Engelska, 30 hp
English, 30 credits
973G06
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Maria SträäfStudierektor eller motsvarande
Lars JämterudKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1G46 | Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6 | 3 (HT 2017) | 201734-201803 | Svenska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XKursen ges för
- Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6
Förkunskapskrav
Genomgånget år 1 enl. utbildningsplanen eller motsvarande.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna
- kommunicera skriftligt på engelska där stil, grammatiska strukturer, vokabulär och språklig nivå är anpassade till situation och mottagare
- uttala engelska ljud på ett korrekt sätt enligt brittiska eller amerikanska uttalsnormer
- identifiera och rätta språkliga fel
- definiera och exemplifiera grundläggande lingvistiska och grammatiska termer och begrepp
- redogöra för framväxten av några generella språkdidaktiska strömningar
- formulera en relevant frågeställning i en enklare litteraturvetenskaplig uppsats
- behärska formaliahantering i användandet av källtexter i uppsatsskrivning
- demonstrera grundläggande kunskaper om och förståelse för samhällsstruktur, vardagsliv och traditioner i Storbritannien och USA
- på engelska redogöra för brittisk och amerikansk kultur utifrån aktuella tidningsartiklar och annan sakprosa
- diskutera på engelska samhällsrelevanta teman såsom exempelvis etnicitet, klass, genus, sexuell läggning och etiska problemställningar utifrån innehållet i engelskspråkig barn-, ungdoms- och vuxenlitteratur
- bearbeta och analysera engelskspråkig skönlitteratur utifrån givna frågeställningar
- tillämpa litteraturvetenskapliga termer och begrepp på engelskspråkig skönlitteratur
- redovisa och förhålla sig till litteraturvetenskaplig kritik av engelskspråkig barn- och ungdomslitteratur
- planera hur man kan använda engelskspråkig barn- och ungdomslitteratur i engelskundervisningen i årskurs 4-6
-dramatisera en engelsk barnbok
- exemplifiera hur estetiska lärprocesser kan stödja lärande i engelska
- använda sig av IKT som redskap och informationskälla
- som student och lärare i årskurs 4-6 kritiskt förhålla sig till IKT som pedagogiskt redskap
- relatera teorier om och perspektiv på kunskap och lärande till engelskundervisning i årskurs 4-6
- diskutera forskningsrön om andraspråkinlärning
- jämföra, analysera och utvärdera olika läromedel i engelska
- diskutera med hänsyn tagen till styrdokument förutsättningarna för betygsättning och bedömning av olika aspekter av ämnet engelska i årskurs 4-6
Kursinnehåll
Språk
Den studerande övar sin grammatiska och idiomatiska färdighet, samt övar sig i att analysera språkliga fel. Detta sker i såväl metodisk genomgång av grammatik som översättningsövningar, uppsatsskrivning, fri skriftlig produktion, grammatikövningar (även med hjälp av IKT). I samband med övningar i uppsatsskrivning går man även igenom formalia- och källhantering. Vidare övar den studerande engelskt uttal både i språklab och vid redovisningar och diskussioner. Den studerande analyserar språk med hjälp av grundläggande lingvistiska och grammatiska metoder och begrepp.
Kultur
Kulturstudierna omfattar studier i amerikansk och brittisk kultur, med fokus på ländernas historiska framväxt, samhälle och skola. Den studerande läser även engelskspråkig litteratur som belyser samhällsrelaterade teman som etnicitet, klass, genus och lika villkor. Verk inom barn-, ungdoms- och vuxenlitteratur analyseras och diskuteras både utifrån relevanta samhällsfrågor och ett litteraturvetenskapligt förhållningssätt.
Didaktik
Den studerande analyserar och diskuterar undervisning, läromedel och bedömning av engelskans olika moment i årskurs 4-6, med bakgrund i såväl styrdokument, aktuell forskning som teori om språkinlärning och undervisning.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, lektioner och övningar samt självständiga studier.
Examination
Kursen examineras genom skriftlig hemtentamen, skriftlig salstentamen, muntlig tentamen, muntlig och skriftlig redovisning samt portfolio.
