Fritidspedagogik 1, Introduktion till fritidspedagogik och lärande, 7.5 hp
Schoolage Educare 1, Introduction to Schoolage Educare and Learning, 7.5 credits
971G04
Huvudområde
Pedagogiskt arbeteUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1FRI | Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem | 2 (VT 2013) | Svenska | Norrköping |
Huvudområde
Pedagogiskt arbeteUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XKursen ges för
- Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem
Förkunskapskrav
Genomgågna kurser i Utbildningsvetenskaplig kärna 1, Allmändidaktik 5 hp och Utbildningsvetenskaplig kärna 2, Utveckling och lärande 10 hp och Utbildningsvetenskaplig kärna 3, Utbildningshistoria, fritidshemmets och skolans samhälleliga roll och värdegrund 7,5 hp eller motsvarande.Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande:
- kunna identifiera och beskriva centrala begrepp inom det fritidspedagogiska fältet
- kunna redogöra för innehållet i lärarens uppdrag och funktion i skola och fritidshem
- redogöra för fritidshemmet som samhällsinstitution
- identifiera arenor och rum i elevers fria tid
- kunna redogöra för olika teorier om och perspektiv på kunskap och lärande inom fritidshemmet och elevers fria tid
- kunna identifiera läraren som guide mellan skolan, fritidshemmet, hemmet och samhället
- känna till elevers lärande via medier och digitala verktyg
Kursinnehåll
Kursen introducerar den studerande i området fritidspedagogik och behandlar centrala begrepp som profession och ledarskap. I kursen behandlas lärarens uppdrag utifrån de centrala styrdokument som reglerar verksamheten i fritidshem och skola. Fritidshemmet som institution belyses i ett samtida och politiskt perspektiv.
Olika, konkreta och abstrakta, arenor och rum i elevers fria tid studeras. Olika teorier om och perspektiv på kunskap, formellt och informellt lärande behandlas. Därutöver problematiseras förhållandet mellan olika former av pedagogiskt ledarskap och barns perspektiv.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, grupparbete, seminarier, samt självständiga studier.
Examination
Kursen examineras genom ett seminarium och salstentamen
MRE1 Muntlig redovisning med skriftigt underlag 2,5 hp U-G
STN1 Skriftlig tentamen: salstentamen 5 hp U-VG
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.Institution
Institutionen för samhälls- och välfärdsstudierDet finns inga examinationsmoment att visa.
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.