Samhällsorienterande ämnen 1, 13.5 hp

Social Science 1, 13.5 credits

972G20

Huvudområde

Samhälle och kultur i ett skolperspektiv

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Programkurs
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig

Huvudområde

Samhälle och kultur i ett skolperspektiv

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G1X

Kursen ges för

  • Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3

Förkunskapskrav

Allmän didaktik, 5 hp, Kunskap och lärande, 10 hp, Kunskapsbedömning, 7.5 hp, Utbildningshistoria, skolans samhälleliga roll och värdegrund, 7.5 hp.

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall den studerande kunna

- beskriva interaktion och dynamiker mellan religion, samhälle och individ
- jämföra hur olika människor lever med och uttrycker sin religion
- redogöra för innebörder av konfessionslös undervisning
- redogöra för och diskutera exempel på barns tolkningar av livsfrågor, identitet och etiska förhållningssätt
- redogöra för demokrati som ideal och praktik i en välfärdsstat, med speciellt avseende på centrala samhällsfunktioner och fördelningen av resurser
- redogöra för och diskutera mänskliga rättigheter och människors lika värde, i skola och i samhälle
- diskutera och planera enskilda ämnesmoment i religion- och samhällskunskap F-3 utifrån föreliggande styrdokument
- diskutera ett begränsat urval av läromedel och dess användbarhet i SO-undervisningen F-3

Kursinnehåll

Kursen inleds med en övergripande presentation av SO-ämnen (religions- och samhällskunskap, geografi och historia) både i fråga om det som är unikt och det som förenar dem.

I kursen behandlas frågor kring människan som social varelse med betoning på religions- och samhällsvetenskapliga aspekter. Makt, genus, identitet och etnicitet är teoretiska perspektiv som genomsyrar kursens innehåll. Studenten studerar och problematiserar SO-undervisning i grundskolans år F-3 med avseende på styrdokument, olika ämnestraditioner, centrala begrepp, arbetsformer, läromedel samt stoffurval.

Hur man kan förstå religion och religiositet, både på ett individuellt och samhälleligt plan, är för de studerande centrala tematiker. De studerande jämför trosuppfattningar, religioners ritualer, berättelser och samhälleliga avtryck utifrån såväl historiska som nutida förhållanden. Skolan som mötesplats för olika religioner diskuteras och relateras till skollagens krav på konfessionslös undervisning. De studerande problematiserar livsfrågor och etiska förhållningssätt både utifrån värdegrundsperspektiv och normkritiska perspektiv.

De studerande studerar hur människan format olika principer och organisationer för att hantera kollektiva angelägenheter, liksom hur dessa kan relateras till socio-ekonomiska strukturer. Resurshushållningen i samhället problematiseras, alltifrån det enskilda hushållet till samhället i stort. De studerande analyserar demokratiska principer i olika kontexter, och relaterar dessa till såväl grundläggande mänskliga rättigheter som till Barnkonventionen.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, grupparbete, studiebesök samt självständiga studier.

Examination

SRE1 – Skriftlig tentamen 7hp UV
SRE2 – Skriftlig tentamen 6,5hp UV

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

Det finns inga examinationsmoment att visa.

Barnkonventionen www.unicef.se Bennich-Björkman, Li & Blomqvist, Paula (red.), Mellan folkhem och Europa: svensk politik i brytningstid, Liber, Malmö, 2008 Berglund, Jenny & Gunner, Gunilla (red.), Barn i religionernas värld, Liber, Stockholm, 2011 Dahlin, Bo, Om undran inför livet: barn och livsfrågor i ett mångkulturellt samhälle, Studentlitteratur, Lund, 2004 Franck, Olof, Hermansson Adler, Magnus & Björneloo, Inger, Samhällsämnenas didaktik: F - åk 3, Studentlitteratur, Lund, 2013 Furseth, Inger & Repstad, Pål, Religionssociologi: en introduktion, Liber, Malmö, 2005 Hesslefors-Arktoft, Elisabeth, ”Att utgå från erfarenheter, utmana och skapa nya erfarenheter”, i Almius, Tore, Erfarande och synvändor: en artikelsamling om de samhällsorienterande ämnenas didaktik, Institutionen för pedagogik och didaktik, Göteborgs universitet, Göteborg, 2006 www.gu.se JÄMSTÄLLDHET GÖR VÄRLDEN RIKARE! En inspirationsskrift för skolans alla lärare om jämställdhet för hållbar utveckling i ett globalt perspekti, SIDA, 2006. www.sida.se Landin, Staffan, Blir världen bättre?: [fakta om utvecklingen i världen, 5., uppdaterade och omarb. uppl., United Nations Development Programme (UNDP), Stockholm, 2012 www.undp.se Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011, Lgr 11. Stockholm: Fritzes. www.skolverket.se Löfstedt, Malin (red.), Religionsdidaktik: mångfald, livsfrågor och etik i skolan Studentlitteratur, Lund, 2011 Oscarsson, Vilgot, ”Elever och lärare tycker om So”, i Almius, Tore, Erfarande och synvändor: en artikelsamling om de samhällsorienterande ämnenas didaktik, Institutionen för pedagogik och didaktik, Göteborgs universitet, Göteborg, 2006 www.gu.se Regerinsformen (kapitelöversikt) www.riksdagen.se/sv/Sa-funkar-riksdagen/Demokrati/Grundlagarna/Regeringsformen/ Smart, Ninian, World´s Religions, Cambridge University Press, Cambridge, 1998, s.10-22 (Finns på Lisam) Vernersson, Folke, Undervisa om samhället: didaktiska modeller och läraruppfattningar, Studentlitteratur, Lund, 1999 Svanberg, Ingvar & Westerlund, David (red.), Religion i Sverige, Dialogos, Stockholm, 2011 Svensk författningssamling 1974:152, Regeringsformen www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Kungorelse-1974152-om-beslu_sfs-1974-152/ Welzel, Christian, Theories of Democratization (2009) s 74-90 www.worldvaluessurvey.org/wvs/articles/folder_published/publication_579

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.