Yrkesdidaktik och lärande i yrkesämne del I, 15 hp
Pedagogy for Vocational Education and Training (VET) and Learning in Vocational Subjects, part I, 15 credits
976G03
Huvudområde
DidaktikUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1YRK | Yrkeslärarprogrammet | 2 (VT 2013) | Svenska | O |
Huvudområde
DidaktikUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XKursen ges för
- Yrkeslärarprogrammet
Förkunskapskrav
Genomgångna kurser Den egna yrkeskunskapen och lärande i yrkesämne, 7, 5 hp och Perspektiv på skola, utbildningens styrning och organisation, 7.5 hp,eller motsvarande.Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna
- redogöra för centrala didaktiska begrepp och frågeställningar
- relatera teorier och begrepp om lärande till yrkeslärarrollen och undervisningspraktiken
- diskutera förutsättningar för kommunikation, interaktion och samspel i yrkesundervisning
- diskutera undervisningsmetoder, läromedel och digitala miljöers roll för undervisningen
- reflektera kring ungdomars utveckling i relation till yrkesutbildning
- reflektera kring förutsättningarna för vuxnas lärande
- formulera en frågeställning användbar för en undersökning.
- diskutera ett jämlikhets- och jämställdhetsperspektiv på yrkesundervisning
Kursinnehåll
I kursen utvecklar studenten kunskap om centrala didaktiska begrepp och frågeställningar. Studenten diskuterar vad detta innebär för yrkesutbildning och särskilt det egna yrkesämnet. Vidare utvecklar studenten kunskap om ungdomars utveckling och vuxnas lärande. I kursen behandlas jämlikhets- och jämställdhetsperspektiv på yrkesundervisning. Då diskuteras även hur klass, genus, etnicitet påverkar undervisning och lärande. I kursen studeras även teorier om lärande och särskilt vad det innebär för yrkeslärarrollen och undervisning i yrkesämne. Förutsättningarna för kommunikation mellan lärare och elever inom yrkesutbildning undersöks och diskuteras. Undervisningsmetoder och arbetsuppgifter i relation till yrkesämnen och studerande undersöks och diskuteras, Även olika slags läromedel och digitala redskap för yrkesutbildning undersöks och diskuteras.
I kursen får studenten träna att formulera en frågeställning som kan vara användbar för en undersökning. Intervju som forskningsmetod introduceras och prövas inom ramen för kursens fältuppgifter.
Undervisnings- och arbetsformer
Utbildningen organiseras dels i form av nätbaserade studier, dels som campusförlagd utbildning. Utbildningen genomförs som halvfartstudier. I kursen förekommer föreläsningar, litteraturstudier, seminarier, grupparbete och självständiga studier. Kursuppgifter i form av fältuppgifter som relateras till litteraturstudier, används som lärstöd för den studerande.
Examination
Kursen examineras genom muntlig tentamen och skriftlig hemtentamen.
PROVKODER:
STN1 Skriftlig tentamen, hemtentamen 7.5 hp U-VG
STN2 Skriftlig tentamen, hemtentamen 7.5 hp U-VG
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeDet finns inga examinationsmoment att visa.
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.