Musik 2, 15 hp

Music 2, 15 credits

973A03

Huvudområde

Inget huvudområde

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Programkurs
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L1G46 Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6 7 (HT 2014) Svenska

Huvudområde

Inget huvudområde

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1X

Kursen ges för

  • Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6

Särskild information

Förkunskapskrav

Godkänd kurs i Musik 1 eller motsvarande.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande
• på en grundläggande nivå kunna omsätta en notbild i ett korrekt klingande resultat och kunna skapa musik med skilda musikaliska verktyg och uttryck
• utifrån aktuell forskning och läroplanens syften och innehåll kunna argumentera för och motivera värdet av musikalisk verksamhet
• kunna integrera musikaliska arbetssätt med pedagogiskt arbete i övriga ämnen
• vara förtrogen med läroplanens kursplan i musik och känna till hur bedömningskriterier och betygssättning i musik ska tillämpas och kommuniceras
• kunna söka, läsa och kritiskt granska vetenskapliga arbeten inom det musikaliska området samt ha genomfört och dokumenterat en mindre empirisk undersökning om musik i skolan
• kunna ge tydliga instruktioner och ta vara på musikämnets möjligheter till lärande samt kunna analysera det egna pedagogiska ledarskapet

Kursinnehåll

Kursen har ett genomgående didaktiskt perspektiv. Den omfattar såväl bruksspel i piano som ensemblespel och musikskapande. Reflektioner kring musikaliskt lärande relateras till forskning och styrdokument samt till begreppen genus och etnicitet.

Förutom musikämnets egenvärde behandlas dess möjligheter till samarbete med andra ämnen. Kursen vill ge medvetenhet och kunskap om bedömning och betyg i musikämnet samt om relevant utrustning och material i en musiksal. En musikalisk föreställning med pedagogisk relevans planeras, genomförs och utvärderas. Genom skrivande av och opponerande på en rapport tillämpas ett vetenskapligt förhållningssätt samt kunskaper om problemställningar, metoder och forskningsetik.

Undervisnings- och arbetsformer

Arbetsformerna är varierande och organiseras som enskilt arbete och som arbete i grupp. I kursen förekommer föreläsningar, verkstäder, seminarier samt studier av litteratur. Dessutom finns övande inslag av studentstyrda aktiviteter i form av litteraturseminarier och verkstäder.

Examination

Examinationen sker genom muntliga redovisningar, praktiska uppgifter samt skriftliga individuella uppgifter.

Provkoder
GRE1, 2 hp - bruksspel på piano U/G
GRE2, 2 hp – musikskapande U/G
MRE1, 2 hp - musikdidaktik U/G
MRE2, 2 hp – litteraturseminarier U/G
MRE3, 2 hp – temaarbete U/G
SRE1, 2 hp - betyg och bedömning U/G
SRE2, 3 hp – rapport U/G/VG
OBL1 – verkstäder

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

Det finns inga examinationsmoment att visa.

Edberg, E. (2012) Musikämnets möjligheter. Lund: Studentlitteratur AB Kempe, A-L. & West T. (2010) Design för lärande i musik. Finland: Norstedts Olsson, B (2010) Bedömning i estetiska ämnen – mer än bra eller dålig konst eller musik, ur Stiftelsen SAF/Lärarförbundet: Forskning om undervisning och lärande 3, januari 2010, s 45-54 http://www.stiftelsensaf.se/web/saf.nsf/file/3BE6BA1282C45E40C1257705001BAD95/$FILE/FUL3_Bedomning.pdf Skolverket 2012 Bedömningsstöd i musik http://www.skolverket.se/prov-och-bedomning/ovrigt-bedomningsstod/grundskoleutbildning/7-9/pr-est/2.6002 Skolverket 2011 Diskussionsunderlag till kursplanen i ämnet musik http://www.skolverket.se/om-skolverket/publicerat/visa-enskild-publikation?_xurl_=http%3A%2F%2Fwww5.skolverket.se%2Fwtpub%2Fws%2Fskolbok%2Fwpubext%2Ftrycksak%2FRecord%3Fk%3D2541 Skolverket 2011 Kommentarmaterial till kursplanen i musik http://www.skolverket.se/om-skolverket/publicerat/visa-enskild-publikation?_xurl_=http%3A%2F%2Fwww5.skolverket.se%2Fwtpub%2Fws%2Fskolbok%2Fwpubext%2Ftrycksak%2FRecord%3Fk%3D2561 Strandberg, L. (2009) Vygotskij i praktiken; bland plugghästar och fusklappar. Stockholm: Norstedts akademiska förlag Uddén, B. (2004) Tanke – Visa – Språk. Lund: Studentlitteratur Uddholm, M. (1993) Pedagogen och den musikaliska människan. Mölndal: Musikförlaget Lutfisken AB Utbildningsdepartementet (2011) Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet, Lgr11. Stockholm: Utbildningsdepartementet Wiklund, U. (2001) Den lydiga kreativiteten. Stockholm: Kristianstads Boktryckeri AB

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.