Bild 1, 15 hp

Visual art 1, 15 credits

973G17

Kursen är nedlagd.

Huvudområde

Inget huvudområde

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Inez Isaksson-Vogel

Studierektor eller motsvarande

Kicke Jeppsson
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L1G46 Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6 5 (HT 2013) Svenska

Huvudområde

Inget huvudområde

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G2X

Kursen ges för

  • Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6

Förkunskapskrav

Genomgångna kurser enl utbildningsplan.

Lärandemål

Efter avklarad kurs skall den studerande kunna
- arbeta med varierade material i två- och tredimensionella tekniker.
- dokumentera eget och elevers bildarbete för att synliggöra både process och produkt.
- använda sig av visuella uttryck som grund för tänkande, upplevelser samt kommunikation.
- anpassa relevant aktuell forskning inom området bild till didaktiska praktiker.
- reflektera över didaktiska frågeställningar med koppling till bildämnet och stimulera bildmässig utveckling för elever i grundskolan.
-tillämpa ett didaktiskt förhållningssätt genom att planera och leda ett tänkt arbetsområde för grundskolan.
-reflektera över styrdokument i bild och kurslitteratur samt påbörja sitt ämnesdidaktiska förhållningssätt till dess innehåll i skriftlig form.

Kursinnehåll

De studerande kommer att utveckla sin ämneskompetens i två- och tredimensionella material och tekniker med koppling till bildspråk och ämnesdidaktik. Utgångspunkten är processpedagogisk med två spår – dels studenternas egen utveckling av bildkommunikativa uttryck , dels elevernas bildspråkliga utveckling genom, med och i bild. Studenterna förväntas föra bildsamtal med elever kring deras egenproducerade bilder. Några betingelser för lärande dvs genus, klass, etnicitet tas med för förståelsen av barns utveckling. Aktuell forskning med anknytning till bildspråklig kommunikation och barns bildspråkliga utveckling studeras.
Dokumentation av både process och produkt används som ett verktyg för att följa den kreativa utvecklingen. Vid redovisningar och presentationer av arbeten i studentgruppen, läggs ett ämnesdidaktiskt perspektiv på såväl innehåll som framträdande. Detta för att skapa lärandesituationer som utmanar och väcker intresse för bildspråkliga uttryck och eget ledarskap.
Miljötänkande och återbruk är ett stråk i kursen. Klassrummet, skolgården och det offentliga rummet studeras och dokumenteras. Olika studiebesök ingår.

Undervisnings- och arbetsformer

Kursens arbetsformer består av föreläsningar, seminarier, laborationer, studiebesök, fältstudier samt litteraturstudier. Lärplattform kommer att användas för kommunikation inom kursen.

Examination

Kursen examineras genom individuella skriftliga uppgifter och fortlöpande redovisningar av bilder med egen reflektion över material, tekniker och process i arbetet. Visuell redovisning examineras i form av utställning av grupp- och individuella bildarbeten.

PROVKODER
SRE1 - Individuell skriftlig uppgift, 2,5 hp U/G
PRE1 - Redovisningar av produkter och praktiskt arbete, 7 hp U/VG
VRE1 - Visuell redovisning, gruppuppgift och individuell
uppgift, 3 hp U/G
SRE2 - Skriftlig redovisning, 2,5 hp U/VG


Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för kultur och kommunikation

Det finns inga examinationsmoment att visa.

Obligatorisk kurslitteratur Doverborg, Elisabet& Pramling Samuelsson, Ingrid (2012) Att förstå barns tankar: kommunikationens betydelse. Liber förlag. Fast, Carina (2008) Literacy i familj, förskola och skola Studentlitteratur Frid, Johan (2005) Intro Bild- skapa kommunicera förstå. Malmö: Didacta Frid, Johan (2008) Intro Skapa- Bild, färg och form. Didacta Lindstrand, Fredrik& Selander, Staffan (2009) Estetiska lärprocesser kap 1, kap 9 Studentlitteratur Lindström,Gunnar & Pennlert Lars Åke ( 2006) Undervisning i teori och praktik- en introduktion i didaktik Fundo förlag Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 (Lgr 11). Stockholm: Skolverket. Löfstedt, Ulla (1999. Bildskapande verksamhet i förskolan, Jönköping. Univ.Press, valda delar Wallin, Karin (1999). Reggio Emilia och de hundra språken. Liber, eller Wallin, Karin (1998). Om ögat fick makt: mer om de hundra språken och den skapande pedagogiken i Reggio Emilia. Liber. Wehner-Godée, Christina (2011). Att fånga lärandet. Pedagogisk dokumentation med hjälp av olika medier. Liber AB Änggård, Eva (2006) Barn skapar bilder i förskolan Studentlitteratur Änggård, Eva ( 2004) Bildskapande- en del av förskolebarns kamratkulturer (avhandling). Kap. 1-4. Följande publikationer ska läsas och finns att hämta/läsa beställa på skolverkets hemsida: Kommentarmaterial till kursplanen i bild Diskussionsunderlag till kursplanen i bild Artiklar tillkommer. Utöver detta ska minst en valfri bok om barns bildskapande och/eller bilddidaktik (förslagsvis ur referenslistan) läsas och diskuteras. Referenslitteratur Aronsson, Karin (1997). Barns världar, barns bilder. Natur och kultur Malmström, Elisabet (2006) Estetisk pedagogik och lärande- processer i bildskapandet delaktighet och erkännande Carlssons förlag Strömqvist, Siv(2005) Skrivboken - skrivprocess, skrivråd och skrivstrategier. Gleerups, valda delar Svenska skrivregler av språkrådet (2008). Liber. Weissenrieder, Elisabeth (2008) Skapandets kraft för kunskap och utveckling. Runa förlag

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.