Matematik 2, 15 hp
Mathematics 2, 15 credits
973G11
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Anna LundbergKursansvarig
Anna LundbergStudierektor eller motsvarande
Margareta EngvallKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1G46 | Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6 | 4 (VT 2019) | 201921-201943 | Svenska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G2XKursen ges för
- Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna:
- granska och diskutera matematik i skolår 4-6 med avseende på innehåll och samhälleligt uppdrag,
- argumentera för val av innehåll, undervisningsmaterial. t ex digitala verktyg och undervisningsformer i relation till styrdokument och elevers skilda förutsättningar,
- kartlägga, analysera och bedöma barns matematiska kunnande under skolåren 4-6,
- jämföra och relatera didaktiska perspektiv och förhållningssätt till grundläggande inlärning och undervisning i matematik,
- argumentera för forskningens relevans för undervisning och lärande i matematik och visa hur denna kan omsättas i en pedagogisk praktik.
Kursinnehåll
Kursen behandlar hur matematik gestaltas i styrdokument och i skolår 4-6 praktik. Olika förhållningssätt till lärande och undervisning i förhållande centralt innehåll för skolår 4-6 bearbetas i kursen. Den studerande analyserar didaktiska verktyg. Ett genomgående tema i kursen är teorier om elever s utveckling av matematiska begrepp. Vidare behandlas elevers olikheter i relation till exempelvis genus, klass, etnicitet och normalitet/avvikelse och dess inverkan på lärande och undervisning i matematik. I kursen ingår också olika kartläggningsinstrument och former för bedömning av elevers kunnande i matematik samt betygsättning. I kursen bearbetar studenten frågeställningar som relaterar till undervisning och lärande i matematik genom att ta del av minst tre vetenskapliga artiklar från nationella och internationella tidskrifter.
Undervisnings- och arbetsformer
I kursen ingår föreläsningar, seminarier, verkstäder samt arbete enskilt och i grupp.
OBLIGATORISKA MOMENT
Genomförande och redovisning av kursuppgifter
Examination
Kursen examineras genom skriftlig och muntlig redovisning samt skriftlig salstentamen.
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:
- Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
STN1 | Skriftlig tentamen: salstentamen | 6.5 hp | U, G, VG |
SRE2 | Skriftlig redovisning | 2 hp | U, G, VG |
SRE1 | Skriftlig redovisning | 2.5 hp | U, G, VG |
OBL1 | Obligatoriskt moment | 0 hp | D |
MRE3 | Muntlig redovisning | 1 hp | U, G, VG |
MRE2 | Muntlig redovisning | 1 hp | U, G |
MRE1 | Muntlig redovisning | 2 hp | U, G |
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.