Utbildningsvetenskaplig kärna 4, Sociala relationer - lärares ledarskap och redskap, 7.5 hp
Educational Sciences 4, Social relations and teacher leadership and tools, 7.5 credits
971G38
Huvudområde
DidaktikUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Helene ElvstrandKursansvarig
Helene ElvstrandStudierektor eller motsvarande
Birgitta PlymothKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1FRI | Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem | 4 (VT 2018) | 201814-201818 | Svenska | Norrköping, Norrköping | O |
Huvudområde
DidaktikUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XKursen ges för
- Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- analysera elevers och lärares sociala samspel i fritidshemmet och skolan med hjälp av socialpsykologiska och interaktionistiska begrepp och perspektiv
- använda teorier och forskning för att förstå lärares ledarskap i fritidshemmet och skolan
- analysera konfliktsituationer med hjälp av vetenskapliga begrepp och perspektiv om konflikter
- kunna beskriva vetenskapliga teorier och begrepp kring konflikter och utforska olika strategier för konflikthantering
- analysera mobbningssituationer med hjälp av vetenskapliga begrepp och perspektiv
- granska och värdera metoder och program för att motverka mobbning och kränkning på fritidshem och skola
Kursinnehåll
Kursen innehåller fyra delmoment. I det första momentet behandlas socialpsykologiska och interaktionistiska teorier och begrepp kring socialt samspel. Kunskaper om grupper, grupprocesser, grupputveckling, socialt klimat, normer, roller, social påverkan, socialisation, identitet, kommunikation och interaktion är centrala i detta moment. I det andra momentet behandlas teorier, begrepp och forskning kring lärares ledarskap. Kunskaper om lärar-elevrelationens betydelse, organisering av det sociala livet i skolan, fostran, elevinflytande, yrkesetik, barns rättigheter och föräldrasamverkan är centrala i detta moment. I det tredje momentet behandlas teorier och begrepp kring konflikter och konflikthantering. Kunskaper om konfliktprocesser och taktiker för konflikthantering. I det fjärde momentet behandlas teorier, begrepp och forskning kring mobbning och andra former av kränkningar. Kunskaper om riskfaktorer, förklaringsmodeller, prevention och intervention är centrala i detta moment.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen sker i form av, föreläsningar, litteraturstudier, seminarier, arbete i grupp och självständiga studier.
Examination
Kursen examineras genom skriftlig tentamen och muntlig redovisning med skriftligt underlag
PROVKODER
SRE1 Skriftlig tentamen 5 hp U-VG
MRE1 Muntlig redovisning med skriftligt underlag 2,5 U-G
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:
- Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för samhälls- och välfärdsstudierDet finns inga examinationsmoment att visa.
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.