Engelska, 30 hp

English, 30 credits

973G06

Huvudområde

Inget huvudområde

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Maria Strääf

Studierektor eller motsvarande

Lars Jämterud
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L1G46 Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6 3 (HT 2017) 201734-201803 Svenska Linköping, Valla O

Huvudområde

Inget huvudområde

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G1X

Kursen ges för

  • Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6

Förkunskapskrav

Genomgånget år 1 enl. utbildningsplanen eller motsvarande.

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall den studerande kunna
- kommunicera skriftligt på engelska där stil, grammatiska strukturer, vokabulär och språklig nivå är anpassade till situation och mottagare
- uttala engelska ljud på ett korrekt sätt enligt brittiska eller amerikanska uttalsnormer
- identifiera och rätta språkliga fel
- definiera och exemplifiera grundläggande lingvistiska och grammatiska termer och begrepp
- redogöra för framväxten av några generella språkdidaktiska strömningar
- formulera en relevant frågeställning i en enklare litteraturvetenskaplig uppsats
- behärska formaliahantering i användandet av källtexter i uppsatsskrivning
- demonstrera grundläggande kunskaper om och förståelse för samhällsstruktur, vardagsliv och traditioner i Storbritannien och USA
- på engelska redogöra för brittisk och amerikansk kultur utifrån aktuella tidningsartiklar och annan sakprosa
- diskutera på engelska samhällsrelevanta teman såsom exempelvis etnicitet, klass, genus, sexuell läggning och etiska problemställningar utifrån innehållet i engelskspråkig barn-, ungdoms- och vuxenlitteratur
- bearbeta och analysera engelskspråkig skönlitteratur utifrån givna frågeställningar
- tillämpa litteraturvetenskapliga termer och begrepp på engelskspråkig skönlitteratur
- redovisa och förhålla sig till litteraturvetenskaplig kritik av engelskspråkig barn- och ungdomslitteratur
- planera hur man kan använda engelskspråkig barn- och ungdomslitteratur i engelskundervisningen i årskurs 4-6
-dramatisera en engelsk barnbok
- exemplifiera hur estetiska lärprocesser kan stödja lärande i engelska
- använda sig av IKT som redskap och informationskälla
- som student och lärare i årskurs 4-6 kritiskt förhålla sig till IKT som pedagogiskt redskap
- relatera teorier om och perspektiv på kunskap och lärande till engelskundervisning i årskurs 4-6
- diskutera forskningsrön om andraspråkinlärning
- jämföra, analysera och utvärdera olika läromedel i engelska
- diskutera med hänsyn tagen till styrdokument förutsättningarna för betygsättning och bedömning av olika aspekter av ämnet engelska i årskurs 4-6

Kursinnehåll

Språk

Den studerande övar sin grammatiska och idiomatiska färdighet, samt övar sig i att analysera språkliga fel. Detta sker i såväl metodisk genomgång av grammatik som översättningsövningar, uppsatsskrivning, fri skriftlig produktion, grammatikövningar (även med hjälp av IKT). I samband med övningar i uppsatsskrivning går man även igenom formalia- och källhantering. Vidare övar den studerande engelskt uttal både i språklab och vid redovisningar och diskussioner. Den studerande analyserar språk med hjälp av grundläggande lingvistiska och grammatiska metoder och begrepp.

Kultur

Kulturstudierna omfattar studier i amerikansk och brittisk kultur, med fokus på ländernas historiska framväxt, samhälle och skola. Den studerande läser även engelskspråkig litteratur som belyser samhällsrelaterade teman som etnicitet, klass, genus och lika villkor. Verk inom barn-, ungdoms- och vuxenlitteratur analyseras och diskuteras både utifrån relevanta samhällsfrågor och ett litteraturvetenskapligt förhållningssätt.

Didaktik

Den studerande analyserar och diskuterar undervisning, läromedel och bedömning av engelskans olika moment i årskurs 4-6, med bakgrund i såväl styrdokument, aktuell forskning som teori om språkinlärning och undervisning.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, lektioner och övningar samt självständiga studier.

Examination

Kursen examineras genom skriftlig hemtentamen, skriftlig salstentamen, muntlig tentamen, muntlig och skriftlig redovisning samt portfolio.

