Bild 2, 15 hp

Visual Arts 2, 15 credits

973A01

Kursen är nedlagd.

Huvudområde

Inget huvudområde

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Programkurs

Studierektor eller motsvarande

Kicke Jeppsson
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L1G46 Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6 7 (HT 2014) Svenska

Huvudområde

Inget huvudområde

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1X

Kursen ges för

  • Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6

Särskild information

Förkunskapskrav

Genomgångna kurser enl utbildningsplan.

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall den studerande kunna:

- producera och analysera visuella uttryck i olika medieproduktioner med hantverksmässig och digital teknik

- visa förmåga till ledarskap och kunna analysera sin egen roll som pedagogisk ledare.

- tillämpa och beskriva kunskapskraven för ämnet i samband med planerad och genomförd lektion.

-pröva kriterier för olika bedömningsnivåer på elevers bilder där process- och produktfaktorer ingår i en bedömningsmatris.

- planera och presentera ett tematiskt arbetsområde med konstbild, mediebild och ett annat ämne där syfte och det centrala innehållet tydliggörs.

- redogöra för och resonera om didaktiska frågeställningar med koppling till visuell kultur och medier.

- hantera och anpassa ämnesinnehållet i relation till elevers olika förutsättningar och kulturella bakgrunder

- söka, läsa och kommentera vetenskapliga arbeten inom det bildmässiga området.

- konkretisera och kritiskt förhålla sig till kursplanens innehåll samt följa upp och medverka med vidareutveckling av bildundervisning.

Kursinnehåll

Studenten sätter sig in i olika begrepp inom bildkommunikation, visuell kultur och medieanvändning. Studenten laborerar och presenterar olika medieproduktioner med hjälp av digitala tekniker. I samband med detta gör studenten storyboard som inkluderar bildmanus, ljudpåläggning och redigering. I kursen kopplas konstbild, mediebild och myter samman till ett ämnesövergripande didaktiskt tema. Studenten planerar bildundervisning utifrån ämnets syfte, centrala innehåll samt kunskapskrav och omsätter detta i en bedömningsmatris för ett bildområde.
Studenten sätter sig in i olika sätt att dokumentera, bedöma och betygssätta bild i skolan genom litteratur och föreläsning. Studenten bör även kunna ta ett helhetsansvar för planering, ledning och utvärdering av bildundervisning samt bidra till utveckling av arbets- och undervisningsformer inom bildämnet.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, laborationer, seminarier, grupparbeten och självstudier. Vissa studiebesök ingår

Examination

Provkoder:

VRE1 Digital bildberättelse med bild- och ljudmanus 2,5 hp U/V
VRE 3 Tematiskt bildspel med bildplanering 2 hp U/ V Gruppuppgift

PRE2 Fotografisk bildbok 3 hp U/V Paruppgift
PRE 3 Bildmanipulation 1,5 hp U/G

TDLF tillämpad didaktisk förmåga 2 hp U/ G
SRE 1 Del 1 Kunskapsbedömning och betygssättning 1 hp
SRE 2 Del 2 Didaktiskt förhållningssätt med planering och bedömningsmatris för bild 3 hp



Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för kultur och kommunikation

Det finns inga examinationsmoment att visa.

Litteratur från tidigare kurs som återanvänds: Tillkommer Obligatorisk kurslitteratur: Frid, Johan (2002) Intro- Bild- skapa, kommunicera, förstå Didacta förlag Abildtrup Johansen, Bodil& Rathe, Anna Louise Möjligheternas barn i möjligheternas skola ( 1997) UR förlag Carlsson, Anders& Koppfeldt, Thomas Visuell retorik- Bilden i reklam, nyheter och livsstilsmedia (2008) Liber förlag Hjort, Madeleine Konstens betydelse- om konstarter och litteratur i skola och samhälle ( 2011) Carlssons förlag Korp, Helena Kunskapsbedömning Vad, hur varför? ( Ny utgåva 2011) Skolverket Kan laddas ned från (www.skolverket.se) Lindström, Lars Pedagogisk bedömning: att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap ( 2011) Stockholms Universitets förlag Viklund , Ulla (2009) När kulturen knackar på skolans dörr UR förlag Willis, Roy World Mythology- The Illustrated Guide (1993, 2006) Oxford University Press Forskning inom området konstbild och mediebild: Gislén, Ylva ( 2003) Rum för handling- kollaborativt berättande i digitala medier avhandling vid Blekinge Tekniska högskola Tillkommer Referenslitteratur Aronsson, Karin (1997). Barns världar, barns bilder. Natur och kultur Löfstedt, Ulla (1999) Bildskapande verksamhet i förskolan, Jönköping. Univ.Press, Malmström, Elisabet (2006) Estetisk pedagogik och lärande- processer i bildskapandet delaktighet och erkännande Carlssons förlag Strömqvist, Siv(2005) Skrivboken - skrivprocess, skrivråd och skrivstrategier. Gleerups, valda delar Svenska skrivregler av språkrådet (2008). Liber. Weissenrieder, Elisabeth (2008) Skapandets kraft för kunskap och utveckling. Runa förlag

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.