Engelska, 15 hp

English, 15 credits

972A01

Huvudområde

Engelska Didaktik

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Programkurs
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig

Huvudområde

Engelska, Didaktik

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1X

Kursen ges för

  • Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3

Särskild information

 

 

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande
-på engelska kunna kommunicera skriftligt, där stil, grammatisk struktur, vokabulär och språklig nivå är anpassade till situation och mottagare
-på engelska kunna kommunicera muntligt på en nivå som språkligt, kommunikativt, uttalsmässigt och intonationsmässigt fungerar yrkesmässigt samt hjälper elever i årskurs F-3 att utvecklas
-ha kännedom om olika kulturer i den engelskspråkiga världen med fokus på t.ex. barnkultur och skola
-utifrån engelsk barnlitteratur kunna diskutera, problematisera och reflektera över hur t.ex. inkludering och exkludering tar sig uttryck.
-kunna relatera och kritiskt förhålla sig till teorier om andraspråksinlärning och perspektiv på kunskap och lärande i olika delar av undervisningen i engelska
-med grund i didaktisk forskning och nationella styrdokument kunna planera, presentera, och utvärdera ett undervisningsmoment i engelska för elever i årskurs F-3 samt analysera och motivera val av innehåll, undervisningsformer och lärresurser
-kunna reflektera över språkundervisningens anpassning till elevers ålder och individuella förutsättningar
-exemplifiera hur estetiska lärprocesser, t.ex. drama och lek, kan användas i engelskundervisningen
-jämföra, analysera och utvärdera olika läromedel i engelska
-kritiskt kunna förhålla sig till IKT som pedagogiskt redskap

Kursinnehåll

Kursen består av två huvuddelar länkade till varandra genom innehåll. En del på 7,5 hp är, i första hand, till för den studerandes egen kommunikativa förmåga och kunskap om engelskspråkig kultur och litteratur. Den andra delen på 7,5 hp handlar om didaktik på avancerad nivå med inriktning mot språkundervisning för F-3. Kursens olika delar ska inte ses som separata moment utan som en helhet där språk, kultur och didaktik integreras.

Pronunciation
Den studerande undersöker, förbättrar och utvärderar sin egen muntliga språkfärdighet genom att arbeta med olika språkprogram i språkstudion. Den studerande ska dessutom undersöka de delar av engelskt uttal och intonation som är intressanta ur ett F-3-perspektiv.

Writing and Grammar
Den studerande arbetar med att förbättra sin skriftliga kommunikativa förmåga genom olika språkfrämjande övningar med inriktning mot skrivande och strukturer. Fokus ligger dels på den studerandes individuella behov vad beträffar vokabulär, struktur och grammatik, dels på generella problem inom dessa fält, som den studerande behöver känna till i sin framtida lärarroll. Utöver seminarier och föreläsningar arbetar den studerande självständigt med olika språkfärdighetsprogram.

Literature
Den studerande läser och analyserar engelskspråkig barn- och ungdomslitteratur, som belyser olika samhällsrelaterade teman, som etnicitet, genus och lika villkor. Vidare analyserar den studerande verk inom barn- och ungdomslitteratur och diskuterar dem utifrån relevanta samhällsfrågor och använder därvidlag ett litteraturvetenskapligt förhållningssätt.

Culture
Den studerande undersöker begreppet engelsk kultur och fördjupar sig inom självvalt område. Utöver föreläsning och seminarium arbetar den studerande självständigt och i grupp.

Language Didactics
Kursen sker på avancerad nivå och fokuserar på teorier om andraspråksinlärning. Den studerande fördjupar sina kunskaper om språkdidaktik genom att undersöka, analysera, förhålla sig kritiskt till och presentera olika språkdidaktiska teorier. Utöver föreläsningar och seminarier arbetar den studerande självständigt och i grupp.

Teaching and Learning in the Language Classroom
Kursen sker på avancerad nivå och består av muntliga och skriftliga aktiviteter med inriktning på det pedagogiska arbetet i engelska för F-3. Studenten utarbetar, presenterar, motiverar samt diskuterar olika aktiviteter med stöd i teorier om språkinlärning för yngre åldrar samt i andra relevanta styrdokument. Studenten tränar på att använda och analysera olika undervisningsstrategier samt att anpassa sin undervisning och sitt språk efter elevernas förutsättningar för att på ett lekfullt sätt arbeta med språkinlärning, bland annat genom att använda estetiska lärprocesser. Utöver seminarier och föreläsningar arbetar studenten självständigt och i grupp.

