Samhällsorienterande ämnen 2, 13.5 hp
Social Science 2, 13.5 credits
972G21
Huvudområde
Samhälle och kultur i ett skolperspektivUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1GF3 | Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3 (Studieort Linköping) | 2 (VT 2014) | Svenska | Linköping | O | |
L1GF3 | Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3 (Studieort Norrköping) | 2 (VT 2014) | Svenska | Norrköping | O |
Huvudområde
Samhälle och kultur i ett skolperspektivUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XKursen ges för
- Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3
Förkunskapskrav
Genomgångna kurser Allmän didaktik, 5 hp, Kunskap och lärande, 10 hp, Kunskapsbedömning, 7.5 hp samt Utbildningshistoria, skolans samhälleliga roll och värdegrund, 7.5 hp och Samhällsorienterade ämnen 1, 13.5 hp eller motsvarande.Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- redogöra för hur plats, tid och identitet ges olika betydelser utifrån geografiska och historiska exempel
- redogöra för och praktiskt-estetiskt visa hur närmiljön kan tas som utgångspunkt i SO-undervisning
- förklara samspel mellan natur- och kulturgeografiska förhållanden ifråga om människans bosättning och försörjning
- redogöra för hur kartor är konstruerade och hur de kan användas i allmänhet och i undervisning i F-3 i synnerhet
- redogöra för vilken betydelse olika perspektiv har för historieskrivningens innehåll och budskap
- tillämpa grundläggande källkritiska metoder på avgränsade geografiska och historiska material
- redogöra för grunddragen i människans äldsta historia, med fokus på utvecklingen i Norden
- diskutera och planera enskilda ämnesmoment i geografi och historia F-3 utifrån föreliggande styrdokument
- didaktiskt motivera olika arbetsformers användbarhet i SO-undervisningen F-3
Kursinnehåll
Studenten studerar och problematiserar SO-undervisning i grundskolans år F-3 med avseende på styrdokument, olika ämnestraditioner, centrala begrepp, arbetsformer, läromedel samt stoffurval.
I kursen behandlar och problematiserar studenten föreställningar om plats och identitet utifrån geografiska, och historiska exempel. Det lokala rummet och hemorten står i fokus. Den studerande studerar naturlandskapets uppkomst och karaktäristik, i synnerhet samspelet mellan naturlandskapet och mänsklig verksamhet. Den studerande undersöker kartan och globen som kunskapsverktyg och relaterar den till barns omvärldsuppfattning.
Den studerande problematiserar och fördjupar sina kunskaper om epokerna stenålder, bronsålder och järnålder. I samband med detta lyfter den studerande även frågor kring barns tidsuppfattning. Vidare fokuserar den studerande på hur tolkning och användning av historien påverkas av de villkor som vi själva lever under.
I kursen tillämpar den studerande grundläggande källkritiska metoder som kan användas på olika texter.
I kursen diskuterar den studerande de teoretiska perspektiven genus och identitet. Likaså fördjupar den studerande sina kunskaper om olika platsers betydelse för skapande av identitet.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen består av föreläsningar, laborationer, seminarier och exkursioner, samt självständiga studier.
Examination
SME 1 – Exkursion (3hp)
OBL1 – Platsseminarium (D)
SME 2 – Lokalhistorisk didaktisk uppgift (4hp)
SRE1 – Tentamen (6,5hp)
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.Institution
Institutionen för samhälls- och välfärdsstudierDet finns inga examinationsmoment att visa.
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.