Bild 2, 15 hp
Visual Arts 2, 15 credits
973A01
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursStudierektor eller motsvarande
Kicke JeppssonKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1G46 | Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6 | 7 (HT 2014) | Svenska |
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XKursen ges för
- Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6
Särskild information
Förkunskapskrav
Genomgångna kurser enl utbildningsplan.Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna:
- producera och analysera visuella uttryck i olika medieproduktioner med hantverksmässig och digital teknik
- visa förmåga till ledarskap och kunna analysera sin egen roll som pedagogisk ledare.
- tillämpa och beskriva kunskapskraven för ämnet i samband med planerad och genomförd lektion.
-pröva kriterier för olika bedömningsnivåer på elevers bilder där process- och produktfaktorer ingår i en bedömningsmatris.
- planera och presentera ett tematiskt arbetsområde med konstbild, mediebild och ett annat ämne där syfte och det centrala innehållet tydliggörs.
- redogöra för och resonera om didaktiska frågeställningar med koppling till visuell kultur och medier.
- hantera och anpassa ämnesinnehållet i relation till elevers olika förutsättningar och kulturella bakgrunder
- söka, läsa och kommentera vetenskapliga arbeten inom det bildmässiga området.
- konkretisera och kritiskt förhålla sig till kursplanens innehåll samt följa upp och medverka med vidareutveckling av bildundervisning.
Kursinnehåll
Studenten sätter sig in i olika begrepp inom bildkommunikation, visuell kultur och medieanvändning. Studenten laborerar och presenterar olika medieproduktioner med hjälp av digitala tekniker. I samband med detta gör studenten storyboard som inkluderar bildmanus, ljudpåläggning och redigering. I kursen kopplas konstbild, mediebild och myter samman till ett ämnesövergripande didaktiskt tema. Studenten planerar bildundervisning utifrån ämnets syfte, centrala innehåll samt kunskapskrav och omsätter detta i en bedömningsmatris för ett bildområde.
Studenten sätter sig in i olika sätt att dokumentera, bedöma och betygssätta bild i skolan genom litteratur och föreläsning. Studenten bör även kunna ta ett helhetsansvar för planering, ledning och utvärdering av bildundervisning samt bidra till utveckling av arbets- och undervisningsformer inom bildämnet.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, laborationer, seminarier, grupparbeten och självstudier. Vissa studiebesök ingår
Examination
Provkoder:
VRE1 Digital bildberättelse med bild- och ljudmanus 2,5 hp U/V
VRE 3 Tematiskt bildspel med bildplanering 2 hp U/ V Gruppuppgift
PRE2 Fotografisk bildbok 3 hp U/V Paruppgift
PRE 3 Bildmanipulation 1,5 hp U/G
TDLF tillämpad didaktisk förmåga 2 hp U/ G
SRE 1 Del 1 Kunskapsbedömning och betygssättning 1 hp
SRE 2 Del 2 Didaktiskt förhållningssätt med planering och bedömningsmatris för bild 3 hp
Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.Institution
Institutionen för kultur och kommunikationDet finns inga examinationsmoment att visa.
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.