Utbildningsvetenskaplig kärna 1, Allmändidaktik, 5 hp

Educational Sciences 1, Didactics, 5 credits

973G01

Huvudområde

Didaktik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Programkurs
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L1G46 Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6 1 (HT 2014) Svenska Linköping, Valla O

Huvudområde

Didaktik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G1X

Kursen ges för

  • Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6

Förkunskapskrav

Områdesbehörighet 6b: En B, Ma B, Nk A, Sh A eller motsvarande.

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall den studerande kunna
- identifiera centrala kunskapsområden inom didaktik
- urskilja grundläggande filosofiska perspektiv på undervisning
- redogöra för på vilka grunder skolkunskaper väljs ut och organiseras
- diskutera med stöd i litteratur och erfarenhet vad som kännetecknar läraruppdraget
- skriftligt formulera en sammanhängande text
- använda grundläggande referensteknik

Kursinnehåll

Denna kurs belyser undervisningens och den pedagogiska verksamhetens didaktiska grunder. Kursen tar sin utgångspunkt i de studerandes egna skolerfarenheter och uppfattningar om vad som kännetecknar läraruppdraget och undervisning. Centralt i kursen är att de studerande lär sig att skilja mellan allmänt tyckande om hur skola, undervisning, lärare, elever ska vara och uppfattningar eller föreställningar som bygger på vetenskapliga argument och perspektiv. Allmändidaktiken inrymmer de didaktiska frågorna liksom normativa och kritiska perspektiv på undervisningen. Centrala kunskapsfält som allmändidaktiken drar nytta av och som kort introduceras i kursen är läroplansteori och pedagogisk filosofi. Kursen behandlar olika perspektiv på elever, lärarrollen, lärande, fostran och undervisning samt relationen mellan lärare och elev. Kursen syftar utöver innehållet ovan till att de studerande tillägnar sig ett kritiskt förhållningssätt och grundläggande färdigheter i att skriva vetenskapligt med betoning på allmän formalia.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, litteraturstudier, seminarier, arbete i grupp och självständiga studier. Vidare används digitala verktyg för eget lärande.

Examination

Kursen examineras genom individuell hemtentamen.

PROVKODER:
STN1 Skriftlig tentamen: hemtentamen, 5 hp U-VG.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande

Det finns inga examinationsmoment att visa.

Litteratur om didaktik, läroplansteori, pedagogisk filosofi: Charon, Joel M (2007): “The nature of perspective”, i: Symbolic interactionism. An introduction, an interpretation, an integration; N.J: Prentice Hall; (kompendium), (13 s) Holm, Inger – Torstensson-Ed, Tullie (2011): Life history i lärarutbildningen. Linköping univ: Inst för samhälls- och välfärdsstudier (kompendium) (9 s) Imsen, Gunn (1999): Lärarens värld. Introduktion till allmän didaktik. Lund: Studentlitteratur (bokhandeln), kap 1-4, 7, 9, 15 (230 s) Lindberg, Leif (1994): ”Akademiska studier och akademisk undervisning – kännetecknande drag”, i: S. Franke-Wikberg, L. Lindberg, B. Lundgren, B. Mårtensson, B. Sundin, T. Sundström & S. Sörlin (red): Vetandets vägar. Lund: Studentlitteratur (kompendium) (11 s) Lindström, Gunnar & Pennlert, Lars-Åke (2006): Undervisning i teori och praktik. En introduktion i didaktik. Umeå: Fundo förlag (bokhandeln) (70 s) Planering och genomförande av undervisningen – för grundskolan, grundsärskolan, specialskolan och sameskolan (2011). Skolverkets allmänna råd. Skolverket. (45 s) www.skolverket.se/publikationer?id=2698 Stensmo, Christer (2007): Pedagogisk filosofi. Lund: Studentlitteratur (kompendium) (12 s) SOU 2007:28: Tydliga mål och kunskapskrav i grundskolan, bilaga 6: Läroplaner och kursplaner i Sverige under 1900-talet – en sammanfattning (20 s) http://www.regeringen.se/content/l/c6/08/14/28/97a52460.pdf (20 s) Vägval i skolans historia. Tidskrift från Föreningen för svensk undervisningshistoria 6 (3-4) 2006 (kompendium) (16 s) Klassiker – didaktik och pedagogisk filosofi (kompendium): Comenius, Johan Amos (1996): Didactica Magna. Göteborg: Daidalos (12 s) Rousseau, Jean Jacques (1985): Emile eller om uppfostran. Göteborg: Gidlunds (3 s) Herbart, Johann Friedrich (1993): Konturer till föreläsningar i pedagogik. Stockholm: Ordmånen bokförlag (14 s) Fröbel, Friedrich (1995): Människans fostran. Lund: Studentlitteratur (10 s) Key, Ellen (1976): Barnets århundrade. Lund: Aldus (12 s) Dewey, John (2008): Individ, skola och samhälle. Utbildningsfilosofiska texter. Stockholm: Natur och Kultur (11 s) Läroplaner: Lgr 11, kap. 1 och 2 – http://www.skolverket.se/sb/d/4166/a/23894 (16 s) Vetenskapligt skrivande: Hartman, Sven (2003): Skrivhandledning för examensarbeten och rapporter. Stockholm: Natur och kultur (bokhandeln) PiUS 2006: ”Skrivråd”. Linköping: Linköpings univ. Inst för beteendevetenskap (kompendium) Resursmaterial (UR): Under nedanstående adresser hittar du material som på olika sätt kan vara till nytta och glädje i olika moment av kursen. Besök dem gärna. Pedagogikens giganter: www.ur.se/produkter?q=pedagogikens+giganter Kärlek och disciplin: www.ur.se/produkter/165925-karlek-och-disciplin-antiken Didaktikens verktyg: www.ur.se/didaktikensverktyg

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.