Bild 1, 15 hp
Visual art 1, 15 credits
973G42
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Birgitte SturehedKursansvarig
Birgitte SturehedStudierektor eller motsvarande
Karin StolpeKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1G46 | Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6 | 5 (HT 2018) | 201844-201903 | Svenska | Linköping, Valla | V |
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G2XKursen ges för
- Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6
Lärandemål
Efter avklarad kurs skall den studerande kunna
- arbeta med varierade material i två- och tredimensionella tekniker, så att bildmässiga färdigheter synliggörs.
- dokumentera bildarbete för att synliggöra både process och produkt.
- använda sig av visuella uttryck som grund för tänkande, upplevelser samt kommunikation.
-anpassa relevant aktuell forskning inom området bild till didaktiska praktiker.
- tolka, tillämpa och kritiskt förhålla sig till aktuella styr- och måldokument inom de områden som kursen behandlar.
-tillämpa ett didaktiskt förhållningssätt genom att planera och utvärdera en bildlektion med elever från någon årskurs F-6.
Kursinnehåll
De studerande får tillfälle att utveckla sin ämneskompetens i två- och tredimensionella material och tekniker med koppling till bildspråk och ämnesdidaktik. Utgångspunkten är processpedagogisk med två spår – dels studenternas egna bildspråkliga utveckling, dels elevers bildspråkliga utveckling. Studenterna förväntas föra bildsamtal med elever kring deras egenproducerade bilder. Några betingelser för lärande dvs genus, klass, etnicitet behandlas under kursens gång. Aktuell forskning med anknytning till bildspråklig kommunikation och barns bildspråkliga utveckling studeras.
Dokumentation av både process och produkt används som ett verktyg för att följa den kreativa utvecklingen. Vid redovisningar och presentationer av arbeten i studentgruppen, läggs ett ämnesdidaktiskt perspektiv på såväl innehåll som framträdande.
Miljötänkande och användning av returmaterial ingår i kursen Studiebesök ingår också.
Undervisnings- och arbetsformer
Kursens arbetsformer består av föreläsningar, seminarier, laborationer, studiebesök samt litteraturstudier. Lärplattform kommer att användas för kommunikation inom kursen.
Examination
Kursen examineras genom redovisningar av studenternas bilder, gällande såväl processen som produkterna. De flesta bilduppgifter är individuella, men det ingår också ett par visuella gruppuppgifter under kursen. Kursen examineras också genom individuella skriftliga uppgifter, samt genom en didaktisk uppgift där studenterna examineras i tillämpade didaktiska förmågor
Provkoder
GRE1 Lektionsplanering årskurs 3 och 6, 2hp UG
OBL1 Litteraturseminarium, 0hp D
PRA2 Portfolio, 4hp UV
SRE6 Tematiskt fördjupningsarbete, 4hp UV
SRE7 Bilder och barns lärande, 3hp UV
VRE5 Tematisk utställning, 2hp UG
Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för samhälls- och välfärdsstudierDet finns inga examinationsmoment att visa.
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.