Samhällsorienterande ämnen, verksamhetsförlagd utbildning, 3 hp

Social Sciences, Teaching Practise, 3 credits

972G09

Huvudområde

Didaktik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Programkurs
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig

Huvudområde

Didaktik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G1X

Kursen ges för

  • Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3

Förkunskapskrav

Genomgångna kurser Allmän didaktik, 5 hp, Kunskap och lärande, 10 hp, Kunskapsbedömning, 7.5 hp och Utbildningshistoria, skolans samhälleliga roll och värdegrund, 7.5 hp, eller motsvarande.

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall den studerande
- kunna agera enligt yrkesetiska principer
- kunna kommunicera på ett sätt som är begripligt för olika elever
- visa självinsikt och lyhördhet för konstruktiv kritik
- kunna diskutera planering tillsammans med handledare
- kunna leda enskilda moment i den pedagogiska verksamheten
- kunna följa upp enskilda moment tillsammans med handledare
- kunna diskutera kunskapsbedömning med handledare

Kursinnehåll

Den studerande genomför verksamhetsförlagd utbildning i samhällsorienterande ämnen (SO) i grundskolans år F-3. Den studerande planerar, genomför och utvärderar enskilda moment i SO tillsammans med handledare, samt utvärderar och diskuterar kunskapsbedömning tillsammans med handledare. Under kursen övar den studerande självinsikt, empatisk förmåga och lyhördhet för konstruktiv kritik i den pedagogiska verksamheten. Den studerande undersöker arbetsformer, läromedel samt stoffurval i samhällsorienterande ämnen i grundskolans år F-3.

Undervisnings- och arbetsformer

Verksamhetsförlagd utbildning

Examination

Kursen examineras genom uppvisande av tillämpade didaktiska och sociala lärarförmågor.

Examinationen av de tillämpade sociala lärarförmågorna begränsas till tre tillfällen.

Provkoder:
TSLF – Tillämpade sociala lärarförmågor 1hp UG
TDLF – Tillämpade didaktiska lärarförmågor 1hp UG
MRE1 – VFU-uppgift 1hp UG

Betygsskala

Tvågradig skala, U, G

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

Det finns inga examinationsmoment att visa.

Franck, Olof; Hermansson Adler, Magnus & Björneloo, Inger, Samhällsämnenas didaktik F - ÅK 3, Studentlitteratur, Lund, 2013 Hermansson Adler, Magnus, Historieundervisningens byggstenar: grundläggande pedagogik och ämnesdidaktik, Liber, Stockholm, 2009 Löfstedt, Malin (red.), Religionsdidaktik: mångfald, livsfrågor och etik i skolan Studentlitteratur, Lund, 2011 Møller, Jens Peter, Geografididaktik: perspektiv och exempel, Liber, Stockholm, 2003 Vernersson, Folke, Undervisa om samhället: didaktiska modeller och läraruppfattningar, Studentlitteratur, Lund, 1999

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.