Fritidspedagogik 1, Introduktion till fritidspedagogik och lärande, 7.5 hp

Schoolage Educare 1, Introduction to Schoolage Educare and Learning, 7.5 credits

971G04

Kursen är nedlagd.

Huvudområde

Pedagogiskt arbete

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Programkurs
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L1FRI Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem 2 (VT 2013) Svenska Norrköping

Huvudområde

Pedagogiskt arbete

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G1X

Kursen ges för

  • Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem

Förkunskapskrav

Genomgågna kurser i Utbildningsvetenskaplig kärna 1, Allmändidaktik 5 hp och Utbildningsvetenskaplig kärna 2, Utveckling och lärande 10 hp och Utbildningsvetenskaplig kärna 3, Utbildningshistoria, fritidshemmets och skolans samhälleliga roll och värdegrund 7,5 hp eller motsvarande.

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall den studerande:
- kunna identifiera och beskriva centrala begrepp inom det fritidspedagogiska fältet
- kunna redogöra för innehållet i lärarens uppdrag och funktion i skola och fritidshem
- redogöra för fritidshemmet som samhällsinstitution
- identifiera arenor och rum i elevers fria tid
- kunna redogöra för olika teorier om och perspektiv på kunskap och lärande inom fritidshemmet och elevers fria tid
- kunna identifiera läraren som guide mellan skolan, fritidshemmet, hemmet och samhället
- känna till elevers lärande via medier och digitala verktyg

Kursinnehåll

Kursen introducerar den studerande i området fritidspedagogik och behandlar centrala begrepp som profession och ledarskap. I kursen behandlas lärarens uppdrag utifrån de centrala styrdokument som reglerar verksamheten i fritidshem och skola. Fritidshemmet som institution belyses i ett samtida och politiskt perspektiv.
Olika, konkreta och abstrakta, arenor och rum i elevers fria tid studeras. Olika teorier om och perspektiv på kunskap, formellt och informellt lärande behandlas. Därutöver problematiseras förhållandet mellan olika former av pedagogiskt ledarskap och barns perspektiv.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, grupparbete, seminarier, samt självständiga studier.

Examination

Kursen examineras genom ett seminarium och salstentamen

MRE1 Muntlig redovisning med skriftigt underlag 2,5 hp U-G
STN1 Skriftlig tentamen: salstentamen 5 hp U-VG

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

Det finns inga examinationsmoment att visa.

Det finns ingen kurslitteratur tillgänglig på studieinfo för den här kursen.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.