ACST  Skriftl salstentam: American Cultural Studies         Högskolepoäng: 1.0

BCST  Skriftl salstentam: British Cultural Studies          Högskolepoäng: 1.0

ESS1  Skriftlig essä: Literary Essay                        Högskolepoäng: 1.5

LAN1  Skriftl salstentam: Language Proficiency 1            Högskolepoäng: 3.0

LAN2  Skriftl salstentam: Language Proficiency 2            Högskolepoäng: 3.0

LAST  Skriftl salstentam: Language Studies                  Högskolepoäng: 3.0

MTCH  Muntlig presentation, Litt 5 Children´s               Högskolepoäng: 1.5

             Literature Seminar

MTN1  Muntlig tentamen: Pronunciation                       Högskolepoäng: 1.0

MTNC  Muntlig tentamen: Litt 2 Children´s Literature        Högskolepoäng: 1.5

MTND  Muntlig tentamen: Litt 3 Children´s Literature        Högskolepoäng: 1.5

MTNE  Muntlig tentamen: Litt 4 Novels                       Högskolepoäng: 1.5

MTNF  Muntlig presentation, American Cultural Studies       Högskolepoäng: 2.5

             Seminars

MTNG  Muntlig presentation, British Cultural Studies        Högskolepoäng: 2.5

             Seminars

MTNS  Muntlig tentamen: Litt 1 Short Stories                Högskolepoäng: 1.5

POR2  Portfolio: Didaktik                                   Högskolepoäng: 2.0

PRO1  Projekt: Didaktik. Skriftlig och muntlig              Högskolepoäng: 1.0

             redovisning

PRO2  Projekt: Didaktik. Skriftlig och muntlig              Högskolepoäng: 1.0

             redovisning

På kursen ges betyget Väl godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U)

Det är möjligt att få VG för hela kursen genom att

- studenten får 11 hp VG inklusive LAN 1 och 2, eller

- studenten får 13,5 hp VG inklusive antingen LAN 1 eller 2, och G+ för det andra språkfärdighetsprovet/Language Proficiency 

 

 

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Kurslitteratur

Obligatorisk kurslitteratur

Grammar and Written English

Heffernan, James A., John E. Lincoln & Janet Atwill. Writing. A College Handbook. 5th edition. New York: Norton, 2001. ISBN: 0-393-97426-X

 Ljung, Magnus & Sölve Ohlander. Gleerups Engelska Grammatik. Stockholm: Gleerups2:a uppl. Stockholm:  Gleerups, 1993. ISBN: 9789140617071

One Learners’ dictionary from the Reading list. One novel for an essay.

Additional material supplied by the Department in electronic form.  

Pronunciation

*Johansson, Stig & Göran Rönnerdal. Introducing English Pronunciation. Lund: Studentlitteratur, 2005.

*Johansson, Stig & Göran Rönnerdal. English Pronunciation: A Workbook. Lund: Studentlitteratur, 2005.

* Johansson & Rönnerdal’s books are published in a British version and an American one. The text is identical in both books, but the accompanying CDs with recordings of the exercises in the books are different. Choose the version that suits you.

Language Studies

Yule, George. The Study of Language. 6th ed. Cambridge: Cambridge University Press, 2016. ISBN: 9781316606759

Didactics and VFU

Cameron, Lynne. Teaching Languages to Young Learners. Cambridge: Cambridge UP, 2001. ISBN: 9780521774345

Literature

Browne, Anthony. Voices in the Park. D. K. Publishing, 2001. ISBN: 9780789481917 Cole, Babette. Princess Smartypants. Puffin Books, 1996. ISBN: 9780140555264 Creech, Sharon. Walk Two Moons. Harper Teen, 2003. ISBN: 9780060560133

Jeffers, Oliver. The Incredible Book Eating Boy. Harper Collin’s Children’s Books, 2007. ISBN: 9780007182312 Jones, Lloyd. Mister Pip. John Murray Publishers, 2008. ISBN: 9780719569944

Scieszka, Jon & Lane Smith. The Stinky Cheese Man and other Fairly Stupid Stories. Puffin Books, 1993. ISBN: 9780140548969

Stieg, William. Sylvester and the Magic Pebble, Aladdin Paperbacks,1987. ISBN: 9780671662691 Selected Short Stories, and Exerpts from Classical Children’s Literature (supplied by the Department in electronic form)

Cultural Studies

MacQueen, Donald. Window on the United States. 6th ed. Lund: Studentlitteratur, 2017. ISBN: 9789144083667 McCormic, John. Contemporary Britain.3rd ed. Basingstoke: Palgrave MacMillan, 2012. ISBN: 9780230320406

 

                 Additional material supplied by the Department in electronic form

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för kultur och kommunikation

Det finns inga examinationsmoment att visa.

