Yrkesdidaktik och lärande i yrkesämne del I, 15 hp
Pedagogy for Vocational Education and Training (VET) and Learning in Vocational Subjects, part I, 15 credits
976G03
Huvudområde
DidaktikUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Åsa MårtenssonKursansvarig
Åsa MårtenssonStudierektor eller motsvarande
Sofia NyströmKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 1 (VT 2020) | 202004-202023 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 2 (VT 2020) | 202004-202023 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 3 (VT 2020) | 202004-202023 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 4 (VT 2020) | 202004-202023 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 5 (VT 2020) | 202004-202023 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 6 (VT 2020) | 202004-202023 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 7 (VT 2020) | 202004-202023 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 8 (VT 2020) | 202004-202023 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L1YRK | Yrkeslärarprogrammet | 2 (VT 2020) | 202004-202023 | Svenska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
DidaktikUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XKursen ges för
- VAL II - Vidareutbildning av lärare
- Yrkeslärarprogrammet
Förkunskapskrav
Särskild behörighet: kvalificerade och relevanta yrkeskunskaper i ett eller flera yrkesämnen.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna
- redogöra för, samt tillämpa, centrala didaktiska begrepp och frågeställningar inom yrkesundervisning
- använda styrdokument som grund för undervisningsplanering
- relatera teorier och begrepp om lärande till yrkeslärarrollen och undervisningspraktiken
- reflektera kring vuxnas lärande i relation till yrkesutbildning
- förklara och använda kunskap om ungdomars behov och utveckling vid planerande av yrkesundervisning.
- diskutera användandet av digitala verktyg i den egna undervisningen
- tillämpa och reflektera kring intervju som metod för datainsamling
Kursinnehåll
Kursen behandlar yrkeslärarens arbete inom det egna yrkesområdet med särskilt fokus på undervisningsplanering, didaktik och lärande. Kursen är uppdelad i fyra moment; det första momentet tar upp centrala didaktiska begrepp och fokuserar kring de teoretiska aspekterna kring att planera för yrkesundervisning. Här behandlas didaktiska begrepp så som vad, hur, varför, när, var, med hjälp av vad, etc. För att öva konkret användning av begreppen kommer de studerande att skriva och granska undervisningsplaneringar inom det egna yrkesområdet. Under det andra momentet i kursen får de studerande kunskaper om olika perspektiv på lärande. En central fråga är vilken kunskap som kan bli synlig vid olika sätt att se på lärande. I det tredje momentet i kursen sätts fokus på den didaktiska frågan vem? Här kommer de studerande, utifrån relevanta styrdokument, diskutera och dra slutsatser kring att planera undervisning för olika grupper och individer. Den fjärde och sista delen av kursen behandlar undervisningsmetodiken kopplad till det egna undervisningsområdet. Hur undervisning i det egna ämnet kan gå till studeras genom studiebesök och problematiseras samt diskuteras i kursuppgifter. Det egna ämnets speciella förutsättningar behandlas som en röd tråd genom hela kursen. Kursens övningsuppgifter syftar till att ligga till grund för de två hemtentamina samt till att komma till nytta under VFU1.
Undervisnings- och arbetsformer
Utbildningen organiseras dels i form av nätbaserade studier, dels som campusförlagd utbildning. Utbildningen genomförs som halvfartstudier. I kursen förekommer föreläsningar, litteraturstudier, seminarier, grupparbete och självständiga studier. Kursuppgifter i form av fältuppgifter som relateras till litteraturstudier och didaktiska begrepp, används som stöd för lärande för den studerande.
Examination
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:
- Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.
För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:
- Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
MTN2 | Muntlig tentamen | 0.5 hp | U, G |
STN4 | Skriftlig tentamen: hemtentamen | 9 hp | U, G, VG |
STN3 | Skriftlig tentamen: hemtentamen | 5.5 hp | U, G, VG |
Böcker
Detta är en samlad förteckning över kurslitteraturen – både den obligatoriska och förslag på fördjupningslitteratur för den som vill läsa mer. OBS! Om länkar till rapporter och artiklar inte fungerar, kopiera och klistra in titeln på rapporten/artikeln i en webbläsare så hittar ni dem.
Ytterligare artiklar kan tillkomma litteraturlistan, meddelas vid NU-dagarna.
ISBN: 9789144042763
Kapitel 1–4
ISBN: 9789147084210
Bilaga till Läromedlens roll i undervisningen, rapport 2006:284. Finns som pdf i Lisam.
ISBN: 9789144057712
Kapitel 1, 2, 5, 8.
ISBN: 9789147096879
ISBN: 9789144132259
Kapitel 4 & 5.
ISBN: 9789127818408
Kapitel 6, 7, 8, 9, 12, 13, 14.
ISBN: 9789144055954
Valda delar
ISBN: 9789127817579
Artiklar
https://lnu.se/contentassets/39b4d828ebd14d4db6be77e3a0dfa016/lnu_rapport_yolotilloro.pdf
Webbsidor
Examensmål, Ämnesplaner och centralt innehåll för lämplig kurs inom gymnasial yrkesutbildning.
Övrigt
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.