Geografi: verksamhetsförlagd utbildning (46-52,5 hp), 7.5 hp

Geography: Teaching Practise (46-52,5 Cr), 7.5 credits

9AGEV9

Kursen är nedlagd. Ersätts av 9AGEV8.
Alla nedanstående kurstillfällen är inställda.

Huvudområde

Pedagogiskt arbete

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Programkurs
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF Obs!
L17BI Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Biologi 8 (VT 2019) 201909-201913 Spanska Linköping, Valla O INSTÄLLD
L17EN Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Engelska 8 (VT 2019) 201909-201913 Spanska Linköping, Valla V INSTÄLLD
L17HI Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Historia 8 (VT 2019) 201909-201913 Spanska Linköping, Valla V INSTÄLLD
L17MA Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Matematik 8 (VT 2019) 201909-201913 Spanska Linköping, Valla V INSTÄLLD
L17SA Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Samhällskunskap 8 (VT 2019) 201909-201913 Spanska Linköping, Valla V INSTÄLLD
L17SV Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Svenska 8 (VT 2019) 201909-201913 Spanska Linköping, Valla V INSTÄLLD
L17TE Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Textilslöjd 8 (VT 2019) 201909-201913 Spanska Linköping, Valla V INSTÄLLD
L17TM Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Trä- och metallslöjd 8 (VT 2019) 201909-201913 Spanska Linköping, Valla V INSTÄLLD

Huvudområde

Pedagogiskt arbete

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1X

Kursen ges för

  • Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Biologi
  • Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Engelska
  • Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Historia
  • Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Matematik
  • Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Samhällskunskap
  • Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Svenska
  • Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Trä- och metallslöjd
  • Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Textilslöjd

Förkunskapskrav

Kursen förutsätter Geografi (1-30 hp), med minst 17 hp godkända inklusive didaktik, 4 hp samt kartografi, 2 hp, Dessuton krävs godkända kurser Allmändidaktik, 5 hp, Utveckling och lärande, 7,5 hp, Utbildningsvetenskaplig kärna 2: Verksamhetsförlagd utbildning, 1,5 hp, Kunskapsbedömning och betygsättning, 7,5 hp samt godkänt resultat på samtliga tidigare VFU-kurser inom programmet, eller motsvarande.

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall den studerande kunna
- ta helhetsansvar för planering och organisering av undervisning i geografi utifrån aktuella styrdokument och didaktiska teorier
- värdera och använda för geografi relevant undervisningsmaterial med fokus på geografiska källor
- ta helhetsansvar för genomförande av undervisning i geografi med beaktande av aktuella styrdokument, skolans värdegrund och hållbar utveckling
- använda geografiska begrepp, teorier och modeller
- utvärdera sin undervisning i geografi och dra slutsatser av utvärderingen
- ta helhetsansvar för dokumentation och bedömning av elevernas kunskaper i geografi och argumentera för sina överväganden
- använda för verksamheten relevanta digitala hjälpmedel och visualisera rumsliga förhållanden
- identifiera eget behov av ytterligare kunskap i geografi i relation till undervisning i grundskolans årskurs 7-9
- ta konstruktiv kritik och utifrån det ändra sitt handlande
- agera utifrån skolans värdegrund i skolmiljön
- interagera med elever, lärare och annan personal, samt kunna anpassa sin kommunikation till olika situationer

Kursinnehåll

Den studerande genomför verksamhetsförlagd utbildning i geografi. Den studerande övar didaktiska och sociala lärarförmågor genom att planera, genomföra och utvärdera ett arbetsområde i geografi tillsammans med handledare, samt utvärdera och diskutera bedömning av dessa områden. Den studerande arbetar för att utveckla elevernas förmåga i enlighet med skolans styrdokument. I undervisningen övar sig studenten att leda elevers lärande genom att använda geografiska begrepp, teorier och modeller, arbeta med geografiska källor samt använda digitala verktyg för att visualisera rumsliga förhållanden. Under kursen övar den studerande upp självinsikt, empatisk förmåga och lyhördhet för konstruktiv kritik i den pedagogiska verksamheten. Den studerande fördjupar sig i styrdokumenten och didaktiska teorier genom att undersöka fenomen som rör geografiundervisning i praktik och teori relaterade till geografiämnets syfte och centrala innehåll.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen sker i form av verksamhetsförlagd utbildning, seminarier samt självstudier.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       

Examination

Kursen examineras genom uppvisande av tillämpade didaktiska och sociala lärarförmågor samt skriftlig redovisning.

Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.

PROVKODER:
TDLF: Tillämpade didaktiska lärarförmågor, 3 hp (U-VG)
TSLF: Tillämpade sociala lärarförmågor, 2 hp (U-G)
SRE1 Skriftlig redovisning: VFU-uppgift 1 hp (U-VG)

Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.

  • Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:

  • Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:

  • Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för Tema

Det finns inga examinationsmoment att visa.

Lista över kurslitteratur fastställs av ansvarig institution/motsvarande.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.