Grammar and Written English Obligatory Course Literature Heffernan, James A., John E. Lincoln & Janet Atwill. Writing. A College Handbook. 5th edition. New York: Norton, 2001. ISBN: 0-393-97426-X Ljung, Magnus & Sölve Ohlander. Gleerups Engelska Grammatik. Stockholm: Gleerups, 2001. ISBN: 91-40-61707-6 (Ljung, Magnus & Sölve Ohlander. Gleerups Engelska Grammatik. Övningsbok (svårare version). Stockholm: Gleerups, 2001. ISBN: 91-40-61382-8 – STRONGLY RECOMMENDED) (Ljung, Magnus & Sölve Ohlander. Gleerups Engelska Grammatik. Facit till Övningsbok (svårare version). Stockholm: Gleerups, 2001. ISBN: 91-40-61383-6) Smitterberg, Erik. Spotting the Error: A Problem-based Workbook on English Grammar and Usage. Lund: Studentlitteratur, 2007. ISBN: 978-91-44-03612-0 One Learners’ dictionary from the list below. Additional material supplied by the Department in electronic form. (Reference Literature) Biber, Douglas, Susan Conrad & Geoffrey Leech. Longman Student Grammar of Spoken and Written English. Longman, 2003. Biber, Douglas, Susan Conrad & Geoffrey Leech. Longman Student Grammar of Spoken and Written English. Workbook. Longman, 2004. Carter, Ronald & Michael McCarthy. Cambridge Grammar of English: A Comprehensive Guide. (with CD-ROM). Cambridge: Cambridge UP, 2006. Collins Cobuild English Guides. Vol 1. Prepositions. Harper Collins, 2012. Collins Cobuild English Guides. Vol 2. Word Formation. Harper Collins, 1999. Collins Cobuild English Usage. Harper Collins, 1992. Estling Vannestål, Maria. University Grammar of English with a Swedish Perspective. Lund: Studentlitteratur, 2007. Hacker, Diana and Nancy Sommers. The Bedford Handbook. 8th ed. Boston: Bedford/St. Martins, 2010. Hargevik, Stieg. Engelska prepositionsövningar. Lund: Studentlitteratur, 1990. Hargevik, Stieg & Michael Stevens. English Synonyms and False Friends. Lund: Liber, 1978. Hewings, Martin. Advanced Grammar in Use. Cambridge: Cambridge UP, 1999 or later. Huddleston, Rodney & Geoffrey K. Pullum. A Student’s Introduction to English Grammar. Cambridge: Cambridge UP, 2005. Hübinette, Lars & Bengt Odenstedt. Ord och inga visor: 2000 svenska idiom i engelsk översättning. Lund: Studentlitteratur, 1988. MacQueen, Donald. Using Numbers in English. Lund: Studentlitteratur, 1990. Payne, Thomas E. Understanding English Grammar. Cambridge: Cambridge UP, 2011. Sager, Olof & Sven-Erik Ormelius. Engelsk ordbildning. Stockholm: Esselte Studium, 1983. Svartvik, Jan & Olof Sager. Engelsk Universitetsgrammatik. 2:a uppl. Stockholm: Liber, 2003. Swan, Michael. Practical English Usage. 3rd ed. Oxford University Press, 2005. Övergaard, Gerd. Triple A: English Grammar Exercises. Lund: Studentlitteratur, 1997. Övergaard, Gerd & Marie-Louise Elliott. Catch 23: Translation Exercises. Lund: Studentlitteratur, 1989. Övergaard, Gerd & Donald MacQueen. Suite 16. Lund: Studentlitteratur, 1995 Dictionaries English-Swedish Dictionaries Norstedts stora engelsk-svenska ordbok. Stockholm: Norstedts, 1997 or later. Norstedts stora svensk-engelska ordbok. Stockholm: Norstedts, 1997 or later. Learners’ Dictionaries Collins Cobuild Advanced Dictionary. 6th ed. Glasgow: Harper Collins, 2008. (available with CD ROM – recommended by the Department) or Cambridge Advanced Learner’s Dictionary of English. 3rd ed. Cambridge: Cambridge University Press, 2008. (available with CD Rom) or Longman Dictionary of Contemporary English. 