Fritidspedagogik 1, Fritidshemmets uppdrag, 7.5 hp

Schoolage Educare 1, Introduction to Schoolage Educare and Learning, 7.5 credits

971G37

Huvudområde

Pedagogiskt arbete

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Magnus Jansson

Kursansvarig

Magnus Jansson

Studierektor eller motsvarande

Birgitta Plymoth
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L1FRI Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem 2 (VT 2019) 201904-201908 Svenska Norrköping, Norrköping O

Huvudområde

Pedagogiskt arbete

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G1X

Kursen ges för

  • Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:

- redogöra för grundläggande aspekter av lärares undervisning i fritidshemmets verksamhet

- redogöra för olika teorier och perspektiv på kunskap och lärande  inom fritidspedagogik

- diskutera fritidshemmets uppdrag och funktion i ett samhälleligt perspektiv

- identifiera och beskriva grupprocesser, yrkesspråk och yrkeskunnande

- identifiera och diskutera arenor och rum för elevers fria tid/fritid i fritidshem

Kursinnehåll

I kursen introduceras området fritidspedagogik. Kursen fokuserar främst lärares arbete i fritidshem och berör gruppprocesser, yrkesspråk och yrkeskunnande som viktiga delar av detta. Centrala begrepp som tas upp är profession, funktion, lärande, ledarskap och uppdrag i relation till yrkesetik och de styrdokument som reglerar verksamheten i fritidshem och skola. Lärares planeringsprocesser för fritidshemmets undervisning är ett viktigt innehåll liksom fritidshemmet som samhällsinstitution vilket belyses i ett samtida perspektiv.Vidare belyses och diskuteras grupprocesser och olika arenor och rum, fysiska och digitala, i elevers fria tid/fritid. 

 

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisning sker i form av föreläsningar, grupparbeten, seminarium och självständiga studier. 

Examination

Studerande som underkänts tre gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.



                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                      

Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.

  • Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:

  • Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:

  • Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
SRE2 Skriftlig individuell examination, grupprocesser 1 hp U, G
SRE1 Individuell skriftlig uppgift 4 hp U, G, VG
SME3 Examinerande seminarium, grupprocesser 0.5 hp U, G
SME1 Muntlig redovisning med skriftligt underlag 2 hp U, G
Ankerstjerne, T. (2015). (Red). Perspektiv på fritidshemspedagogik. Lund: Studentlitteratur. Colnerud, G. (2015). Respekt för lärarprofessionen om lärares yrkesspråk och yrkesetik /. Liber: Stockholm. Fjällhed, A. & Jensen, M. (2013). Barns livsvillkor: I mötet med skola och fritidshem. Lund: Studentlitteratur. Haglund, B. (2009). Fritid som diskurs och innehåll: En problematisering av verksamheten Vid afterschool programs och fritidshem. Pedagogisk forskning i Sverige, 14 (1) (s. 22-44). Klerfelt, A. & Haglund, B. (red.) (2011). Fritidspedagogik: fritidshemmets teorier och praktiker. Stockholm: Liber. Lindström, G. & Pennlert, L. (2012). Undervisning i teori och praktik: en introduktion i didaktik. (5. uppl.) Umeå: Fundo. Pihlgren, S. A. (red).(2012). Fritidshemmets didaktik. Lund: Studentlitteratur. Thornberg, R. (2013). Det sociala livet i skolan socialpsykologi för lärare. Liber: Stockholm. Styrdokument Lgr 11 (2011, rev 16). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet. Skolverket 2011. www.skolverket.se Skolverket. (2014). Allmänna råd med kommentarer. Skolverket. (www.skolverket.se). Skolverket. (2010). Utveckling pågår. Om kvalitetsarbete i fritidshem. Skolverket (www.skolverket.se)