Yrkesdidaktik och lärande i yrkesämne del I, 15 hp

Pedagogy for Vocational Education and Training (VET) and Learning in Vocational Subjects, part I, 15 credits

976G03

Huvudområde

Didaktik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Programkurs
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L1YRK Yrkeslärarprogrammet 2 (VT 2013) Svenska O

Huvudområde

Didaktik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G1X

Kursen ges för

  • Yrkeslärarprogrammet

Förkunskapskrav

Genomgångna kurser Den egna yrkeskunskapen och lärande i yrkesämne, 7, 5 hp och Perspektiv på skola, utbildningens styrning och organisation, 7.5 hp,eller motsvarande.

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall den studerande kunna
- redogöra för centrala didaktiska begrepp och frågeställningar
- relatera teorier och begrepp om lärande till yrkeslärarrollen och undervisningspraktiken
- diskutera förutsättningar för kommunikation, interaktion och samspel i yrkesundervisning
- diskutera undervisningsmetoder, läromedel och digitala miljöers roll för undervisningen
- reflektera kring ungdomars utveckling i relation till yrkesutbildning
- reflektera kring förutsättningarna för vuxnas lärande
- formulera en frågeställning användbar för en undersökning.
- diskutera ett jämlikhets- och jämställdhetsperspektiv på yrkesundervisning

Kursinnehåll

I kursen utvecklar studenten kunskap om centrala didaktiska begrepp och frågeställningar. Studenten diskuterar vad detta innebär för yrkesutbildning och särskilt det egna yrkesämnet. Vidare utvecklar studenten kunskap om ungdomars utveckling och vuxnas lärande. I kursen behandlas jämlikhets- och jämställdhetsperspektiv på yrkesundervisning. Då diskuteras även hur klass, genus, etnicitet påverkar undervisning och lärande. I kursen studeras även teorier om lärande och särskilt vad det innebär för yrkeslärarrollen och undervisning i yrkesämne. Förutsättningarna för kommunikation mellan lärare och elever inom yrkesutbildning undersöks och diskuteras. Undervisningsmetoder och arbetsuppgifter i relation till yrkesämnen och studerande undersöks och diskuteras, Även olika slags läromedel och digitala redskap för yrkesutbildning undersöks och diskuteras.

I kursen får studenten träna att formulera en frågeställning som kan vara användbar för en undersökning. Intervju som forskningsmetod introduceras och prövas inom ramen för kursens fältuppgifter.

Undervisnings- och arbetsformer

Utbildningen organiseras dels i form av nätbaserade studier, dels som campusförlagd utbildning. Utbildningen genomförs som halvfartstudier. I kursen förekommer föreläsningar, litteraturstudier, seminarier, grupparbete och självständiga studier. Kursuppgifter i form av fältuppgifter som relateras till litteraturstudier, används som lärstöd för den studerande.

Examination

Kursen examineras genom muntlig tentamen och skriftlig hemtentamen.

PROVKODER:
STN1 Skriftlig tentamen, hemtentamen 7.5 hp U-VG
STN2 Skriftlig tentamen, hemtentamen 7.5 hp U-VG

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande

Det finns inga examinationsmoment att visa.

Obligatorisk litteratur Abrandt Dahlgren, M, & Carlsson, I. (2009) Lärande på vuxnas vis – vetenskap och beprövad erfarenhet. Lund: Studentlitteratur. Andersson, P. & Fejes, A. (2010) Kunskapers värde – validering i teori och praktik. Lund: Studentlitteratur. Sid 63-71 Dimenäs, J (2007) Lära till lärare. Att utveckla läraryrket – vetenskapligt förhållningssätt och vetenskaplig metodik. Stockholm: Liber Bronäs, Agneta & Runebou, Niclas (2010) Ämnesdidaktik en undervisningskonst. Stockholm: Nordstedts förlag. Colnerud, G. & Granström, K. (2002) Respekt för läraryrket: om lärares yrkesspråk och yrkesetik. [Ny, reviderad och uppdaterad utgåva] Stockholm: HLS. Kapitel 1-9. Englund, B. (2006) Vad har vi lärt oss om läromedel? En översikt över nyare forskning. Bilaga till Läromedlens roll i undervisningen, rapport 2006:284. Skolverket. www.skolverket.se Fejes, A. & Köpsén, S. (2012) Vocational teachers’ identity formation through boundary crossing. Journal of Education and Work. Hansson, T. (2009) Didaktik för yrkeslärare. Lund: Studentlitteratur. Kap 1,2,5,8, Lindberg, V. (2003) Learning Practices in Vocational Education. Scandinavian Journal of Educational Research. Vol 47, no 2, pp 157-179. Lindgren, S. (red) (2009) Ungdomskultur. Gleerups Lundgren, U. P., Säljö, R. & Liberg, C. (red) (2010) Lärande skola bildning, Grundbok för lärare. Stockholm: Natur & Kultur, Kapitel 5-7 (s 137-195) Nielsen, K. & Kvale, S. (red) (2000) Mästarlära. Lärande som social praxis. Lund: Studentlitteratur. s13-47; s 53-66; 67-87;113-123; s154-166 * Wernersson I, (2006) Genusperspektiv på pedagogik, Högskoleverket. http://www.hsv.se/publikationer/sokpublikationer Winbladh A & Bengtsson, C. (2003) Vem väver kejsarens nya kläder? En antologi om det praktiska lärandets konst. Stockholm: Stockholms Hantverksförening. S 88-115 http://www.hantverksakademin.se Därutöver artiklar som delas ut på NU-dagarna eller distribueras via Itslearning: Johansson, M. (2008) Att tänka med nålen i hand – medierande redskap i slöjdpraktik. I H. Rystedt, R. Säljö (red) Kunskap och människans redskap: teknik och lärande (s 263-276). Lund: Studentlitteratur. Mäkitalo, Å., Carlsson, C. (2004) Graverande kunskap: teknik- och kunskapsbildning inom gravyrkonsten. I Jernström & R. Säljö (red). Lärande i arbetsliv och var dag (s72-92). Jönköping: Brain Books.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.