Examensarbete 1, Svenska, 15 hp

Thesis 1, Swedish, 15 credits

972G27

Huvudområde

Svenska språket

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Programkurs
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig

Huvudområde

Svenska språket

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

Utgått47

Kursen ges för

  • Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3

Förkunskapskrav

UK 1-4, eller motsvarande, godkända samt merparten av valt ämne för Examensarbete 1 godkänt.

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall den studerande kunna
- formulera en svenskdidaktisk problemställning
- identifiera, välja och analysera såväl nationella som internationella vetenskapliga texter som är relevanta för problemställningen
- motivera syfte, avgränsningar, urval och perspektiv för arbetet
- presentera och försvara sitt vetenskapliga arbete
- kritiskt granska och diskutera ett annat vetenskapligt arbete

Kursinnehåll

Kursen innebär en fördjupning av tidigare studier och erfarenheter under utbildningen. I kursen vägleds den studerande successivt när det gäller den vetenskapliga kunskapsprocessens olika delar. Den studerande genomför ett längre vetenskapligt arbete inom svenska med didaktisk inriktning. Studenten formulerar en forskningsbar problemställning inom ett område med relevans för lärarprofessionen. Studenten väljer såväl nationella som internationella vetenskapliga texter i relation till formulerad problemställning och tillämpar ett analytiskt förhållningssätt i relation till dessa texter. Studenten granskar och ger återkoppling på såväl utkast som färdiga uppsatser som andra studenter har skrivit.

Undervisnings- och arbetsformer

Handledning, föreläsningar och seminarier samt litteraturstudier. Arbetet genomförs parvis.

Examination

Kursen examineras genom framläggning och försvar av uppsats samt opposition av annan uppsats.

PROVKODER:
UPS1 Uppsats 15 hp U-VG
RESP Respondentskap 0 hp U-G
OPPO Opponentskap 0 hp U-G

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande

Det finns inga examinationsmoment att visa.

Barajas Eriksson, K. (2013). Systematiska litteraturstudier i utbildningsvetenskap: vägledning vid examensarbeten och vetenskapliga artiklar. Natur & Kultur. Bjurwill, C. (2001). A, B, C och D. Vägledning för studenter som skriver akademiska uppsatser. Lund: Studentlitteratur. Bogner, K., Raphael, L., Pressley, M. (2002) How grade 1 teachers motivate literate activity by their students. Scientific studies of reading, 6 (2), 135-165 Bryman, A. (2002). Samhällsvetenskapliga metoder. Malmö: Liber. Hartman, S. (2003). Skrivhandledning för examensarbeten och rapporter. Stockholm: Natur och Kultur Holmlander, M. & Holmlander, M. (2015). Motivation för läsning En litteraturstudie kring elevers motivation för läsning i år F-3. Linköping: Institutionen för beteendevetenskap och lärande Jarrick, A. & Josephson, O. (1996). Från tanke till text. En språkhandbok för uppsatsskrivande studenter. Lund: Studentlitteratur. Rienecker, L. & Jørgensen, P. S. (2002). Att skriva en bra uppsats. Malmö: Liber. Trost, J. (2002). Att skriva uppsats med akribi. Lund: Studentlitteratur.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.