Perspektiv på skola, utbildningens styrning och organisation, 7.5 hp
Perspectives on school, education governance and organization, 7.5 credits
976G02
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1YRK | Yrkeslärarprogrammet | 1 (HT 2016) | Svenska | O |
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåKursen ges för
- Yrkeslärarprogrammet
Förkunskapskrav
Genomgången Den egna yrkeskunskapen och lärande i yrkesämne, 7,5 hp eller motsvarande.Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna
- beskriva och granska det svenska skolsystemets utveckling, organisation, styrning och samhälleliga uppdrag generellt och yrkesutbildningarnas plats i detta,
- jämföra, förklara och använda styrdokumenten som grund för undervisningens planering och genomförande,
- granska skolans styrdokument avseende värdegrund, mänskliga rättigheter, demokratiska värderingar samt syn på kunskap och lärande, allmänt och i det egna yrkesämnet,
- redogöra för hur de egna yrkeskunskaperna relateras till det egna yrkesämnet
- reflektera kring förutsättningar för och genomförande av yrkesutbildning för ungdomar och vuxna,
- ge exempel på påverkansfaktorer för lärarens undervisningsplanering och genomförande
- göra en jämförande undersökning av styrdokument.
Kursinnehåll
I kursen behandlas skolans styrning och organisation. Det svenska skolsystemets utveckling och uppbyggnad samt skolan som organisation och som institution granskas. Yrkesutbildningarnas utveckling och funktion i samhället diskuteras samt relateras till skolsystemet som helhet. En kort internationell inblick i demokratiska värderingar, syn på kunskap och lärande presenteras och diskuteras.
En modell för analys av styrdokumenten presenteras och används varvid särskilt fokus läggs dels på värdegrund, mänskliga rättigheter och demokratiska värderingar dels på kunskapsformer och lärande i eget yrkesområde. Jämförande analysen relateras till undervisningens centrala didaktiska frågor och diskuteras i relation till den egna yrkeskunskapen och lärarrollen. Yrkesämnets innehållsfråga diskuteras ur ett historiskt perspektiv och eventuella yrkestraditioners inverkan uppmärksammas. Begreppet frirum diskuteras i förhållande till styrdokumenten, skolkulturen och övriga ramfaktorer. Yrkesutbildningarnas samverkan med branscherna uppmärksammas.
Undervisnings- och arbetsformer
Utbildningen organiseras som distansutbildning som innebär seminarieverksamhet och föreläsningar på universitetet och litteraturstudier på egen hand med stöd av kursuppgifter och nätbaserade gruppuppgifter.
Examination
Kursen examineras genom skriftlig hemtentamen.
Provkod: STN1 Skriftlig tentamen: hemtentamen 7,5 hp U-VG
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
STN1 | Skritflig tentamen: hemtentamen | 7.5 hp | U, G, VG |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.