5th ed. Harlow: Pearson Longman, 2009. (available with DVD Rom) or Macmillan English Dictionary for Advanced Learners. 2nd ed. Macmillan ELT, 2007. (available with CD ROM) or Oxford Advanced Learner’s Dictionary of Current English. 8th ed. Oxford: Oxford University Press, 2010. (available with CD ROM) Specialised Dictionaries Oxford Collocations Dictionary for Students of English (with CD-ROM) 2nd ed. . Oxford UP, 2009. Oxford Learner’s Thesaurus: A Dictionary of Synomyms (with CD-ROM). Oxford UP, 2008. Online Dictionaries Norstedts engelska ord. [online] available from <http://www.norstedtsord.se> [8 June 2013] Collins Cobuild Advanced Dictionary. (2010) [online] available from <http://www.mycobuild.com/free-search.aspx> [8 June 2013] Cambridge Advanced Learner's Dictionary. (2008) [online] available from <http://dictionary.cambridge.org> [8 June 2013] Longman Dictionary of Contemporary English. [online] available from <http://www.ldoceonline.com> [8 June 2010] Macmillan Dictionary Online. (2002) [online] available from <http://www.macmillandictionary.com> [8 June 2013] Merriam-Webster Online. (2008) [online] available from <http://www.merriam-webster.com/dictionary> [8 June 2013] Oxford Advanced Learner’s Dictionary of English – search online. (2010) [online] available from <http://www.oup.com/elt/catalogue/teachersites/oald7/lookup?cc=global> [8 June 2013] Pronunciation Obligatory Course Literature *Johansson, Stig & Göran Rönnerdal. Introducing English Pronunciation. Lund: Studentlitteratur, 2005. *Johansson, Stig & Göran Rönnerdal. English Pronunciation: A Workbook. Lund: Studentlitteratur, 2005. * Johansson & Rönnerdal’s books are published in a British version and an American one. The text is identical in both books, but the accompanying CDs with recordings of the exercises in the books are different. Choose the version that suits you. (Reference Literature) Elert, Claes-Christian. Allmän och svensk fonetik. 8th ed. Stockholm: Norstedts, 2000. Wells, John C. Longman Pronunciation Dictionary. Longman, 1990. (for students with either British or American pronunciation) Language Studies Obligatory Course Literature Yule, George. The Study of Language. 4th ed. Cambridge: Cambridge University Press, 2010. ISBN: 9780521749220 Reference Literature Crystal, David. The Cambridge Encyclopedia of the English Language. 2nd ed. Cambridge: Cambridge University Press, 2005. Didactics and VFU Obligarory Course Literature Cameron, Lynne. Teaching Languages to Young Learners. Cambridge: Cambridge UP, 2001. ISBN: 9780521774345 (Reference Literature) Primary/Middle School Estling Vannestål, Maria. Engelska för yngre åldrar. Lund: Studentlitteratur, 2010. ISBN: 978-91-44-05531-2 2012 Lundberg, Gun. De första årens engelska. Lund: Studentlitteratur, 2011. ISBN: 978-91-44-06649-3 Lundahl, Bo. Texts, Topics and Tasks: Teaching English in Years 4-6. Lund: Studentlitteratur, 2014. ISBN: 978-91-44-08053-6 Sandström, Karyn. Kidworthy Works. Lund: Studentlitteratur, 2011. ISBN: 978-91-44-04845-1 Slattery, Mary & Jane Willis. English for Primary Teachers: A Handbook of Activities & Classroom Language. Oxford: Oxford UP, 2001. ISBN: 978-0-19-437563-4 General Harmer, Jeremy. How to Teach English. Longman, 1997. Hedge, Tricia. Teaching and Learning in the Language Classroom. Oxford: Oxford UP, 2000 or later. ISBN: 9780194421720 Celce-Murica, Marianne. Teaching English As a Second or Foreign Language. 