Utbildningsvetenskaplig kärna 2, Utveckling och lärande, 8.5 hp
Educational Sciences 2, Development and Learning, 8.5 credits
972G17
Huvudområde
DidaktikUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Linköping:, Ann-Sofi Wedin, Norrköping:, Karin StolpeKursansvarig
Linköping:, Ann-Sofi Wedin, Norrköping:, Daniel Björklund-FlärdStudierektor eller motsvarande
Margareta EngvallKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1GF3 | Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3 (Studieort Linköping) | 1 (HT 2018) | 201837-201843 | Svenska | Linköping, Valla | O |
L1GF3 | Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3 (Studieort Norrköping) | 1 (HT 2018) | 201837-201843 | Svenska | Norrköping, Norrköping | O |
Huvudområde
DidaktikUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XKursen ges för
- Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna
- redogöra för olika teoretiska perspektiv på utveckling, motivation och lärande
- redogöra för hur mångfald påverkar undervisningens villkor
- relatera teorier och begrepp inom utveckling och lärande till undervisningspraktiken, med fokus på år F-3
- diskutera hur den pedagogiska psykologin kan användas som ett professionellt verktyg för att leda och stödja elevers lärande
- uttrycka sig vetenskapligt i skrift på grundläggande nivå
Kursinnehåll
Kursen fokuserar på grundläggande teorier och begrepp för utveckling, motivation och lärande. Frågor om lärande i relation till sociala och kulturella faktorer belyses samtidigt. Dessutom relateras begreppen utveckling och lärande till undervisningspraktiken med fokus på år F-3. Kursen består av följande moment: (a) Introduktion till pedagogisk psykologi och dess forskningsmetoder, (b) Behavioristiska, konstruktivistiska, sociokulturella och kognitiva synsätt på lärande, (c) Elevers kognitiva, sociala och emotionella utveckling, (d) Elevers olika förutsättningar för lärande med avseende på exempelvis social bakgrund, genus och etnicitet (e) Motivation i relation till lärande och undervisning samt (f) Undervisningsstrategier, t.ex. utomhuspedagogik och estetiska lärprocesser (g) Lärande i relation till digitala verktyg.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och artikelläsning, liksom i form av arbete i grupp och självständiga studier. Vidare används digitala verktyg för eget lärande.
Examination
Kursen examineras genom salstentamen och skriftliga individuella uppgifter.
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:
- Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
STN1 | Skriftlig tentamen: salstentamen | 7 hp | U, G, VG |
SRE1 | Skriftliga individuella uppgifter | 1.5 hp | U, G |
OBL2 | Seminarieserie | 0 hp | D |
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.