Religionskunskap, 7.5 hp

Religion, 7.5 credits

973A04

Huvudområde

Inget huvudområde

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

David Ludvigsson

Kursansvarig

David Ludvigsson

Studierektor eller motsvarande

Lasse Kvarnström
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L1G46 Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6 7 (HT 2020) 202039-202043 Svenska Linköping, Valla V

Huvudområde

Inget huvudområde

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1X

Kursen ges för

  • Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6

Särskild information

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:

  • diskutera religion och livsåskådning som vetenskapliga begrepp
  • redogöra för och diskutera världsreligionerna avseende dessas historia, trosinnehåll, ritualer, traditioner, levnadsregler och berättelser
  • redogöra för och diskutera religioners sociala funktion på samhälls- och individnivå
  • argumentera med hjälp av religionsämnets centrala begrepp för val av stoff, undervisningsformer, läromedel och examination i relation till elevers förståelse och skilda förutsättningar
  • analysera och kritiskt förhålla sig till grundskolans styrdokument kring religionsämnet
  • analysera och problematisera film som läromedel i religionsundervisningen
  • diskutera och problematisera hur etik och barns livsfrågor kan behandlas i undervisningen i relation till elevers förståelse och skilda förutsättningar

Kursinnehåll

I kursens inledande del diskuterar studenten hur religion och livsåskådning kan förstås som vetenskapliga begrepp. Vidare studeras judendomens, kristendomens, islams, hinduismens, buddhismens samt fornskandinavisk och samisk religion avseende dessas historia, trosinnehåll, ritualer, traditioner, levnadsregler och centrala berättelser. Studenten studerar och diskuterar även religioners och livsåskådningars sociala funktioner på samhälls- och individnivå.

Ämnesdidaktik
Parallellt med det övriga kursinnehållet genomförs didaktiska seminarier och föreläsningar där studenten studerar, skriver, diskuterar och analyserar förutsättningar för undervisning i grundskolan såsom styrdokument, lärares och elevers relation till religionsämnets kärna, utveckling och läromedel. Studenten analyserar även hur film kan användas på ett kritiskt sätt inom ramen för religionsämnet. Under kursens didaktiska delar diskuterar och problematiserar studenten även frågor om hur man kan undervisa kring etik och barns livsfrågor.

Undervisnings- och arbetsformer

Litteraturstudier, föreläsningar, seminarier samt genom gruppvisa diskussioner.

Examination

Kursen examineras genom hemtentamen samt muntlig och skriftlig redovisning

För att få väl godkänt i slutbetyg krävs väl godkänt på minst 50 % av de VG-grundade momenten.

Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.

  • Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:

  • Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:

  • Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.

För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:

  • Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.

Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för kultur och samhälle
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
STN1 Hemtentamen 6 hp U, G, VG
SRE1 Individuell skriftlig redovisning med muntlig uppföljning 1.5 hp U, G, VG

Böcker

Franck, Olof, Osbeck, Christina, Brömssen, Kerstin von, (2016) Religioner, livsåskådningar och etik : för lärare årskurs 4-6. Första upplagan Malmö : Gleerups, [2016]

ISBN: 9789140692658

Jönsson, Anders, Odenstad, Christina, (2014) Bedömning i SO : för grundskolan. 1. uppl. Malmö : Gleerup, 2014

ISBN: 9789140685889

Odenstad, Christina, (2014) Ämnesdidaktik för SO-ämnena : för grundskolan. 1. uppl. Malmö : Gleerup, 2014

ISBN: 9789140685919

Artiklar

Frisk, Anna-Karin, Author, Stockholms universitet, Humanistiska fakulteten, Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik, Originator, Från orsak till mening - att kunna relatera ritualer till centrala tankegångar inom olika religioner Forskning om undervisning och lärande 4, no. 1 (2016): 50
Panadero, E., Jonsson, A., The use of scoring rubrics for formative assessment purposes revisited: A review Educational Research Review June 2013, 9:129-144

Kompendier

Kompendium med urkundstexter (via LISAM).

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.

Namn Filnamn Beskrivning
Studiehandledning Studiehandledning.pdf