Bild 2, 15 hp

Visual Arts 2, 15 credits

971G13

Huvudområde

Inget huvudområde

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Linda Kernell

Kursansvarig

Linda Kernell

Studierektor eller motsvarande

Karin Stolpe
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L1FRI Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem 5 (HT 2018) 201834-201843 Svenska Norrköping, Norrköping V

Huvudområde

Inget huvudområde

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G2X

Kursen ges för

  • Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall den studerande kunna

- producera och analysera visuella uttryck i olika medieproduktioner med hantverksmässig och digital teknik.

- visa förmåga till ledarskap och kunna analysera sin egen roll som pedagogisk ledare.

- tillämpa och beskriva kunskapskraven för ämnet i samband med planerad lektion.

- pröva kriterier för bedömning av nivåer på elevers bilder i en bedömningsmatris
där process- och produktfaktorer ingår.

- planera och presentera ett tematiskt arbetsområde i bild om myter med ett annat skolämne där syfte och det centrala innehållet tydliggörs.

- redogöra för och resonera kring didaktiska frågeställningar med koppling till visuell kultur och medieanvändning.

- hantera och anpassa ämnesinnehållet i relation till elevers olika förutsättningar och kulturella bakgrunder.

- söka, läsa och kommentera vetenskapliga arbeten inom det bildmässiga området och visuell kultur.

Kursinnehåll

Studenten sätter sig in i olika begrepp inom bildkommunikation, visuell kultur och medieanvändning. Studenten laborerar med att göra medieproduktioner och bildmanipulationer med hjälp av digitala tekniker.
I samband med detta gör studenten storyboard, vilket inkluderar bildmanus, ljudpåläggning, redigering av materialet samt presentation av en slutgiltig produktion. I en del av kursen kopplas konstbild och mediebild samman utifrån ett ämnesövergripande didaktiskt tema. Studenten planerar ett sammanhängande bildområde utifrån ämnets syfte, centrala innehåll samt kunskapskrav.
Det innefattar att kunna variera arbetssätt och teknik på ett genomtänkt sätt och med tanke på exempelvis ålder, genus, klass och etnicitet.
Studenten sätter sig in i olika sätt att dokumentera, bedöma och betygssätta bild i skolan genom litteratur och föreläsningar samt omsätter detta i en bedömningsmatris för bildområdet. Studenten bör kunna ta ett helhetsansvar för planering, ledning och utvärdering av bildundervisning samt bidra till utveckling av arbets- och undervisnings-former i bildämnet.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, laborationer, seminarier, grupparbeten och självstudier. Vissa studiebesök ingår.

Examination

PROVKODER

PROVKODER
VRE7 Rörlig bild, gruppuppgift, 2,0 hp UG
VRE8 Digital tematisk bildberättelse, individuell uppgift, 2,0 hp UV
VR10 Temaarbete, gruppuppgift, musikalen 3 hp UG
GRE1 Hantverksmässiga bilduppgifter, individuellt , 2,0 hp UV
PRA2 Workshop med två tillhörande seminarier, 1,0 hp UG
SRE7 Individuell skrivuppgift om visuell kultur, bildspråk och lärande, 2,5 hp UV
SRE8 Individuell skrivuppgift om didaktik, bedömning och betyg, 2,5 hp UV
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                              

Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.

  • Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:

  • Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:

  • Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
VR10 Temaarbete, gruppuppgift, musikalen 3 hp U, G
VRE8 Digital tematisk bildberättelse, individuell uppgift 2 hp U, G, VG
VRE7 Rörlig bild, gruppuppgift 2 hp U, G
SRE8 Individuell skrivuppgift om didaktik, bedömning och betyg 2.5 hp U, G, VG
SRE7 Ind. skrivuppg. om visuell kultur, bildspråk och lärande 2.5 hp U, G, VG
PRA2 Workshop med två tillhörande seminarier 1 hp U, G
GRE1 Hantverksmässiga bilduppgifter, individuellt 2 hp U, G, VG
Obligatorisk kurslitteratur Carlsson, Anders & Koppfeldt, Thomas Visuell retorik - bilden i reklam, nyheter och livsstilsmedia (2008) Liber förlag Ericsson, Erling Animera Mera (2002) Sveriges Utbildningsradio AB Korp, Helena Kunskapsbedömning - vad, hur varför? (Ny utgåva 2011) Skolverket Kan laddas ned från (www.skolverket.se) Lindstrand, Fredrik och Selander, Staffan (red. 2009) Estetiska lärprocesser, kapitel 3 och 5. Finns inscannade på lisam Nilsson, Wagner och Rydstav (2008). Vilja och våga Temaarbete i grundskolans tidigare år. Studentlitteratur. Kapitel 2 och 3. Finns inscannade på lisam. Nordicom; Mediebarometern -2017: http://www.nordicom.gu.se/sv/statistik-fakta/mediebarometern-2017 Skolverket, Bedömningsstöd årskurs 6 https://bp.skolverket.se/documents/10476/0/Bedomning_bild_slutgiltigt.pdf/bf0fa264-aca1-461e-a345-83c4948d457b Skolverket, Bild i grundskolan [Elektronisk resurs] : en nationell ämnesutvärdering i årskurs 6 och 9, s. 94-187 Elektronisk, Kan laddas ned från LIU, Libris Skolverket, Lgr11: www.skolverket.se Skåreus Eva, Tilde ~ nummer 15 Artikel: Synen på frihet i bildundervisning – fritt skapande eller intertextuell undervisning s. 87-124 av Anders Marner & Hans Örtegren Artikeln kan laddas ned från: http://www.estet.umu.se/forskning/rapportserie-tilde/ Statens medieråd: Publikation från statens medieråd om medievanor bland 9-18-åringar: https://www.statensmedierad.se/download/18.7b0391dc15c38ffbccd9a238/1496243409783/Ungar%20och%20medier%202017.pdf Statens medieråd: Publikation från statens medieråd om medievanor bland små barn: https://www.statensmedierad.se/download/18.30c25b3115c152ee8f82fe95/1495204277588/Sm%C3%A5ungar%20och%20medier%202017%20tillg%C3%A4nglighetsanpassad.pdf Vestlin, Lena (2015) Bedömning som utvecklar- möjligheter och utmaningar i ett formativt förhållningssätt Lärarförlaget Willis, Roy World Mythology- The Illustrated Guide (1993, 2006) Oxford University Press sidan 10-34. Finns inscannat på lisam Åhall Matilda, Lärarens guide till bild, teori, praktik och bedömning, Natur & Kultur 2017 Åsén Gunnar (red) Bildundervisning och lärande genom bilder (2017) Liber Tillkommer: Valfri avhandling inom området digitalisering, digitala medier och barn/undervisning. Valfri litteratur om tilldelad myt och kulturkrets Artiklar Referenslitteratur: Abildtrup, Johansen,Rathe Möjligheternas barn i möjligheternas skola (1997) UR förlag Erixon, Per-Olof, Skolämnen i digital förändring, Studentlitteratur 2014 Janson Malena (red) Introduktion till filmpedagogik (2 uppl.) (2016) Gleerups Lindström, Lars Pedagogisk bedömning: att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap (2011) Stockholms Universitets förlag Pedersjö Åsa Fant Bild ÅK 6 Kartläggninh LGR 11, Liber 2015 Skolverket, Betygsskalan och betygen B och D (reviderat 2016) stödmaterial Kan laddas ned från (www.skolverket.se) Skolverket, Diskussionsunderlag till kursplanen i bild Ett diskussionsunderlag till kursplanen i bild i grundskolan Kan laddas ned från (www.skolverket.se) Skolverket, Kommentarmaterial till kursplanen i bild (reviderad 2017) Kan laddas ned från (www.skolverket.se Skolverket, Lgr11 (www.skolverket.se) Trageton, Arne Att skriva sig till läsning- IKT i förskoleklass och skola (2014) Liber förlag Willis, Roy World Mythology- The Illustrated Guide (1993, 2006) Oxford University Press sidan Widén Anna J, Bildundervisning i möte med samtidskonst Bildlärares professionella utveckling i olika skolformer, Institutionen för estetiska ämnen Umeå 2016 Wikberg, Stina, Bland själporträtt och parafraser Om kön och skolans bildundervisning, Institutionen för estetiska ämnen, Umeå 2014 Örtegren, Hans Konst med konst som motiv : parafrasens estetik i 1900-talets bildkonst, Svenska 1992 Handböcker: Frid, Johan(2002) Intro -Bild Didacta förlag Frid, Johan& Nilsson Karl - Johan (2008) Skapa Didacta förlag Frid, Johan (2011) Forma Didacta förlag Tips på länkar med koppling till visuell kultur och filmpedagogik: Länk till Bildpodden: https://bildpodden.podbean.com/e/navigera-i-visuell-kultur/ http://www.creativecommons.se/ http://www.filmpedagogik.se/ http://filmvasternorrland.se/filmhandbok/ http://www.voodoofilm.org/ www.filminstitutet.se

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.