Portfolio+ Follow-Up
Den studerande reflekterar skriftligt och muntligt över de olika kursmomenten under rubriken Didactics i ovanstående översikt.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen sker på engelska i form av föreläsningar, seminarier, lektioner och övningar. Studenten förväntas dessutom arbeta självständigt samt i grupp med olika projekt och arbetsuppgifter. Lisam används som lärplattform.

Examination

Kursen examineras genom skriftlig hemtentamen, skriftlig salstentamen, muntlig tentamen, muntlig och skriftlig redovisning samt portfolio.

PRONUNCIATION

Pronunciation Test: 1 hp (U-G)
Pronunciation Seminar with Oral Presentations: 0,5 hp (U-G)

WRITING AND GRAMMAR

Written Assignment 1 hp (U-VG)
Written Exam 2 hp (U-VG)

LITERATURE AND CULTURE

Cultural Studies Oral presentation of an area/aspect of English Culture: 1 hp (U-G)
Seminars on Youth Literature: 2 hp (U-VG)

LANGUAGE DIDACTICS

Oral Presentations of SLA Theories 1,5 hp

TEACHING AND LEARNING IN THE LANGUAGE CLASSROOM

Project Work. Oral presentation 1,5hp
Working with Literature and Culture 1,5 hp

PORTFOLIO+ Oral Follow Up

Written Reflections on Language Didactics and T.L.L.C= Portfolio 2 hp
Oral Follow-Up: 1 hp

Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för kultur och kommunikation

Det finns inga examinationsmoment att visa.

