Utbildningsvetenskaplig kärna 8, Teori och metod, 9 hp
Teori och metod: Science, Theory and Method, 9 credits
972A03
Huvudområde
DidaktikUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1GF3 | Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3 (Studieort Linköping) | 7 (HT 2016) | Svenska | Linköping, Valla | O | |
L1GF3 | Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3 (Studieort Norrköping) | 7 (HT 2016) | Svenska | Norrköping | O |
Huvudområde
DidaktikUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XKursen ges för
- Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3
Särskild information
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande
- kunna resonera kring och jämföra olika vetenskapsteoretiska och metodologiska antaganden i relation till empirisk analys.
- Kunna identifiera forskningsetiska dilemman och relatera dessa till forskningsetiska principer.
- Kunna argumentera vetenskapligt för val av metodansatser (kvalitativa och kvantitativa) utifrån forskningsfrågor inom det utbildningsvetenskapliga området.
- Självständigt kunna planera en vetenskaplig empirisk undersökning och motivera studiens design.
Kursinnehåll
Kursen omfattar vetenskapsteori, kvalitativa och kvantitativa forskningsansatser samt forskningsetik. Vetenskapsteoretiska begrepp såsom ontologi, epistemologi, metodologi och metod behandlas. I kursen fokuseras kvalitativa och kvantitativa metodansatser med relevans för det utbildningsvetenskapliga området samt tillämpliga datainsamlings- och analysmetoder. Forskningsetiska frågor och principer bearbetas. Kursen utgör en vetenskaplig fördjupning.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, arbete i grupp, samt självständiga studier.
Examination
Examinationen sker genom en skriftlig portfolio och en skriftlig forsknings-PM med muntlig opponering och respondering. Seminarieserien är obligatorisk.
STN1 Skriftlig tentamen: portfolio, 4,5 hp U-VG
STN3 Skriftlig tentamen: forsknings-PM, 3 hp U-G
MRE1 Muntlig redovisning: opponering och respondering, 1,5 hp U-G
OBL1 Obligatoriskt moment: deltagande i seminarieserie D
VG på STN 1, G på STN 3, G på MRE 1 och D på OBL1 ger slutbetyg VG på kursen som helhet.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeDet finns inga examinationsmoment att visa.
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.