Utbildningsvetenskaplig kärna 4, Sociala relationer - lärares ledarskap och redskap, 7,5hp, 7.5 hp

Educational Sciences 4, Social relations and teacher leadership and tools, 7,5 ECTS Credits, 7.5 credits

971G38

Kursen är nedlagd. Gavs sista gången VT 2022. Ersätts av 971G43.

Huvudområde

Didaktik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Programkurs
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L1FRI Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem 4 (VT 2017) 201714-201718 Svenska Norrköping, Norrköping O

Huvudområde

Didaktik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G1X

Kursen ges för

  • Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:

- analysera elevers och lärares sociala samspel i fritidshemmet och skolan med hjälp av socialpsykologiska och interaktionistiska begrepp och perspektiv
- använda teorier och forskning för att förstå lärares ledarskap i fritidshemmet och skolan
- analysera konfliktsituationer med hjälp av vetenskapliga begrepp och perspektiv om konflikter
- kunna beskriva vetenskapliga teorier och begrepp kring konflikter och utforska olika strategier för konflikthantering
- analysera mobbningssituationer med hjälp av vetenskapliga begrepp och perspektiv
- granska och värdera metoder och program för att motverka mobbning och kränkning på fritidshem och skola

Kursinnehåll

Kursen innehåller fyra delmoment. I det första momentet behandlas socialpsykologiska och interaktionistiska teorier och begrepp kring socialt samspel. Kunskaper om grupper, grupprocesser, grupputveckling, socialt klimat, normer, roller, social påverkan, socialisation, identitet, kommunikation och interaktion är centrala i detta moment. I det andra momentet behandlas teorier, begrepp och forskning kring lärares ledarskap. Kunskaper om lärar-elevrelationens betydelse, organisering av det sociala livet i skolan, fostran, elevinflytande, yrkesetik, barns rättigheter och föräldrasamverkan är centrala i detta moment. I det tredje momentet behandlas teorier och begrepp kring konflikter och konflikthantering. Kunskaper om konfliktprocesser och taktiker för konflikthantering. I det fjärde momentet behandlas teorier, begrepp och forskning kring mobbning och andra former av kränkningar. Kunskaper om riskfaktorer, förklaringsmodeller, prevention och intervention är centrala i detta moment. 

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen sker i form av, föreläsningar, litteraturstudier, seminarier, arbete i grupp och självständiga studier.

Examination

Kursen examineras genom skriftlig tentamen och muntlig redovisning med skriftligt underlag

PROVKODER

SRE1 Skriftlig tentamen 5 hp U-VG
MRE1 Muntlig redovisning med skriftligt underlag 2,5 U-G


Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

Det finns inga examinationsmoment att visa.

Dahlqwist Matts (2012). Lärarens ledarskap – relationer och grupprocesser. Stockholm: Liber. Dunkels Elza. (2009). "När kan vi tala om nätmobbning?". Artikel i Locus Nr 2 2009. http://www.buv.su.se/pub/jsp/polopoly.jsp?d=15669&a=89357 Frånberg Gun-Marie & Wrethander Marie (2011). Mobbning en social konstruktion? Lund: Studentlitteratur. Fröman Hans & Johansson Per Olof (2011). Lagarbetet och dess utveckling. I Philgren Anna (red) (2011) Fritidshemmet (s.65-92). Lund: Studentlitteratur. Granström Kjell (2004). Ett månghövdat vidunder. Pedagogiska Magasinet nr 3 s32-37. Se http://www.lararnasnyheter.se/pedagogiska-magasinet/2004/08/30/manghovdat-vidunder Ihrskog, Maud. (2011). Fritidshemmet som utgångspunkt för identitetsutprovning. I Klerfelt, Anna & Haglund Björn (2011). Fritidspedagogik – fritidshemmets teorier och praktiker (s 80-94). Stockholm: Liber. Jacobsson Rosie (2011). Hela barnet, hela skolan. I Philgren Anna (red) (2011) Fritidshemmet (s.93-114). Lund: Studentlitteratur. Thornberg, R. (2013). Det sociala livet i skolan. Socialpsykologi för lärare. Liber: Stockholm. Trost Jan & Levin Irene (2010). Att förstå vardagen med ett symbolisk interaktionistiskt perspektiv. Lund: Studentlitteratur. Kapitel 1, 2 s. 44-53, 3, 4 och 6 s.174-191. Förutom detta tillkommer valfri referenslitteratur

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.