Svenska, 25.5 hp

Swedish, 25.5 credits

972G07

Huvudområde

Svenska språket

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Programkurs
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig

Huvudområde

Svenska språket

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G1X

Kursen ges för

  • Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3

Förkunskapskrav

Genomgånget första år inom F-3 inriktningen vid LiU Grundlärarprogrammet eller motsvarande.

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall den studerande kunna
- redogöra översiktligt för det svenska språkets ljudstruktur och koppla det till det alfabetiska systemet
- jämföra och diskutera läroplanens olika delar i förhållande till ämnet svenska
- beskriva skillnader mellan talat och skrivet språk
- beskriva faktorer som inverkar på barns språkliga utveckling
- diskutera barns olika förutsättningar för språkutveckling med utgångspunkt i genus, klass, etnicitet och flerspråkighet
- redogöra för barnkulturens multimodala former och institutionella förutsättningar
- jämföra och analysera några skönlitterära texter
- redogöra för några litteraturdidaktiska teorier
- redogöra för modeller och tillämpningar i aktiv språk- och textarbete
- exemplifiera hur estetiska lärprocesser kan integreras i läs- och skrivundervisningen
- granska och diskutera etablerade modeller för tidig läs- och skrivundervisning
- granska och diskutera läromedel i ämnet svenska
- reflektera över skillnader mellan några länders syn på läs- och skrivundervisning i förhållande till deras skriftsystem
- jämföra och diskutera teorier om läs- och skrivutveckling
- kartlägga och bedöma elevers läs- och skrivfärdigheter
- redovisa ett projektarbete skriftligt med utvecklad formaliahantering
- uppmärksamma och identifiera tidiga tecken på läs- och skrivsvårigheter
- värdera och beakta lämpliga pedagogiska insatser för elever med tidiga tecken på läs- och skrivsvårigheter

Kursinnehåll

Kursen behandlar följande fyra huvudsakliga områden: Förutsättningar för den tidiga språk-, läs- och skrivutvecklingen, barns möte med litteratur i skola och samhället, teorier om läs- och skrivutveckling och modeller för läs- och skrivundervisning, samt läs- och skrivsvårigheter. I kursen studeras biologiska och miljömässiga faktorer som påverkar barns språkliga utveckling. Här studeras också språkets ljudstruktur och dess koppling till ett alfabetiskt skriftsystem, samt skillnader mellan talat och skrivet språk som utgör premisser för att förvärva en skriftspråklig kompetens. Inom området läs- och skrivutveckling studeras framförallt teorier om läs- och skrivmodeller och hur dessa kan omsättas i evidensbaserad tidig läs- och skrivpedagogik. Detta område innehåller också en granskning av läromedel i ämnet svenska. Dessutom sätts läs- och skrivundervisningen in i ett internationellt perspektiv.
Översiktligt studeras institutionella förutsättningar för barnkultur. Barnbokens nutida genrer och dess historiska förutsättningar studeras. I samband härmed läses också om grundläggande litteraturdidaktisk teoribildning, liksom teorier om textanalys och litteratursamtal, samt hur dessa kan tillämpas i praktisk verksamhet. Barns tidiga skrivprocesser och deltagande i varierade multimodala textvärldar diskuteras. Slutligen studeras kartläggning och bedömning av elevers läs- och skrivfärdigheter, vilket dessutom utgör en förutsättning för att kunna uppmärksamma och identifiera tidiga tecken på läs- och skrivsvårigheter.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, fältstudier, därutöver ingår arbete i grupp och självständiga studier.

Examination

Kursen examineras genom skriftlig och muntlig redovisning, salstentamen, hemtentamen samt redovisning av ett projektarbete.

STN1 Skriftlig tentamen: salstentamen tidig språkutveckling 5,5 hp U-G

STN2 Skriftlig tentamen: hemtentamen litteratur och textarbete 5 hp U-G

SRE2 Skriftlig redovisning: läs- och skrivinlärningsmodeller och läromedel 4 hp U-G

PRO1 Projektarbete: skriftlig redovisning, kartläggning av läs- och skrivfärdigheter 9 hp U-VG

SRE1 Skriftlig redovisning: läs- och skrivsvårigheter 2 hp U-G

OBL1 Seminarieserie 0 hp D

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande

Det finns inga examinationsmoment att visa.

