Svenska, 25.5 hp
Swedish, 25.5 credits
972G07
Huvudområde
Svenska språketUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1GF3 | Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3 (Studieort Linköping) | 3 (HT 2014) | Svenska | Linköping | O | |
L1GF3 | Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3 (Studieort Norrköping) | 3 (HT 2014) | Svenska | Norrköping | O |
Huvudområde
Svenska språketUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XKursen ges för
- Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3
Förkunskapskrav
Genomgånget första år inom F-3 inriktningen vid LiU Grundlärarprogrammet eller motsvarande.Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna
- redogöra översiktligt för det svenska språkets ljudstruktur och koppla det till det alfabetiska systemet
- jämföra och diskutera läroplanens olika delar i förhållande till ämnet svenska
- beskriva skillnader mellan talat och skrivet språk
- beskriva faktorer som inverkar på barns språkliga utveckling
- diskutera barns olika förutsättningar för språkutveckling med utgångspunkt i genus, klass, etnicitet och flerspråkighet
- redogöra för barnkulturens multimodala former och institutionella förutsättningar
- jämföra och analysera några skönlitterära texter
- redogöra för några litteraturdidaktiska teorier
- redogöra för modeller och tillämpningar i aktiv språk- och textarbete
- exemplifiera hur estetiska lärprocesser kan integreras i läs- och skrivundervisningen
- granska och diskutera etablerade modeller för tidig läs- och skrivundervisning
- granska och diskutera läromedel i ämnet svenska
- reflektera över skillnader mellan några länders syn på läs- och skrivundervisning i förhållande till deras skriftsystem
- jämföra och diskutera teorier om läs- och skrivutveckling
- kartlägga och bedöma elevers läs- och skrivfärdigheter
- redovisa ett projektarbete skriftligt med utvecklad formaliahantering
- uppmärksamma och identifiera tidiga tecken på läs- och skrivsvårigheter
- värdera och beakta lämpliga pedagogiska insatser för elever med tidiga tecken på läs- och skrivsvårigheter
Kursinnehåll
Kursen behandlar följande fyra huvudsakliga områden: Förutsättningar för den tidiga språk-, läs- och skrivutvecklingen, barns möte med litteratur i skola och samhället, teorier om läs- och skrivutveckling och modeller för läs- och skrivundervisning, samt läs- och skrivsvårigheter. I kursen studeras biologiska och miljömässiga faktorer som påverkar barns språkliga utveckling. Här studeras också språkets ljudstruktur och dess koppling till ett alfabetiskt skriftsystem, samt skillnader mellan talat och skrivet språk som utgör premisser för att förvärva en skriftspråklig kompetens. Inom området läs- och skrivutveckling studeras framförallt teorier om läs- och skrivmodeller och hur dessa kan omsättas i evidensbaserad tidig läs- och skrivpedagogik. Detta område innehåller också en granskning av läromedel i ämnet svenska. Dessutom sätts läs- och skrivundervisningen in i ett internationellt perspektiv.
Översiktligt studeras institutionella förutsättningar för barnkultur. Barnbokens nutida genrer och dess historiska förutsättningar studeras. I samband härmed läses också om grundläggande litteraturdidaktisk teoribildning, liksom teorier om textanalys och litteratursamtal, samt hur dessa kan tillämpas i praktisk verksamhet. Barns tidiga skrivprocesser och deltagande i varierade multimodala textvärldar diskuteras. Slutligen studeras kartläggning och bedömning av elevers läs- och skrivfärdigheter, vilket dessutom utgör en förutsättning för att kunna uppmärksamma och identifiera tidiga tecken på läs- och skrivsvårigheter.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, fältstudier, därutöver ingår arbete i grupp och självständiga studier.
Examination
Kursen examineras genom skriftlig och muntlig redovisning, salstentamen, hemtentamen samt redovisning av ett projektarbete.
STN1 Skriftlig tentamen: salstentamen tidig språkutveckling 5,5 hp U-G
STN2 Skriftlig tentamen: hemtentamen litteratur och textarbete 5 hp U-G
SRE2 Skriftlig redovisning: läs- och skrivinlärningsmodeller och läromedel 4 hp U-G
PRO1 Projektarbete: skriftlig redovisning, kartläggning av läs- och skrivfärdigheter 9 hp U-VG
SRE1 Skriftlig redovisning: läs- och skrivsvårigheter 2 hp U-G
OBL1 Seminarieserie 0 hp D
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeDet finns inga examinationsmoment att visa.
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.