Forskning om undervisning och lärande, vol 8, sid 7-17. Hämtad den 9 oktober 2018, http://www.forskul.se/ffiles/00415135/Ful8.pdf *Sandberg, B. & Faugert S. (2016). Perspektiv på utvärdering. Lund: Studentlitteratur. Kap. 1 och kap 2. Schleicher, A. (2012). Använd data för att bygga bättre skolor. Filmad Juli, 2012, Posted Feb 2013, TEDGlobal 2012.Hämtad den 9 oktober, 2018, http://www.ted.com/talks/lang/sv/andreas_schleicher_use_data_to_build_better_schools.html?source=email#.UiBFQhearMR.email Skolinspektionen (2013). Navet i skolornas utvecklingsarbete. Hämtad den 9 oktober, 2018, https://www.skolinspektionen.se/globalassets/0-si/08-om-oss/regeringsuppdrag/navet-i-skolornas-utvecklingsarbete-utdrag-arsrapporten-2012.pdf Skolinspektionen (2018). Diarienummer: 400-2016:207, Kvalitetsgranskning 2018, Undervisning i fritidshemmet inom områdena språk och kommunikation samt natur och samhälle. Hämtad den 9 oktober 2018, https://www.skolinspektionen.se/globalassets/publikationssok/granskningsrapporter/kvalitetsgranskningar/2018/fritidshem/fritidshem_rapport_2018.pdf Skolverket (2014). Forskning för klassrummet. Hämtad den 13 september. 2018, https://www.youtube.com/watch?v=UkgllCRkVUY *Skolverkets allmänna råd (SKOLFS 2012:98). Systematiskt kvalitetsarbete – för skolväsendet. Stockholm. Hämtad den 9 oktober 2018, https://www.skolverket.se/sitevision/proxy/publikationer/svid12_5dfee44715d35a5cdfa2899/55935574/wtpub/ws/skolbok/wpubext/trycksak/Blob/pdf2901.pdf?k=2901 Skolverkets allmänna råd (SKOLFS 2014:39). Allmänna råd och kommentarer, Fritidshem. Stockholm. Hämtad den 9 oktober, 2018, http://www.skolverket.se/publikationer?id=3301 *Skolverket (2015). Kvalitetsarbete i praktiken. Hämtad den 9 oktober, 2018, https://larportalen.skolverket.se/LarportalenAPI/api-v2/document/path/larportalen/material/inriktningar/3-skolansvardegrund/Grundskola/301_Delaktighet_inflytande/del_08/Material/Flik/Del_08_MomentA/Artiklar/Kvalitetsarbete%20i%20praktiken.pdf *Österberg, J. (2014). Resultatanalys i skolan. Lund: Studentlitteratur. Kap 1 – 3, 5 – 6. Tillkommer gör relevanta referenser för kursen som studenten söker självständigt.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.