Matematik 2, 15 hp
Mathematics 2, 15 credits
973G11
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Cecilia SveiderKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1G46 | Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6 | 4 (VT 2016) | Svenska |
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G2XKursen ges för
- Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6
Förkunskapskrav
Genomgångna kurser de tre första terminerna inom Grundlärarprogrammet 4-6 samt Matematik 1, eller motsvarande.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna:
- granska och diskutera matematik i skolår 4-6 med avseende på innehåll och samhälleligt uppdrag,
- argumentera för val av innehåll, undervisningsmaterial och undervisningsformer i relation till styrdokument och elevers skilda förutsättningar,
- kartlägga, analysera och bedöma barns matematiska kunnande under skolåren 4-6,
- jämföra och relatera didaktiska perspektiv och förhållningssätt till grundläggande inlärning och undervisning i matematik,
- argumentera för forskningens relevans för undervisning och lärande i matematik och visa hur denna kan omsättas i en pedagogisk praktik.
Kursinnehåll
Kursen behandlar hur matematik gestaltas i styrdokument och i skolår 4-6 praktik. Olika förhållningssätt till lärande och undervisning i förhållande centralt innehåll för skolår 4-6 bearbetas i kursen. Den studerande analyserar didaktiska verktyg. Ett genomgående tema i kursen är teorier om elever s utveckling av matematiska begrepp. Vidare behandlas elevers olikheter i relation till exempelvis genus, klass, etnicitet och normalitet/avvikelse och dess inverkan på lärande och undervisning i matematik. I kursen ingår också olika kartläggningsinstrument och former för bedömning av elevers kunnande i matematik samt betygsättning. I kursen bearbetar studenten frågeställningar som relaterar till undervisning och lärande i matematik genom att ta del av minst tre vetenskapliga artiklar från nationella och internationella tidskrifter.
Undervisnings- och arbetsformer
I kursen ingår föreläsningar, seminarier, verkstäder samt arbete enskilt och i grupp.
OBLIGATORISKA MOMENT
Genomförande och redovisning av kursuppgifter
Examination
Kursen examineras genom skriftlig och muntlig redovisning samt skriftlig salstentamen.
PROVKODER:
STN1 Skriftlig tentamen: salstentamen Matematikdidaktik 6,5 hp VG, G, U
SRE1 Skriftlig redovisning Granskning av forskning 2,5 h VG, G, U
SRE2 Skriftlig redovisning Kunskapsbedömning 2 h VG, G, U
MRE1 Muntlig redovisning Planering av undervisning 2 h G, U
MRE2 Muntlig redovisning Praktik på vetenskaplig grund 1 h G, U
MRE3 Muntlig redovisning Uppföljning av kartläggning 1 h VG, G, U
OBL1 Genomförande och redovsining av kursuppgifter: D
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeDet finns inga examinationsmoment att visa.
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.