Samhällsorienterande ämnen 1, 13.5 hp
Social Science 1, 13.5 credits
972G20
Huvudområde
Samhälle och kultur i ett skolperspektivUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1GF3 | Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3 (Studieort Linköping) | 2 (VT 2014) | Svenska | Linköping | O | |
L1GF3 | Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3 (Studieort Norrköping) | 2 (VT 2014) | Svenska | Norrköping | O |
Huvudområde
Samhälle och kultur i ett skolperspektivUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XKursen ges för
- Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3
Förkunskapskrav
Allmän didaktik, 5 hp, Kunskap och lärande, 10 hp, Kunskapsbedömning, 7.5 hp, Utbildningshistoria, skolans samhälleliga roll och värdegrund, 7.5 hp.Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna
- beskriva interaktion och dynamiker mellan religion, samhälle och individ
- jämföra hur olika människor lever med och uttrycker sin religion
- redogöra för innebörder av konfessionslös undervisning
- redogöra för och diskutera exempel på barns tolkningar av livsfrågor, identitet och etiska förhållningssätt
- redogöra för demokrati som ideal och praktik i en välfärdsstat, med speciellt avseende på centrala samhällsfunktioner och fördelningen av resurser
- redogöra för och diskutera mänskliga rättigheter och människors lika värde, i skola och i samhälle
- diskutera och planera enskilda ämnesmoment i religion- och samhällskunskap F-3 utifrån föreliggande styrdokument
- diskutera ett begränsat urval av läromedel och dess användbarhet i SO-undervisningen F-3
Kursinnehåll
Kursen inleds med en övergripande presentation av SO-ämnen (religions- och samhällskunskap, geografi och historia) både i fråga om det som är unikt och det som förenar dem.
I kursen behandlas frågor kring människan som social varelse med betoning på religions- och samhällsvetenskapliga aspekter. Makt, genus, identitet och etnicitet är teoretiska perspektiv som genomsyrar kursens innehåll. Studenten studerar och problematiserar SO-undervisning i grundskolans år F-3 med avseende på styrdokument, olika ämnestraditioner, centrala begrepp, arbetsformer, läromedel samt stoffurval.
Hur man kan förstå religion och religiositet, både på ett individuellt och samhälleligt plan, är för de studerande centrala tematiker. De studerande jämför trosuppfattningar, religioners ritualer, berättelser och samhälleliga avtryck utifrån såväl historiska som nutida förhållanden. Skolan som mötesplats för olika religioner diskuteras och relateras till skollagens krav på konfessionslös undervisning. De studerande problematiserar livsfrågor och etiska förhållningssätt både utifrån värdegrundsperspektiv och normkritiska perspektiv.
De studerande studerar hur människan format olika principer och organisationer för att hantera kollektiva angelägenheter, liksom hur dessa kan relateras till socio-ekonomiska strukturer. Resurshushållningen i samhället problematiseras, alltifrån det enskilda hushållet till samhället i stort. De studerande analyserar demokratiska principer i olika kontexter, och relaterar dessa till såväl grundläggande mänskliga rättigheter som till Barnkonventionen.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, grupparbete, studiebesök samt självständiga studier.
Examination
SRE1 – Skriftlig tentamen 7hp UV
SRE2 – Skriftlig tentamen 6,5hp UV
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.Institution
Institutionen för samhälls- och välfärdsstudierDet finns inga examinationsmoment att visa.
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.