Samhällskunskap, 7.5 hp

Social Studies, 7.5 credits

973A05

Huvudområde

Inget huvudområde

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Programkurs

Studierektor eller motsvarande

Björn Ivarsson Lilieblad
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L1G46 Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6 7 (HT 2017) 201734-201738 Svenska Linköping, Valla V

Huvudområde

Inget huvudområde

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1X

Kursen ges för

  • Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6

Särskild information

 

 

Förkunskapskrav

Genomgångna kurser enl utbildningsplan

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:

− diskutera demokrati som ideal och praktik i en välfärdsstat
− redogöra för och diskutera det svenska politiska systemet och dess framväxt
− identifiera och diskutera mänskliga rättigheter och människors lika värde, i skolan och i samhället
− diskutera resursfördelning och den offentliga sektorns roll i en markandsekonomi
− kritiskt diskutera informationsspridning, reklam och opinionsbildning i olika medier
− diskutera hur sociala, politiska och ekonomiska förhållanden hänger samman och påverkar varandra
− argumentera med hjälp av samhällskunskapsämnets centrala begrepp för val av stoff, undervisningsformer, läromedel och examination i relation till elevers förståelse och skilda förutsättningar.
− analysera och kritiskt förhålla sig till grundskolans styrdokument kring samhällskunskapsämnet
− kritiskt förhålla sig till olika typer av läromedel i samhällskunskapsundervisningen utifrån en medveten pedagogisk strategi

Kursinnehåll

I kursens inledande del diskuterar studenterna frågor om varför politiskt beslutsfattande behövs och olika former av legitimering. Därefter studerar de det svenska politiska beslutsfattandet och lagstiftningsprocessen. Vidare diskuterar studenterna frågor om resursfördelning, individ och gemenskap, samt mänskliga rättigheter i skolan och i samhället i stort. Avslutningsvis studerar och diskuterar studenterna frågor om informationsspridning, reklam och opinionsbildning i olika medier.

Ämnesdidaktik
Parallellt med det övriga kursinnehållet genomförs didaktiska seminarier och föreläsningar där studenten studerar, skriver, diskuterar och analyserar förutsättningar för undervisning i grundskolan såsom styrdokument, lärares och elevers relation till samhällskunskapsämnets kärna, utveckling och läromedel.
Särskilt fördjupas metodiska frågor om hur man kan undervisa om olika avsnitt i samhällskunskapsundervisningen. Studenterna tränar att förhålla sig källkritiskt till olika läromedel och att välja läromedel utifrån en medveten pedagogisk strategi.

Undervisnings- och arbetsformer

Litteraturstudier, föreläsningar, seminarier samt genom gruppvisa diskussioner.

Examination

Kursen examineras genom skriftlig hemtentamen samt muntlig och skriftlig redovisning

PROVKODER
STN1 Skriftlig tentamen: hemtentamen, samhällskunskap 6 hp U-VG
SRE1 Individuell skriftlig redovisning med muntlig uppföljning, ämnesdidaktik 1,5 hp U-VG

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för studier av samhällsutveckling och kultur

Det finns inga examinationsmoment att visa.

Johnsson Harrie, Anna; ”Sponsrade Läromedel i samhällskunskap” i Anna Johnsson Harrie och Hans Albin Larsson (red) Samhällsdidaktik – sju aspekter på samhällsundervisning i skola och lärarutbildning, Skrifter från Forum för Ämnesdidaktik, Linköpings universitet nr 3, hämtas på http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:liu:diva-81772 Jönsson, Anders & Christina Odenstad; Bedömning i SO för grundskolan, Gleerups 2014 Läromedlens roll i undervisningen – Grundskollärares val, användning och bedömning av läromedel i bild, engelska och samhällskunskap, Skolverkets rapport nr 284, 2006, s 9-33, 95-139, hämtas på www.skolverket.se/om-skolverket/publikationer Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011, s 199-212 (samhällskunskap), hämtas på www.skolverket.se/om-skolverket/publikationer Nilsson, Ulf; Varg nosar och jagar, Svenskt Näringsliv 2007, hämtas på http://www.svensktnaringsliv.se/material/rapporter/varg-nosar-och-jagar_571294.html Norén Bretzer, Ylva; Sveriges politiska system, Studentlitteratur, 2010 Odenstad, Christina; Ämnesdidaktik för SO-ämnena för grundskolan, Gleerups, 2014 Texter i kompendium Lindwall och Rothstein, kapitel 1 ”Marknader och demokrati”, i Lindwall J. & Rothstein B. (2010) Vägar till välstånd. Sambandet mellan och demokrati och marknadsekonomi. Stockholm: SNS. Rothstein kapitel 6 ”Den generella välfärdsstatens politiska och moraliska logik”, i Rothstein B. (2010) Vad bör staten göra? Om välfärdsstatens moraliska och politiska logik. Stockholm: SNS.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.