Utbildningsvetenskaplig kärna 5, Bedömning och uppföljning för utveckling och lärande, 7.5 hp

Educational Sciences 5, Educational Assessment and Evaluation, 7.5 credits

971G18

Huvudområde

Didaktik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Programkurs
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L1FRI Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem 1 (HT 2016) Svenska

Huvudområde

Didaktik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G2X

Kursen ges för

  • Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall den studerande kunna:

- redogöra för nationella riktlinjer som finns för grundlärares arbete med bedömning och betygssättning inom de obligatoriska skolformerna med fokus på år F-6.

- beskriva olika sätt för att dokumentera, bedöma och analysera elevers utveckling och lärande i relation till fritidshem och skola

- använda i kursen presenterade teorier och begrepp för att analysera hur pedagogisk praktik, bedömning och elevers utveckling och lärande samspelar.

- relatera utbildningsvetenskaplig forskning till grundlärares arbete med bedömning och uppföljning inom fritidshem och skola

-diskutera etiska aspekter i samband pedagogisk dokumentation, uppföljning och betygssättning

Kursinnehåll

I kursen studeras dokumentation, uppföljning och bedömning inom fritidshemsverksamhet och skola utifrån ett vetenskapligt förhållningssätt. Kursen berör aktuella styrdokument och riktlinjer, liksom olika tillvägagångssätt för att inhämta information om elevers kunskaper, utveckling och lärande. Kursen belyser och problematiserar kunskapsbedömningars skilda funktioner, betydelser och konsekvenser för elever och lärande. I kursen introduceras även grundläggande begrepp och teorier om bedömning. Kursen består av följande fyra delområden (a) bedömning inom fritidshem och grundskola samt aktuella styrdokument med tillhörande riktlinjer, (b) bedömningars syften och användning av olika bedömningsmetoder, (c) dokumentation, uppföljning och kommunikation av elevers utveckling och lärande, och (d) saklig, likvärdig och rättvis bedömning och betygssättning.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier varav ett obligatoriskt, arbete i grupp, samt självständiga studier.

Examination

Kursen examineras genom salstentamen och muntlig tentamen.

PROVKODER:
STN1 Skriftlig tentamen, salstentamen, 2,5 hp, U-G
MTN1 Muntlig tentamen: individuell examination i grupp, 5 hp U-VG
OBL1 Seminarium, 0 hp, D

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

Det finns inga examinationsmoment att visa.

