Fritidspedagogik 1, Fritidshemmets uppdrag, 7.5 hp
Schoolage Educare 1, Introduction to Schoolage Educare and Learning, 7.5 credits
971G37
Huvudområde
Pedagogiskt arbeteUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Magnus JanssonKursansvarig
Magnus JanssonStudierektor eller motsvarande
Birgitta PlymothKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1FRI | Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem | 2 (VT 2019) | 201904-201908 | Svenska | Norrköping, Norrköping | O |
Huvudområde
Pedagogiskt arbeteUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XKursen ges för
- Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- redogöra för grundläggande aspekter av lärares undervisning i fritidshemmets verksamhet
- redogöra för olika teorier och perspektiv på kunskap och lärande inom fritidspedagogik
- diskutera fritidshemmets uppdrag och funktion i ett samhälleligt perspektiv
- identifiera och beskriva grupprocesser, yrkesspråk och yrkeskunnande
- identifiera och diskutera arenor och rum för elevers fria tid/fritid i fritidshem
Kursinnehåll
I kursen introduceras området fritidspedagogik. Kursen fokuserar främst lärares arbete i fritidshem och berör gruppprocesser, yrkesspråk och yrkeskunnande som viktiga delar av detta. Centrala begrepp som tas upp är profession, funktion, lärande, ledarskap och uppdrag i relation till yrkesetik och de styrdokument som reglerar verksamheten i fritidshem och skola. Lärares planeringsprocesser för fritidshemmets undervisning är ett viktigt innehåll liksom fritidshemmet som samhällsinstitution vilket belyses i ett samtida perspektiv.Vidare belyses och diskuteras grupprocesser och olika arenor och rum, fysiska och digitala, i elevers fria tid/fritid.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisning sker i form av föreläsningar, grupparbeten, seminarium och självständiga studier.
Examination
Studerande som underkänts tre gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:
- Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för samhälls- och välfärdsstudierKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
SRE2 | Skriftlig individuell examination, grupprocesser | 1 hp | U, G |
SRE1 | Individuell skriftlig uppgift | 4 hp | U, G, VG |
SME3 | Examinerande seminarium, grupprocesser | 0.5 hp | U, G |
SME1 | Muntlig redovisning med skriftligt underlag | 2 hp | U, G |
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.