Bergöö. Kerstin & Jönsson, Karin (2012). Glädjen i att förstå: språk- och textarbete med barn. Lund: Studentlitteratur Druid-Glentow, Birgit (2006). Förebygg och åtgärda läs- och skrivsvårigheter: metodisk handbok. Stockholm: Natur och kultur Elbro, Carsten (2004). Läsning och läsundervisning. Stockholm: Liber. Gibbons, Pauline (2013). Stärk språket, stärk lärandet: språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet. Uppsala: Hallgren & Fallgren Hagtvet, Bente Eriksen (2004). Språkstimulering. D. 1, Tal och skrift i förskoleåldern. Stockholm: Natur och kultur Hammar Chiriac, Eva & Einarsson, Charlotta (2014). Gruppobservationer: teori och praktik. Lund: Studentlitteratur Kåreland, Lena (red) (2005). Modig och stark – eller ligga lågt. Skönlitteratur och genus i skola och förskola. Stockholm: Natur och kultur. (Kap. 5-6) Kåreland, Lena (2015) Skönlitteratur för barn och unga. Historik, genrer, termer, analyser. Lund: Studentlitteratur. Lundberg, Ingvar & Herrlin, Katarina (2014). God läsutveckling. Kartläggning och övningar. Stockholm: Natur och Kultur. Lundberg, Ingvar (2010). God skrivutveckling. Kartläggning och undervisning. Stockholm: Natur och Kultur. Nettervik, Ingrid (2001). I barnbokens värld. Malmö: Gleerups Pressley, Michael & Wharton-McDonald, Ruth (1997). Skilled comprehension and its development through instruction. School Psychology Review. 26 (3), 448-470. Svensson, Ann-Katrin (2009). Barnet, språket och miljön: från ord till mening. Lund: Studentlitteratur Taube, Karin (2011). Barns tidiga skrivande. Stockholm: Norstedt Topping, Keith & Ferguson, Nancy (2005). Effective literacy teaching behaviours. Journal of Research in Reading vol 28 no 2. UKLA/Blackwell Publishing Trampe, Peter af, Nordman, Egon & Norée, Marianne (red.) (2012). Dyslexi- aktuellt om läs- och skrivsvårigheter andra boken Stockholm: Svenska dyslexiföreningen. Beställs från kansliet@dyslexiforeningen.se Westlund, Barbro (2009). Att undervisa i läsförståelse: lässtrategier och studieteknik för de första skolåren. Stockholm: Natur & kultur Widholm, Annika (2012). "Barnlitteraturens betydelse för ungas rättigheter" ur Barnlitteraturens värden och värderingar Red. Sara Kärrholm och Paul Tenggart, sid 39-50 (kompendium) Texter på internet Häggström, Ingrid (2007). Att förebygga läs- och skrivsvårigheter med språklekar. I: Granström, Kjell (red.) Forskning om lärares arbete i klassrummet. Stockholm: Myndigheten för skolutveckling. http://www.skolverket.se/publikationer?id=1846 Liberg, Caroline, Hyltenstam, Kenneth, Myrberg, Mats, Frykholm, Clas-Uno, Hjort, Madeleine, Nordström, Gert Z, Wiklund, Ulla & Persson, Magnus (red.) (2007). Att läsa och skriva: forskning och beprövad erfarenhet. Stockholm: Myndigheten för skolutveckling http://www.skolverket.se/publikationer?id=1887 Liberg, Caroline. (2008). Läs- och skrivutveckling och ett utökat läraruppdrag http://www.ep.liu.se/ecp/032/004/ecp0832004.pdf Longcamp, M., Zerbato-Poudou, M-T. & Velay, J-L. (2005). The influence of writing practice on letter recognition in preeschool children: A comparison between handwriting and typing. Acta Psychologica 119, 67-79. Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (2011). Stockholm: Skolverket. http://www.skolverket.se/publikationer?id=2575 Mangen, A., Walgermo, B.R. & Brønnik, K. (2013). Reading linear texts on paper versus computer screen: Effects on reading comprehenson. International Journal of Education Research, 58, 61-68. http://www.academia.edu/3055159/Mangen_A._Walgermo_B._and_Br%C3%B8nnick_K._2013_._Reading_linear_texts_on_paper_versus_computer_screen_Effects_on_reading_comprehension Ramstrand, (2005) "Vilka äventyr borde finnas? Bröderna Lejonhjärta och kritiken." Stockholm: Barn 2005:1 http://www.sbi.kb.se/Documents/Public/Barnboken/Barnboken%202005%20nr%201/Ramstrand.pdf Riley, J., D. (2005) Developing young children´s thinking through learning to write argument. Journal of early childhood literacy 2005, 5:29. http://ecl.sagepub.com/content/5/1/29.full.pdf+html Skolverket (2014). Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram http://www.skolverket.se/publikationer?id=3299 Skolverket (2012). Nya språket lyfter http://www.skolverket.se/prov-och-bedomning/bedomningsstod/grundskoleutbildning/arskurs-1-3/2.6253/nya-spraket-lyfter-1.106047 Tjernberg, C. & Heimdahl Matsson. (2014). Inclusion in practice: a matter of school culture. European Journal of Special Neds Education, Vol. 29, No 2, 247-256. http://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/08856257.2014.891336 Skönlitteratur enligt separate lista i delkurshandledning. Ytterligare litteratur/artiklar kan tillkomma.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.