Bild 1, 15 hp

Visual Arts, 15 credits

971G32

Kursen är nedlagd.

Huvudområde

Inget huvudområde

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Programkurs
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L1FRI Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem 3 (HT 2013) Svenska

Huvudområde

Inget huvudområde

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G1X

Kursen ges för

  • Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem

Förkunskapskrav

Genomgånget år 1 eller motsvarande.

Lärandemål

Efter avklarad kurs skall den studerande kunna

- arbeta med varierade material i två- och tredimensionella tekniker.

- dokumentera eget och elevers bildarbete för att synliggöra både process och produkt.

- använda sig av visuella uttryck som grund för tänkande, upplevelser samt kommunikation.

- anpassa relevant aktuell forskning inom området bild till didaktiska praktiker.

- reflektera över didaktiska frågeställningar med koppling till bildämnet och stimulera bildmässig utveckling för elever i grundskolan.

-tillämpa ett didaktiskt förhållningssätt genom att planera och leda ett tänkt arbetsområde för grundskolan.

-reflektera över styrdokument i bild och kurslitteratur samt påbörja sitt ämnesdidaktiska förhållningssätt till dess innehåll i skriftlig form.

Kursinnehåll

De studerande får tillfälle att utveckla sin ämneskompetens i två- och tredimensionella material och tekniker med koppling till bildspråk och ämnesdidaktik. Utgångspunkten är processpedagogisk med två spår – dels studenternas egna, dels elevernas bildspråkliga utveckling vad gäller färdighet och förståelse. Studenterna förväntas föra bildsamtal med elever kring deras egenproducerade bilder. Några betingelser för lärande dvs genus, klass, etnicitet tas med förståelsen av barns utveckling. Aktuell forskning med anknytning till bildspråklig kommunikation och barns bildspråkliga utveckling studeras.
Dokumentation av både process och produkt används som ett verktyg för att följa den kreativa utvecklingen. Vid redovisningar och presentationer av arbeten i studentgruppen, läggs ett ämnesdidaktiskt perspektiv på såväl innehåll som framträdande. Detta för att skapa lärandesituationer som utmanar och väcker intresse för bildspråkliga uttryck och ledarskap.
Miljötänkande och användning av returmaterial är ett stråk i kursen. Klassrummet, skolgården och det offentliga rummet studeras och dokumenteras. Olika studiebesök ingår.

Undervisnings- och arbetsformer

Kursens arbetsformer består av föreläsningar, seminarier, laborationer, studiebesök, fältstudier samt litteraturstudier. Lärplattform kommer att användas för kommunikation inom kursen.

Examination

Kursen examineras genom en individuell skriftlig uppgift, fortlöpande redovisningar av produkter och praktiskt arbete. Visuell redovisning med gruppuppgift och individuell uppgift samt en skriftlig redovisning.

PROVKODER
SRE1 - Individuell skriftlig uppgift, 2,5 hp U/G
PRE1 - Redovisningar av produkter och praktiskt
arbete, 7 hp U/VG
VRE1 - Visuell redovisning, gruppuppgift och individuell
uppgift, 3 hp U/G
SRE2 - Skriftlig redovisning, 2,5 hp U/VG

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

Det finns inga examinationsmoment att visa.

Obligatorisk kurslitteratur Doverborg, Elisabet& Pramling Samuelsson, Ingrid (2012) Att förstå barns tankar: kommunikationens betydelse. Liber förlag. Fast, Carina (2008) Literacy i familj, förskola och skola Studentlitteratur Frid, Johan (2005) Intro Bild- skapa kommunicera förstå. Malmö: Didacta Frid, Johan (2008) Intro Skapa- Bild, färg och form. Didacta Lindstrand, Fredrik& Selander, Staffan (2009) Estetiska lärprocesser kap 1, kap 9 Studentlitteratur Lindström,Gunnar & Pennlert Lars Åke ( 2006) Undervisning i teori och praktik- en introduktion i didaktik Fundo förlag Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 (Lgr 11). Stockholm: Skolverket. Löfstedt, Ulla (1999. Bildskapande verksamhet i förskolan, Jönköping. Univ.Press, valda delar Wallin, Karin (1999). Reggio Emilia och de hundra språken. Liber, eller Wallin, Karin (1998). Om ögat fick makt: mer om de hundra språken och den skapande pedagogiken i Reggio Emilia. Liber. Wehner-Godée, Christina (2011). Att fånga lärandet. Pedagogisk dokumentation med hjälp av olika medier. Liber AB Änggård, Eva (2006) Barn skapar bilder i förskolan Studentlitteratur Änggård, Eva ( 2004) Bildskapande- en del av förskolebarns kamratkulturer (avhandling). Kap. 1-4. Följande publikationer ska läsas och finns att hämta/läsa beställa på skolverkets hemsida: Kommentarmaterial till kursplanen i bild Diskussionsunderlag till kursplanen i bild Artiklar tillkommer. Utöver detta ska minst en valfri bok om barns bildskapande och/eller bilddidaktik (förslagsvis ur referenslistan) läsas och diskuteras. Referenslitteratur Aronsson, Karin (1997). Barns världar, barns bilder. Natur och kultur Malmström, Elisabet (2006) Estetisk pedagogik och lärande- processer i bildskapandet delaktighet och erkännande Carlssons förlag Strömqvist, Siv(2005) Skrivboken - skrivprocess, skrivråd och skrivstrategier. Gleerups, valda delar Svenska skrivregler av språkrådet (2008). Liber. Weissenrieder, Elisabeth (2008) Skapandets kraft för kunskap och utveckling. Runa förlag

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.