Bild 1, 15 hp
Visual Arts, 15 credits
971G32
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1FRI | Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem | 3 (HT 2013) | Svenska |
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XKursen ges för
- Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem
Förkunskapskrav
Genomgånget år 1 eller motsvarande.Lärandemål
Efter avklarad kurs skall den studerande kunna
- arbeta med varierade material i två- och tredimensionella tekniker.
- dokumentera eget och elevers bildarbete för att synliggöra både process och produkt.
- använda sig av visuella uttryck som grund för tänkande, upplevelser samt kommunikation.
- anpassa relevant aktuell forskning inom området bild till didaktiska praktiker.
- reflektera över didaktiska frågeställningar med koppling till bildämnet och stimulera bildmässig utveckling för elever i grundskolan.
-tillämpa ett didaktiskt förhållningssätt genom att planera och leda ett tänkt arbetsområde för grundskolan.
-reflektera över styrdokument i bild och kurslitteratur samt påbörja sitt ämnesdidaktiska förhållningssätt till dess innehåll i skriftlig form.
Kursinnehåll
De studerande får tillfälle att utveckla sin ämneskompetens i två- och tredimensionella material och tekniker med koppling till bildspråk och ämnesdidaktik. Utgångspunkten är processpedagogisk med två spår – dels studenternas egna, dels elevernas bildspråkliga utveckling vad gäller färdighet och förståelse. Studenterna förväntas föra bildsamtal med elever kring deras egenproducerade bilder. Några betingelser för lärande dvs genus, klass, etnicitet tas med förståelsen av barns utveckling. Aktuell forskning med anknytning till bildspråklig kommunikation och barns bildspråkliga utveckling studeras.
Dokumentation av både process och produkt används som ett verktyg för att följa den kreativa utvecklingen. Vid redovisningar och presentationer av arbeten i studentgruppen, läggs ett ämnesdidaktiskt perspektiv på såväl innehåll som framträdande. Detta för att skapa lärandesituationer som utmanar och väcker intresse för bildspråkliga uttryck och ledarskap.
Miljötänkande och användning av returmaterial är ett stråk i kursen. Klassrummet, skolgården och det offentliga rummet studeras och dokumenteras. Olika studiebesök ingår.
Undervisnings- och arbetsformer
Kursens arbetsformer består av föreläsningar, seminarier, laborationer, studiebesök, fältstudier samt litteraturstudier. Lärplattform kommer att användas för kommunikation inom kursen.
Examination
Kursen examineras genom en individuell skriftlig uppgift, fortlöpande redovisningar av produkter och praktiskt arbete. Visuell redovisning med gruppuppgift och individuell uppgift samt en skriftlig redovisning.
PROVKODER
SRE1 - Individuell skriftlig uppgift, 2,5 hp U/G
PRE1 - Redovisningar av produkter och praktiskt
arbete, 7 hp U/VG
VRE1 - Visuell redovisning, gruppuppgift och individuell
uppgift, 3 hp U/G
SRE2 - Skriftlig redovisning, 2,5 hp U/VG
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.Institution
Institutionen för samhälls- och välfärdsstudierDet finns inga examinationsmoment att visa.
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.