Pronunciation Material supplied by the Department Other Resources Sylvén, Liss Kerstin. The Ins and Outs of English Pronunciation. Lund: Studentlitteratur, 2013. ISBN: 9789144079554 Johansson, Stig & Göran Rönnerdal. Introducing English Pronunciation. Lund: Studentlitteratur, 2005. Johansson, Stig & Göran Rönnerdal. English Pronunciation: A Workbook. Lund: Studentlitteratur, 2005. Johansson & Rönnerdal’s books are published in a British version and an American one. The text is identical in both books, but the accompanying CDs with recordings of the exercises in the books are different. Choose the version that suits you. Writing and Grammar Ljung, Magnus & Sölve Ohlander. Gleerups Engelska Grammatik. Stockholm: Gleerups, 2001. ISBN: 91-40-61707-6 Other material supplied by the Department in electronic form. Other Resources Heffernan, James A., John E. Lincoln & Janet Atwill. Writing. A College Handbook. 5th edition. New York: Norton, 2001. ISBN: 0-393-97426-X (Ljung, Magnus & Sölve Ohlander. Gleerups Engelska Grammatik. Övningsbok (svårare version). Stockholm: Gleerups, 2001. ISBN: 91-40-61382-8 (Ljung, Magnus & Sölve Ohlander. Gleerups Engelska Grammatik. Facit till Övningsbok (svårare version). Stockholm: Gleerups, 2001. ISBN: 91-40-61383-6) Smitterberg, Erik. Spotting the Error: A Problem-based Workbook on English Grammar and Usage. Lund: Studentlitteratur, 2007. ISBN: 978-91-44-03612-0 One Learners’ dictionary from the list below. Literature Picture book seminar: Browne, Anthony. Voices in the Park. D. K. Publishing, 2001. ISBN: 9780789481917 Cole, Babette. Princess Smartypants. Puffin Books, 1996. ISBN: 9780140555264 Jeffers, Oliver. The Incredible Book Eating Boy. Harper Collin’s Children’s Books, 2007. ISBN: 9780007182312 Stieg, William. Sylvester and the Magic Pebble, Aladdin Paperbacks,1987. ISBN: 9780671662691 Novel seminar: Creech, Sharon. Walk Two Moons. Harper Teen, 2003. ISBN: 9780060560133 Sedgwick, Marcus. Midwinterblood. Indigo, 2012. ISBN: 978178060206 Other texts supplied by the department. Other Resources Gamble, Nikki och Sally Yates. Exploring Children’s Literature. London: Sage, 2008. ISBN: 9781412930130 Culture Material supplied by the Department in electronic form. Other Resources: MacQueen, Donald. Window on the United States. 5th ed. Lund: Studentlitteratur, 2009. ISBN: 9789144050522 McCormic, John. Contemporary Britain. Basingstoke: Palgrave MacMillan, 2007. ISBN: 0230002145 Didactics Lundberg, Gun. De första årens engelska. Lund: Studentlitteratur, 2011. ISBN: 978-91-44-06649-3 Other Resources: Cameron, Lynne. Teaching Languages to Young Learners. Cambridge: Cambridge UP, 2001. ISBN: 9780521774345 Celce-Murica, Marianne. Teaching English As a Second or Foreign Language. 3rd ed. Heine & Heine, 2001. ISBN: 978-0838419922 Estling Vannestål, Maria. Engelska för yngre åldrar. Lund: Studentlitteratur, 2010. ISBN: 978-91-44-05531-2 2012 Harmer, Jeremy. How to Teach English. Longman, 1997. ISBN: 9780582287968 Hedge, Tricia. Teaching and Learning in the Language Classroom. Oxford: Oxford UP, 2000 or later. ISBN: 9780194421720 Lightbown, Patsy M & Nina Spada. How Languages Are Learned. (Oxford Handbook for Language Teachers). Oxford: Oxford UP, 2003. Linnér, Bengt & Katarina Lundin. Klassrummens många språk – att förhålla sig till elevers språkbruk. Lund: Studentlitteratur, 2011. ISBN: 978-91-44-07163-3 Lundahl, Bo. (2012) Engelsk språkdidaktik. Texter, kommunikation, språkutveckling. Lund: Studentlitteratur, 2012. Sandström, Karyn. Kidworthy Works. Lund: Studentlitteratur, 2011. ISBN: 978-91-44-04845-1 Slattery, Mary & Jane Willis. English for Primary Teachers: A Handbook of Activities & Classroom Language. Oxford: Oxford UP, 2001. ISBN: 978-0-19-437563-4 Tornberg, Ulrika. Språkdidaktik. Malmö: Gleerups, 2000. Tornberg, Ulrika, Anita Malmqvist & Ingela Valfridsson, eds. Språkdidaktiska perspektiv. Stockholm: Liber, 2009. Dictionaries English-Swedish Dictionaries Norstedts stora engelsk-svenska ordbok. Stockholm: Norstedts, 1997 or later. Norstedts stora svensk-engelska ordbok. Stockholm: Norstedts, 1997 or later. Learners’ Dictionaries Collins Cobuild Advanced Dictionary. 6th ed. Glasgow: Harper Collins, 2008. (available with CD ROM – recommended by the Department) or Cambridge Advanced Learner’s Dictionary of English. 3rd ed. Cambridge: Cambridge University Press, 2008. (available with CD Rom) or Longman Dictionary of Contemporary English. 5th ed. Harlow: Pearson Longman, 2009. (available with DVD Rom) or Macmillan English Dictionary for Advanced Learners. 2nd ed. Macmillan ELT, 2007. (available with CD ROM) or Oxford Advanced Learner’s Dictionary of Current English. 8th ed. Oxford: Oxford University Press, 2010. (available with CD ROM) Specialised Dictionaries Oxford Collocations Dictionary for Students of English (with CD-ROM) 2nd ed. . Oxford UP, 2009. Oxford Learner’s Thesaurus: A Dictionary of Synomyms (with CD-ROM). Oxford UP, 2008. Online Dictionaries Norstedts engelska ord. [online] available from <http://www.norstedtsord.se> [8 June 2013] Collins Cobuild Advanced Dictionary. (2010) [online] available from <http://www.mycobuild.com/free-search.aspx> [8 June 2013] Cambridge Advanced Learner's Dictionary. (2008) [online] available from <http://dictionary.cambridge.org> [8 June 2013] Longman Dictionary of Contemporary English. [online] available from <http://www.ldoceonline.com> [8 June 2010] Macmillan Dictionary Online. (2002) [online] available from <http://www.macmillandictionary.com> [8 June 2013] Merriam-Webster Online. (2008) [online] available from <http://www.merriam-webster.com/dictionary> [8 June 2013] Oxford Advanced Learner’s Dictionary of English – search online. (2010) [online] available from <http://www.oup.com/elt/catalogue/teachersites/oald7/lookup?cc=global> [8 June 2013] Additional material supplied by the Department in electronic form.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.