Svenska, 25.5 hp

Swedish, 25.5 credits

972G07

Huvudområde

Svenska språket

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Christina Aminoff

Kursansvarig

Annika Mindedal
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L1GF3 Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3 (Studieort Linköping) 3 (HT 2017) Svenska Linköping, Valla O
L1GF3 Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3 (Studieort Norrköping) 3 (HT 2017) 201734-201745 Svenska Norrköping, Norrköping O

Huvudområde

Svenska språket

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G2X

Kursen ges för

  • Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3

Förkunskapskrav

Genomgånget första år inom F-3 inriktningen vid LiU Grundlärarprogrammet eller motsvarande.

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall den studerande kunna
- redogöra översiktligt för det svenska språkets ljudstruktur och koppla det till det alfabetiska systemet
- redogöra översiktligt för det svenska språkets struktur på ord- och meningsnivå
- jämföra och diskutera läroplanens olika delar i förhållande till ämnet svenska
- beskriva skillnader mellan talat och skrivet språk
- beskriva faktorer som inverkar på barns språkliga utveckling
- redogöra för och analysera barnkulturens multimodala former
- jämföra och analysera några skönlitterära och andra texter
- redogöra för några litteraturdidaktiska teorier
- exemplifiera hur estetiska lärprocesser kan integreras i läs- och skrivundervisningen
- redogöra översiktligt för barnlitteraturens historiska utveckling och samtida förutsättningar
- granska och diskutera etablerade modeller för tidig läs- och skrivundervisning
- granska och diskutera läromedel i ämnet svenska
- jämföra och diskutera teorier om läs- och skrivutveckling
- kartlägga och bedöma elevers läs- och skrivfärdigheter
- redovisa ett projektarbete skriftligt med utvecklad formaliahantering
- uppmärksamma och identifiera tidiga tecken på läs- och skrivsvårigheter
- värdera och beakta lämpliga pedagogiska insatser för elever med tidiga tecken på läs- och skrivsvårigheter 

Kursinnehåll

Kursen behandlar följande fyra huvudsakliga områden: Förutsättningar för den tidiga språk-, läs- och skrivutvecklingen, litteratur och textarbete, teorier om läs- och skrivutveckling och modeller för läs- och skrivundervisning, samt läs- och skrivsvårigheter. I kursen studeras biologiska och miljömässiga faktorer som påverkar barns språkliga utveckling. Här studeras också språkets struktur på olika nivåer, samt skillnader mellan talat och skrivet språk som utgör premisser för att förvärva en skriftspråklig kompetens. Inom området läs- och skrivutveckling studeras framförallt teorier om läs- och skrivmodeller och hur dessa kan omsättas i evidensbaserad tidig läs- och skrivpedagogik. Detta område innehåller också en granskning av läromedel i ämnet svenska. Dessutom sätts läs- och skrivundervisningen in i ett internationellt perspektiv. Barnbokens nutida genrer och dess historiska förutsättningar studeras. I samband härmed läses också om grundläggande litteraturdidaktisk teoribildning, liksom teorier om textanalys och litteratursamtal, samt hur dessa kan tillämpas i praktisk verksamhet. Barns tidiga skrivprocesser och deltagande i varierade multimodala textvärldar diskuteras. Slutligen studeras kartläggning och bedömning av elevers läs- och skrivfärdigheter, vilket dessutom utgör en förutsättning för att kunna uppmärksamma och identifiera tidiga tecken på läs- och skrivsvårigheter. 

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, fältstudier, därutöver ingår arbete i grupp och självständiga studier.

Examination

Kursen examineras genom skriftlig redovisning, salstentamen och redovisning av ett projektarbete.

Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg. 

