Utbildningsvetenskaplig kärna 7, Skolutveckling och utvärdering, 7.5 hp

Educational Sciences 7, School Development and Evaluation, 7.5 credits

973A08

Huvudområde

Didaktik

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Programkurs
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L1G46 Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6 7 (HT 2017) 201744-201748 Svenska Linköping, Valla O

Huvudområde

Didaktik

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1X

Kursen ges för

  • Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6

Särskild information

 

 

Förkunskapskrav

Kompletteras senare

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall den studerande kunna

- beskriva och jämföra olika teorier, begrepp och perspektiv för utveckling och utvärdering av skolan.

- använda begrepp och teorier från forskning och aktuella styrdokument för att analysera och kritiskt granska skolutvecklings- och utvärderingsprojekt.

- problematisera skolutveckling och utvärdering på mikro- och makronivå och dra slutsatser för den egna professionen.

- planera och utforma ett skolutvecklingsprojekt med relevans för skolår 4-6.

Kursinnehåll

Kursen omfattar tre områden: skolutveckling, utvärdering och metod. I kursen fördjupas kvalitativa och kvantitativa datainsamlingsmetoder med relevans för skolutvärdering och skolutveckling. Såväl nationella som internationella modeller för skolutveckling samt utvärdering behandlas. Utvärdering behandlas på både mikro- och makronivå: egen processutvärdering, praktisk utvärdering och utvärderingsforskning.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, arbete i grupp, samt självständiga studier.

Examination

Kursen examineras genom två examinationer.
- en muntlig examination som behandlar skolutveckling och utvärdering av skolan - ett projektarbete där studenten designar ett utvärderingsprojekt 

PROVKODER:

MRE1 Muntlig redovisning: projektarbete 3 hp U-G
SRE1 Skriftlig redovisning: projektarbete 4.5 hp U-VG

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande

Det finns inga examinationsmoment att visa.

Grundläggande referenser *Granström, Kjell. (2011) Vad är värt att utveckla i skolan vem bestämmer? I Thornberg, Robert & Thelin Katina (Red) (2011). Med ansiktet vänt mot Europa - perspektiv på skolutveckling. Lärarförbundet, Skolverket, Sveriges skolledarförbund. Hämtad den 14 juni 2016, https://m.lararforbundet.se/web/shop2.nsf/81fd9969356536f5c1256e5a003339b3/E4ADCF56C0C87A18C12578340048ACC5/$file/Med_ansiktet_vant_mot_Europa.pdf Håkansson, Jan (2011). Synligt lärande: presentation av en studie om vad som påverkar elevers studieresultat. Sveriges kommuner och landsting. Hämtad den 14 juni 2016, http://webbutik.skl.se/bilder/artiklar/pdf/7164-706-1.pdf?issuusl=ignore *Kornhall, Per. (2014). Alla i mål, Skolutveckling på evidensbaserad grund, en handbok. Natur och kultur. Stockholm. Runesson, U. (2012). Learning Study – ämnesdidaktiskt utvecklingsarbete och forskning. Forskning om undervisning och lärande, vol 8, sid 7-17. Rönnerman, Karin. (2011). Aktionsforskning - kunskapsproduktion i praktiken. Forskning om undervisning och lärande, Vol 5. s 51 – 62. *Sandberg, Bo & Faugert Sven (2016). Perspektiv på utvärdering. Lund: Studentlitteratur. Kap. 1 och kap 2. Schleicher, Andreas (2012). Använd data för att bygga bättre skolor. Filmad Jul 2012, Posted Feb 2013, TEDGlobal 2012.Hämtad den; 130905 http://www.ted.com/talks/lang/sv/andreas_schleicher_use_data_to_build_better_schools.html?source=email#.UiBFQhearMR.email Skolinspektionen (2013) Navet i skolornas utvecklingsarbete https://www.skolinspektionen.se/globalassets/0-si/08-om-oss/regeringsuppdrag/navet-i-skolornas-utvecklingsarbete-utdrag-arsrapporten-2012.pdf *Skolverket (2015). Kvalitetsarbete i praktiken, Hämtad den 14 juni 2016; http://www.skolverket.se/om-skolverket/publikationer/visa-enskild-publikation?_xurl_=http%3A%2F%2Fwww5.skolverket.se%2Fwtpub%2Fws%2Fskolbok%2Fwpubext%2Ftrycksak%2FBlob%2Fpdf3381.pdf%3Fk%3D3381 *Österberg, Jonas. (2014). Resultatanalys i skolan. Lund: Studentlitteratur. Kap 1 – 3, kap 5 – 6. Tillkommer gör relevanta referenser för kursen som studenten söker självständigt.   Utvidgande referenser Blossing Ulf, Nyen Torgeir, Söderström Åsa & Hagen Tønder Anna (2012). Att kartlägga och förbättra skolor - sex typskolor. Lund: Studentlitteratur. Hargreaves, Andy, & Shirley, Dennis. (2012). The Global Fourth Way: The Quest for Educational Excellence. Thousand Oaks, CA: Corwin. Reviewed by Helen Janc Malone, Harvard University i Education Rewiew (open access journal) som nås via : http://www.edrev.info/reviews/rev1252.pdf (Hämtad 131021) Håkansson Jan & Sundberg Daniel (2012). Utmärkt undervisning: Framgångsfaktorer i svensk och internationell belysning. Stockholm, Natur och kultur. Kornhall Per (2013). Barnexprimentet. Stockholm: Leopard Förlag. Kroksmark Tomas (2013). Kollegialt lärande och kollektiv kompetensutveckling. Lärarförbundet webb-tv. Hämtad den 130905;http://www.lararforbundet.se/web/ws.nsf/documents/00355ACA?opendocument&re Problembaserad skolutveckling (PBS). Karlstads universitet - Kau.se. Se; http://www.kau.se/pbs/om-pbs-2 Skolinspektionen (2013). Skolans kvalitetsarbete ger möjlighet till förändring. Skolinspektionens erfarenheter och resultat från tillsyn och kvalitetsgranskning 2012. Skolinspektionens rapport, Diarienummer 40-2013:2853. Skolverket (2014). Alla skolor ska bli bra skolor http://www.skolverket.se/om-skolverket/publikationer/visa-enskild-publikation?_xurl_=http%3A%2F%2Fwww5.skolverket.se%2Fwtpub%2Fws%2Fskolbok%2Fwpubext%2Ftrycksak%2FBlob%2Fpdf3170.pdf%3Fk%3D3170 Yohalem Nicole, Granger Robert C & Pittman Karen J (2009). The quest for quality: Recent developments and future directions for the out-of-school-time field. New Directions For Youth Development, 2009 (121), 129-140.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.