Huvudböcker Andersson, Birgit (2013). Nya fritidspedagoger – i spänningsfältet mellan tradition och nya styrformer. Doktorsavhandling. Umeå: Umeå universitet. http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:603114/FULLTEXT02 (valda delar) [170] Lindström, Lars, Lindberg, Viveca & Pettersson, Astrid (red.) (2013). Pedagogisk bedömning: att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap. 3. uppl. Stockholm: Liber. [270] Slemmen, Trude (2013). Bedömning för lärande i klassrummet. 1. uppl. Malmö: Gleerup. [183] Artiklar, rapporter och e-böcker som kan hämtas via bibliotekets hemsida Annerstedt, Claes & Larsson, Staffan (2010). Grading in Swedish Physical Education – problematic and hardly fair. European Physical Education Review, 16, 97-115. [19] Andersson, Håkan (2010). Skriftliga omdömen – klara besked? Pedagogiska rapporter från Pedagogiska institutionen Umeå universitet 2010, Nr 81 http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:290722/FULLTEXT01.pdf [17] Carr, Sonya C. (2008). Student and peer evaluation: Feedback for all learners. Teaching exceptional children, 40, 24-30 [7] Green, Susan Johnson, Robert L., Do-Hong, Kim & Pope, Nakia S. (2007). Ethics in classroom assessment practices: Issues and attitudes. Teaching and Teacher Education, 23, 999-1011. [10] Hirsh, Åsa. (2012). IUP – verktyg för lärande? Forskning om undervisning och lärande, 9, 33-41. http://www.forskul.se/ffiles/0041617A/Ful9.pdf [9] Klapp Lekholm, Alli (2010). Lärares betygsättningspraktik. Forskning om undervisning och lärande, 3, 21-29. http://www.forskul.se/ffiles/0040a39b/ful3.pdf [10] Korp, Helena (2011). Kunskapsbedömning – vad, hur och varför, (s. 39-122). Stockholm: Skolverket. http://www.skolverket.se/publikationer?id=2666 [84] Olsson, Bengt (2010). Bedömning i estetiska ämnen – mer än bra eller dålig konst eller musik. Forskning om undervisning och lärande, 3, 45-54. http://www.forskul.se/ffiles/0040a39b/ful3.pdf [10] Svennberg, L., Meckbach, J., & Redelius, K. (2014). Exploring PE teachers’ ‘gut feelings’: An attempt to verbalise and discuss teachers’ internalised grading criteria. European Physical Education Review, 20(2), 199-214. [14] Vallberg Roth, Ann-Christine. (2010). Att stödja och styra barns lärande – tidig bedömning och dokumentation. I Skolverket, Perspektiv på barndom och barns lärande – En kunskapsöversikt om lärande i förskolan och grundskolans tidigare år (s. 175-234). Stock-holm: Fritzes. http://www.skolverket.se/publikationer?id=2393 [60] Artikelsamlingen som kan köpas från LiU-tryck Gustavsson, Bernt (2002). Vad är kunskap? En diskussion om praktisk och teoretisk kunskap (s. 13-17, 39-49) Stockholm: Skolverket. [15] Grettve, Anna., Israelsson, Marie. & Jönsson, Anders. (2014). Betygsättningen. I A. Grettve, M. Israelsson & A. Jönsson, Att bedöma och sätta betyg: Tio utmaningar i lärares vardag (s. 191-205). Stockholm: Natur & Kultur. [15] Knubb-Manninen Gunnel., Wikman, Tom & Sven-Erik Hansen (2011). Att utvärdera Lärande. I S-E. Hansén & L. Forsman. (red.), Allmändidaktik – vetenskap för lärare (s. 303-314) Lund: Studentlitteratur. [12] Norberg, Katarina. (2010). Bedömning i en mångkulturell skola. I A. Hult & A. Olofsson (red.), Utvärdering och bedömning i skolan (s. 105-119). Stockholm: Natur & Kultur. [15] Selghed, Bengt. (2011). Nya läroplaner och ny betygsskala. I B. Selghed, Betygen i skolan (s. 27-36). Stockholm: Liber. [10] Myndighetstexter för blivande 1-6-lärare och lärare i fritidshem Skolverket (2011a). Fritidshemmet – en samtalsguide om uppdrag, kvalitet och utveckling. Stödmaterial. Stockholm: Fritzes. http://www.skolverket.se/publikationer?id=2623 [42] Skolverket (2011b). Fritidshemmet – lärande i samspel med skolan. Stockholm: Skolverket. http://www.skolverket.se/publikationer?id=2729 (s. 60-64) [5] Skolverket (2011c). Kunskapsbedömning i skolan: praxis, begrepp, problem och möjligheter. Stockholm: Skolverket. http://www.skolverket.se/publikationer?id=2660 [63] Skolverket (2011d). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. Stockholm: Skolverket. http://www.skolverket.se/publikationer?id=2575 Skolverket (2011e). Skolverkets allmänna råd: Planering och genomförande av undervisning - för grundskolan, grundsärskolan, specialskolan och sameskolan. Stockholm: Skolverket. http://www.skolverket.se/publikationer?id=2698 [30] Skolverket (2013a). Betygsskalan och betygen B och D – en handledning. Stockholm: Skolverket. http://www.skolverket.se/publikationer?id=2953 [13] Skolverket (2013b). Skolverkets allmänna råd med kommentarer: Utvecklingssamtalet och den skriftliga individuella utvecklingsplanen http://www.skolverket.se/publikationer?id=3133 [32] REFERENSLITTERATUR Pihlgren, Ann, S. (2015). Samverkan för elevens lärande. I A. S. Pihlgren (Red.), Fritidshemmet och skolan – det gemensamma uppdraget (s. 101-130). Lund: Studentlitteratur. [30] Pihlgren, Ann, S. (2015). Att bedöma tillsammans. I A. S. Pihlgren (Red.), Fritidshemmet och skolan – det gemensamma uppdraget (s. 71-97). Lund: Studentlitteratur. [27] Sjöblom, Jessica (2015) Förmågorna – the big 6. I A. S. Pihlgren (Red.), Fritidshemmet och skolan – det gemensamma uppdraget (s. 263-268). Lund: Studentlitteratur. [6] Skolverket (2013c). Den skriftliga individuella utvecklingsplanen. Stockholm: Skolverket. http://www.skolverket.se/publikationer?id=3134 [19]

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.