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
STN6 Skriftl tentamen: salstentamen litteratur o textarbete 4.5 hp U, G
STN5 Skriftl tentamen: salstentamen tidig språkutveckling 6 hp U, G
SRE3 Skriftl redovisn: läs- o skrivinlärnings modeller o läromede 3 hp U, G
SRE1 Skriftlig redovisning: läs- och skrivsvårigheter 2 hp U, G
PRO2 Projektarbete: skriftlig redovisn, kartläggning 10 hp U, G, VG
Alatalo, Tarja (red.) (2016). Läsundervisningens grunder. 1. uppl. Malmö: Gleerups Bjar, Louise & Liberg, Caroline (red) (2010). Barn utvecklar sitt språk. Lund: Studentlitteratur (s. 101-109). (Tillhandahålles via Lisam) Boglind, Ann & Nordenstam, Anna (2015). Från fabler till manga 1. Malmö: Gleerups Druid-Glentow, Birgit (2006). Förebygg och åtgärda läs- och skrivsvårigheter: metodisk handbok. Stockholm: Natur och kultur Gibbons, Pauline (2013). Stärk språket, stärk lärandet: språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet. Uppsala: Hallgren & Fallgren Hammar Chiriac, Eva & Einarsson, Charlotta (2014). Gruppobservationer: teori och praktik. Lund: Studentlitteratur Jönsson, Karin (red.) (2016). Bygga broar och öppna dörrar: att läsa, skriva och samtala om texter i förskola och skola. Stockholm: Liber Langer, Judith A. (2005). Litterära föreställningsvärldar, Daidalos. Kap. 2 och 3 (tillhandahålles via Lisam) Liberg, Caroline, Hyltenstam, Kenneth, Myrberg, Mats, Frykholm, Clas-Uno, Hjort, Madeleine, Nordström, Gert Z, Wiklund, Ulla & Persson, Magnus (red.) (2007). Att läsa och skriva: forskning och beprövad erfarenhet. Stockholm: Myndigheten för skolutveckling http://modersmal.skolverket.se/polska/images/stories/filer/pdf1887.pdf Liberg, Caroline. (2008). Läs- och skrivutveckling och ett utökat läraruppdrag. http://www.ep.liu.se/ecp/032/004/ecp0832004.pdf Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (2017). Stockholm: Skolverket Lundberg, Ingvar (2010). God skrivutveckling. Kartläggning och undervisning. Stockholm: Natur och Kultur Lundberg, Ingvar & Herrlin, Katarina (2014). God läsutveckling. Kartläggning och övningar. Stockholm: Natur och Kultur Riley, Jeni & Reedy, David (2005) Developing young children´s thinking through learning to write argument. Journal of early childhood literacy Vol. 5 No 1, pp 29-51. Schött, Kristina (red.) (2015). Studentens skrivhandbok, Stockholm: Liber Skolverket (2011). Allmänna råd för planering och genomförande av undervisning, https://www.skolverket.se/publikationer?id=2698 Skolverket (2012). Få syn på språket http://www.skolverket.se/publikationer?id=2843 Skolverket (2014). Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram. http://www.skolverket.se/publikationer?id=3299 Skolverket (2016). Nya språket lyfter, lärarhandledning https://www.skolverket.se/publikationer?id=2474 Svensson, Ann-Katrin (2009). Barnet, språket och miljön: från ord till mening. Lund: Studentlitteratur Taube, Karin (2011). Barns tidiga skrivande. Stockholm: Norstedt Tjernberg, C. & Heimdahl Matsson. (2014). Inclusion in practice: a matter of school culture. European Journal of Special Needs Education Vol. 29, No 2, pp 247-256. Topping, Keith & Ferguson, Nancy (2005). Effective literacy teaching behaviours. Journal of Research in Reading Vol 28 No 2, pp 125-143. UKLA/Blackwell Publishing Trampe, Peter af, Nordman, Egon & Norée, Marianne (red.) (2012). Dyslexi- aktuellt om läs- och skrivsvårigheter andra boken Stockholm: Svenska dyslexiföreningen. Beställs från http://www.dyslexiforeningen.se/boken-aktuellt-om-dyslexi/ Vetenskapsrådet (2002). Forskningsetiska principer inom humanistisk-samhällsvetenskaplig forskning. Stockholm: Vetenskapsrådet. http://www.codex.vr.se/texts/HSFR.pdf Westlund, Barbro (2017). Aktiv läskraft. Att undervisa i lässtrategier för förståelse FK-årskurs 3, Stockholm: Natur & kultur Öhman, Anders (2015) Litteraturdidaktik, fiktioner och intriger, Gleerups Skönlitteratur enligt separat lista. Ytterligare litteratur/artiklar tillkommer.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.