Utbildningsvetenskaplig kärna 2, Utveckling och lärande, 8.5 hp
Educational Sciences 2, Development and Learning, 8.5 credits
974G06
Huvudområde
DidaktikUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Andrzej Szklarski / Leif MideklintStudierektor eller motsvarande
Lotta HolmeKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L17BI | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Biologi | 1 (HT 2015) | ||||
L17EN | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Engelska | 1 (HT 2015) | ||||
L17HI | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Historia | 1 (HT 2015) | ||||
L17SA | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Samhällskunskap | 1 (HT 2015) | ||||
L17SV | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Svenska | 1 (HT 2015) | ||||
L17TE | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Textilslöjd | 1 (HT 2015) | ||||
L17TM | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Trä- och metallslöjd | 1 (HT 2015) |
Huvudområde
DidaktikUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XKursen ges för
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Biologi
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Engelska
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Historia
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Samhällskunskap
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Svenska
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Trä- och metallslöjd
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Textilslöjd
Förkunskapskrav
Områdesbehörighet 6c: En B, Sh A eller motsvarande. Genomgången Utbildningsvetenskaplig kärna 1, Allmändidaktik 5 hp eller motsvarande.Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna
- särskilja olika teoretiska perspektiv på utveckling, lärande och motivation för lärande
- redogöra för hur mångfalden bland elever påverkar undervisningens villkor
- redogöra för hur teorier och begrepp inom den pedagogiska psykologin kan användas som ett professionellt verktyg för att stödja elevers lärande i undervisningspraktiken
- diskutera innehållet i ett urval av internationella vetenskapliga texter inom pedagogisk psykologi
Kursinnehåll
I kursen behandlas ungdomars och vuxnas utveckling, lärande och motivation med fokus på grundläggande teorier, begrepp och metoder inom den pedagogiska psykologin. Frågor om lärande i relation till sociala och kulturella faktorer belyses. Dessutom relateras begreppen utveckling och lärande till undervisning. Olika undervisningsmetoder belyses eller används i kursen, exempelvis estetiska metoder, utomhuspedagogik och digitala medier.
Kursen består av följande moment: (a) Introduktion till pedagogisk psykologi, dess huvudområden, historia och forskningsmetoder, (b) Behavioristiska, konstruktivistiska, sociokulturella, kognitiva och sociokognitiva synsätt på lärande, (c) Elevers kognitiva, sociala och emotionella utveckling med tyngdpunkt på den tidiga tonårstidens speciella utvecklingsmässiga förutsättningar, (d) Undervisningssituationen och lärande avseende social bakgrund, genus och etnicitet, (e) Motivation i relation till lärande och undervisning i den obligatoriska skolans senare del.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier liksom i form av självständigt arbete och arbete i grupp.
Examination
Kursen examineras genom individuell salstentamen och genom skriftlig gruppuppgift.
PROVKOD:
STN2 Skriftlig tentamen: salstentamen, 7,5 hp (U-VG)
SRE1 Skriftlig gruppuppgift, 1 hp (U-G)
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeDet finns inga examinationsmoment att visa.
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.