Engelska (61-75 hp), 15 hp
English (61-75 Credits), 15 credits
9AEN59
Huvudområde
EngelskaUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Nigel John MuskKursansvarig
Nigel John MuskStudierektor eller motsvarande
Lars LiljegrenHuvudområde
EngelskaUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XKursen ges för
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9
Förkunskapskrav
Kursen förutsätter Engelska (1-60 hp) varav Engelska (1-30 hp), 30 hp med godkänt resultat och godkända moment Translation, Grammar, Pedagogical Grammar och Varieties of English (essä) i Engelska (31-55 hp), eller motsvarande.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- analysera poesi och annan skönlitteratur,
- muntligt presentera och diskutera litterära analyser med utgångspunkt i litteraturkritik,
- planera en serie lektioner om engelsk litteratur på målspråket anpassad för grundskolans årskurs 7-9,
- kritiskt diskutera och motivera planerad litteraturundervisning i grundskolans årskurs 7-9 med utgångspunkt i aktuell litteraturdidaktisk forskning,
- kritiskt tillämpa lingvistiska teorier och metoder i analyser av språkliga data,
- planera en serie lektioner i uppgiftsbaserad grammatik på målspråket anpassad för grundskolans årskurs 7-9,
- kritiskt diskutera och motivera planerad grammatikundervisning i grundskolans årskurs 7-9 med utgångspunkt i aktuell språkdidaktisk forskning och språkinlärningsforskning,
- skriva vetenskaplig text i enlighet med vedertagen språk- och litteraturvetenskaplig skrivtradition med avseende på struktur samt citat- och källhantering,
- översätta olika texttyper till engelska och visa förtrogenhet med stilistiska drag,
- demonstrera hög språklig och stilistisk säkerhet i olika sammanhang med tonvikt på formell engelska,
- genomföra en uppgift inom givna tidsramar.
Kursinnehåll
Litteraturstudier
Delkursen ger en orientering både i engelsk poesi och 18- och 19-tals skönlitterära verk ur den engelska och amerikanska kanon.
Litteraturdidaktik
Utifrån litteraturdidaktiska perspektiv övar studenten på att planera en serie lektioner för gymnasieskolan som utgår från skönlitteratur på engelska.
Task-Based Grammar
Fördjupade studier i pedagogisk grammatik med utgångspunkt i uppgiftsbaserat lärande och dess inlärningsteoretiska och språkdidaktiska ansatser.
Språkstudier
Delkursen ger en fördjupad orientering i språkvetenskap med tonvikt på tillämpning av språkvetenskapliga metoder och begrepp på engelskt språkstoff.
Översättning
I denna delkurs befäster och fördjupar studenten sin språkfärdighet genom att översätta olika texttyper så som vardagssamtal, sakprosa, skönlitteratur och poesi till engelska.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen sker genom föreläsningar, seminarier, lektioner och handledning, samt egna studier (individuellt och i grupp).
OBLIGATORISKA MOMENT
Seminarier.
Examination
Kursen examineras genom skriftlig redovisning och muntlig redovisning med skriftligt underlag samt individuell hemtentamen:
På kursen ges betyget Väl godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U).
Det är möjligt att få VG för hela kursen genom att studenten får minst 8 hp VG, inklusive översättning (SRE1).
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:
- Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.
För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:
- Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för kultur och samhälleKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
MRE1 | Muntlig redovisning med skriftligt underlag: Poesi 1 | 1 hp | U, G, VG |
MRE2 | Muntlig redovisning med skriftligt underlag: Poesi 2 | 1 hp | U, G, VG |
MRE3 | Muntlig redovisning med skriftligt underlag: Pres Novel | 2 hp | U, G, VG |
OBL1 | Obligatoriskt moment: seminarier i Litteraturdidaktik | 0 hp | D |
OBL2 | Obligatoriskt moment: seminarier i Task-Based Gra | 0 hp | D |
OBL3 | Obligatoriskt moment: seminarier i översättning | 0 hp | D |
PRO1 | Projekt: Litteraturdidaktik | 2.5 hp | U, G, VG |
PRO2 | Projekt: Task-Based Grammar | 2.5 hp | U, G, VG |
SRE1 | Skriftlig redovisning: Översättning | 3 hp | U, G, VG |
STN1 | Skriftlig tentamen: Hemtentamen i Språkstudier | 3 hp | U, G, VG |
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.