3rd ed. Heine & Heine, 2001. ISBN: 978-0838419922 Lightbown, Patsy M & Nina Spada. How Languages Are Learned. (Oxford Handbook for Language Teachers). Oxford: Oxford UP, 2003. Linnér, Bengt & Katarina Lundin. Klassrummens många språk – att förhålla sig till elevers språkbruk. Lund: Studentlitteratur, 2011. ISBN: 978-91-44-07163-3 Harmer, Jeremy. How to Teach English. Longman, 1997. ISBN: 9780582287968 Tornberg, Ulrika. Språkdidaktik. Malmö: Gleerups, 2000. Tornberg, Ulrika, Anita Malmqvist & Ingela Valfridsson, eds. Språkdidaktiska perspektiv. Stockholm: Liber, 2009. English Literature Obligatory Course Literature Literature Browne, Anthony. Voices in the Park. D. K. Publishing, 2001. ISBN: 9780789481917 Cole, Babette. Princess Smartypants. Puffin Books, 1996. ISBN: 9780140555264 Creech, Sharon. Walk Two Moons. Harper Teen, 2003. ISBN: 9780060560133 Jeffers, Oliver. The Incredible Book Eating Boy. Harper Collin’s Children’s Books, 2007. ISBN: 9780007182312 Jones, Lloyd. Mister Pip. John Murray Publishers, 2008. ISBN: 9780719569944 Scieszka, Jon & Lane Smith. The Stinky Cheese Man and other Fairly Stupid Stories. Puffin Books, 1993. ISBN: 9780140548969 Stieg, William. Sylvester and the Magic Pebble, Aladdin Paperbacks,1987. ISBN: 9780671662691 Selected Short Stories, and Exerpts from Classical Children’s Literature (supplied by the Department) (Reference Literature) Theory and Didactics Duncan, Diane. Teaching Children’s Literature. Making Stories Work in the Classroom. London & New York: Routledge, 2009. Estling Vannestål, Maria. Engelska för yngre åldrar. Lund: Studentlitteratur, 2010. ISBN: 978-91-44- 05531-2 2012 Gamble, Nikki och Sally Yates. Exploring Children’s Literature. London: Sage, 2013. ISBN: 9781446268599 Nikolajeva, Maria och Carole Scott. How Picturebooks Work. New York & London: Garland Publishing, 2001. Lundahl, Bo. (2012) Engelsk språkdidaktik. Texter, kommunikation, språkutveckling. Lund: Studentlitteratur, 2012. Ur kapitel 12: “Skönlitteratur.” Lundberg, Gun. De första årens engelska. Lund: Studentlitteratur, 2011. ISBN: 978-91-44-06649-3 Sandström, Karyn. Kidworthy Works. Lund: Studentlitteratur, 2011. ISBN: 978-91-44-04845-1 Written English Options for Literary Essays Select one obligatory novel (for the literary essay) from the below list. American Literature Walker, Alice. The Color Purple. Harvest Books, 2006. ISBN: 0156031825 British Literature and (Northern Ireland) McLaverty, Bernard. Cal. Vintage, 1998. ISBN: 0140817891 Smith, Zadie. On Beauty. Penguin Books, 2006. ISBN: 9780141026664 Children’s Literature Chambers, Aidan. Dance on My Grave. Amulet Books, 2008. ISBN 9780810972612 Pullman, Philip. Northern Lights. Scholastic, 2007. ISBN: 9780439944663 Riordan, Rick. Percy Jackson and the Lightening Thief. Puffin Books, 2006. ISBN: 9780141319131 Rowling, J.K. Harry Potter and the Philosopher’s Stone. Bloomsbury Publishing, 2010. ISBN: 9781408812846 Cultural Studies Obligatory Course Literature MacQueen, Donald. Window on the United States. 5th ed. Lund: Studentlitteratur, 2009. ISBN: 9789144050522 McCormic, John. Contemporary Britain. Basingstoke: Palgrave MacMillan, 2007. ISBN: 0230002145 Additional material supplied by the Department in electronic form. Reference Literature Sevaldsen, Jørgen Ole Vadmand & Jan Erik Mustard. Contemporary British Society. Kristiansand: Nordic Academic Press, 1999.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.