ACST Skriftl salstentam: American Cultural Studies Högskolepoäng: 1.0
BCST Skriftl salstentam: British Cultural Studies Högskolepoäng: 1.0
ESS1 Skriftlig essä: Literary Essay Högskolepoäng: 1.5
LAN1 Skriftl salstentam: Language Proficiency 1 Högskolepoäng: 3.0
LAN2 Skriftl salstentam: Language Proficiency 2 Högskolepoäng: 3.0
LAST Skriftl salstentam: Language Studies Högskolepoäng: 3.0
MTCH Muntlig presentation, Litt 5 Children´s Högskolepoäng: 1.5
Literature Seminar
MTN1 Muntlig tentamen: Pronunciation Högskolepoäng: 1.0
MTNC Muntlig tentamen: Litt 2 Children´s Literature Högskolepoäng: 1.5
MTND Muntlig tentamen: Litt 3 Children´s Literature Högskolepoäng: 1.5
MTNE Muntlig tentamen: Litt 4 Novels Högskolepoäng: 1.5
MTNF Muntlig presentation, American Cultural Studies Högskolepoäng: 2.5
Seminars
MTNG Muntlig presentation, British Cultural Studies Högskolepoäng: 2.5
Seminars
MTNS Muntlig tentamen: Litt 1 Short Stories Högskolepoäng: 1.5
POR2 Portfolio: Didaktik Högskolepoäng: 2.0
PRO1 Projekt: Didaktik. Skriftlig och muntlig Högskolepoäng: 1.0
redovisning
PRO2 Projekt: Didaktik. Skriftlig och muntlig Högskolepoäng: 1.0
redovisning
På kursen ges betyget Väl godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U)
Det är möjligt att få VG för hela kursen genom att
- studenten får 11 hp VG inklusive LAN 1 och 2, eller
- studenten får 13,5 hp VG inklusive antingen LAN 1 eller 2, och G+ för det andra språkfärdighetsprovet/Language Proficiency
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGKurslitteratur
Obligatorisk kurslitteratur
Grammar and Written English
Heffernan, James A., John E. Lincoln & Janet Atwill. Writing. A College Handbook. 5th edition. New York: Norton, 2001. ISBN: 0-393-97426-X
Ljung, Magnus & Sölve Ohlander. Gleerups Engelska Grammatik. Stockholm: Gleerups2:a uppl. Stockholm: Gleerups, 1993. ISBN: 9789140617071
One Learners’ dictionary from the Reading list. One novel for an essay.
Additional material supplied by the Department in electronic form.
Pronunciation
*Johansson, Stig & Göran Rönnerdal. Introducing English Pronunciation. Lund: Studentlitteratur, 2005.
*Johansson, Stig & Göran Rönnerdal. English Pronunciation: A Workbook. Lund: Studentlitteratur, 2005.
* Johansson & Rönnerdal’s books are published in a British version and an American one. The text is identical in both books, but the accompanying CDs with recordings of the exercises in the books are different. Choose the version that suits you.
Language Studies
Yule, George. The Study of Language. 6th ed. Cambridge: Cambridge University Press, 2016. ISBN: 9781316606759
Didactics and VFU
Cameron, Lynne. Teaching Languages to Young Learners. Cambridge: Cambridge UP, 2001. ISBN: 9780521774345
Literature
Browne, Anthony. Voices in the Park. D. K. Publishing, 2001. ISBN: 9780789481917 Cole, Babette. Princess Smartypants. Puffin Books, 1996. ISBN: 9780140555264 Creech, Sharon. Walk Two Moons. Harper Teen, 2003. ISBN: 9780060560133
Jeffers, Oliver. The Incredible Book Eating Boy. Harper Collin’s Children’s Books, 2007. ISBN: 9780007182312 Jones, Lloyd. Mister Pip. John Murray Publishers, 2008. ISBN: 9780719569944
Scieszka, Jon & Lane Smith. The Stinky Cheese Man and other Fairly Stupid Stories. Puffin Books, 1993. ISBN: 9780140548969
Stieg, William. Sylvester and the Magic Pebble, Aladdin Paperbacks,1987. ISBN: 9780671662691 Selected Short Stories, and Exerpts from Classical Children’s Literature (supplied by the Department in electronic form)
Cultural Studies
MacQueen, Donald. Window on the United States. 6th ed. Lund: Studentlitteratur, 2017. ISBN: 9789144083667 McCormic, John. Contemporary Britain.3rd ed. Basingstoke: Palgrave MacMillan, 2012. ISBN: 9780230320406
Additional material supplied by the Department in electronic form
Övrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för kultur och kommunikationDet finns inga examinationsmoment att visa.
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.