Svenska, Verksamhetsförlagd utbildning, 6 hp

Swedish, Teaching Practise, 6 credits

973G37

Huvudområde

Didaktik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Programkurs
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L1G46 Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6 2 (VT 2012) Svenska Linköping, Valla O

Huvudområde

Didaktik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G1X

Kursen ges för

  • Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6

Förkunskapskrav

För tillträde till kursen krävs områdesbehörighet 6b samt genomgångna kurser Allmändidaktik, 5 hp, Utveckling och lärande, 10 hp, Kunskapsbedömning, 7.5 hp och Utbildningshistoria, skolans samhälleliga roll och värdegrund, 7.5 hp, eller motsvarande.

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall den studerande
- kunna agera enligt yrkesetiska principer
- kunna kommunicera på ett sätt som är begripligt för olika elever
- visa självinsikt och lyhördhet för konstruktiv kritik
- kunna diskutera planering tillsammans med handledare
- kunna leda enskilda moment i den pedagogiska verksamheten
- kunna följa upp enskilda moment tillsammans med handledare
- kunna diskutera kunskapsbedömning med handledare

Kursinnehåll

Den studerande genomför verksamhetsförlagd utbildning i svenska i grundskolans årskurs 4-6. Den studerande planerar, genomför och utvärderar enskilda moment i svenska tillsammans med handledare, samt utvärderar och diskuterar kunskapsbedömning tillsammans med handledare. Under kursen övar den studerande upp självinsikt, empatisk förmåga och lyhördhet för konstruktiv kritik i den pedagogiska verksamheten. Den studerande undersöker ämnesdidaktiska fenomen i praktik och teori relaterade till området språk och litteratur i ämnet Svenska.

Undervisnings- och arbetsformer

Verksamhetsförlagd utbildning.

Examination

Kursen examineras genom uppvisande av tillämpade didaktiska och sociala lärarförmågor.

Examinationen av de tillämpade sociala lärarförmågorna begränsas till tre tillfällen.

PROVKODER:
TSLF Tillämpade sociala lärarförmågor 2 hp U-G
TDLF Tillämpade didaktiska lärarförmågor 4 hp U-G

Betygsskala

Tvågradig skala, U, G

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för kultur och kommunikation

Det finns inga examinationsmoment att visa.

Allard, Birgitta & Sundblad, Bo (2002). Nya LUS-boken. Bonnier Utbildning, Stockholm Ask, Sofia (2006). Hållbara texter – att skriva för studier och arbetsliv Att läsa och skriva – forskning och beprövad erfarenhet ( 2007) Löpnummer 2007:4 www.skolutveckling.se Bolander, Maria (2005). Funktionell svensk grammatik, Stockholm,Liber Bjar, Louise (red.) (2006). Det hänger på språket. Lund,Studentlitteratur. Brodow, Bengt, Nilsson, N-E & Ullström, S-O (2000). Retoriken kring grammatiken: didaktiska perspektiv på skolgrammatik. Lund, Studentlitteratur . Bråten, Ivar (red.) (2008). Läsförståelse i teori och praktik. Lund: Studentlitteratur. Börestam, Ulla & Huss, Leena (2001). Språkliga möten. Tvåspråkighet och kontaklingvisitk. Lund: Studentlitteratur. Cain, Kate (2010). Reading Development and Difficulties. Blackwell/Wiley & Sons. Carlquist, Jonas (2005) Vad lär sig ungdomar när de spelar Half-life – om datorspelets inverkan på läsning och skrivning. I: Texter om svenska med didaktisk inriktning, Fjärde nationella konferensen i Svenska med didaktisk inriktning Umeå 2005 (red) Anders Sigrell. Catts, Hugh.W., Adlof, Suzanne. M., & Weismer, S. Ellis. (2006). Language Deficits in poor comprehenders: a case for the simple view of reading. Journal of Speech, Language and Hearing Research, 49. 278-293. Chambers, Aidan (1998). Böcker inom oss. Elbro, Carsten (2004). Läsning och läsundervisning. Stockholm: Liber. Ewald, Annette (2007) Läskulturer – Lärare,elever och litteraturläsning i grundskolans mellanår, Malmö Studies in Educational Sciences No 29, Malmö Högskola. Fast, Carina (2001). Berätta! Inspiration och teknik . Stockholm: Natur och Kul Myndigheten för skolutveckling (2007) Svenska – en samtalsguide om kunskap, arbetssätt och bedömning, http://www.skolverket.se/sb/d/150. Harstad, Fredrik & Andersson, Annica (2009) Språk i Norden. Harstad skribent. (Ev.) Karker, Allan, Lindgren, birgitta & Loland, Ståle (red) (1997) Nordens språk.Oslo: Novus Kåreland, Lena (2009). Barnboken i samhället. Kåreland, Lena (red) (2005). Modig och stark – eller ligga lågt. Skönlitteratur och genus i skola och förskola Myndigheten för skolutveckling (2007). Att läsa och skriva - forskning och beprövad erfarenhet. Stockholm:Liber Distribution. Nikolajeva, Maria (2004). Barnbokens byggklossar. Nilsson, Nils-Erik (2004). Elevforskning i grundskolan, Lund, Studentlitteratur Reichenberg, Monica (2009) Vägar till läsförståelse, Stockholm, Natur & Kultur Samuelsson, Stefan m fl. (red.) (2009). Dyslexi och andra svårigheter med skriftspråket. Stockholm: Natur och Kultur. Wolf, Lars (2002). Läsaren som textskapare. Lund: studentlitteratur.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.