Religionskunskap: verksamhetsförlagd utbildning (46-52,5 hp), 7.5 hp
Religious Studies: Teaching Practice (46-52,5 Credits), 7.5 credits
9AREV9
Huvudområde
ReligionsvetenskapUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursHuvudområde
ReligionsvetenskapUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XKursen ges för
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Biologi
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Engelska
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Historia
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Matematik
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Samhällskunskap
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Svenska
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Trä- och metallslöjd
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Textilslöjd
Förkunskapskrav
Kursen förutsätter Religionskunskap (1-30 hp) varav kursen Religionskunskap (1-15 hp), 15 hp ska vara godkänd, eller motsvarande. Dessutom ska kurserna Allmändidaktik, 5 hp, Utveckling och lärande, 7,5 hp, Utbildningsvetenskaplig kärna 2: verksamhetsförlagd utbildning, 1,5 hp och Kunskapsbedömning och betygssättning, 7,5 hp och VFU i ämne 1 och 2 vara godkända, eller motsvarande.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- använda egna kunskaper i religionsvetenskapliga teorier och didaktiska modeller i den pedagogiska verksamheten
- ta helhetsansvar för val av stoff i religionskunskap utifrån elevers förutsättningar och behov
- ta helhetsansvar för planering och organisering av undervisning i religionskunskap utifrån styrdokument, didaktisk teorier och modeller samt elevernas förutsättningar och behov.
- integrera jämställdhet, jämlikhet och IKT i den egna planeringen och genomförandet av undervisningen.
- ta helhetsansvar för genomförandet av undervisning i religionskunskap utifrån didaktiska teorier och modeller, elevernas förutsättningar och behov
- ta helhetsansvar för utvärderingen av den egna planeringen och undervisningen i religionskunskap
- ta helhetsansvar för dokumentation och bedömning av elevernas kunskaper i religionskunskap
- interagera och kommunicera med elever, kollegor och föräldrar
- presentera grundläggande principer i ett källkritiskt förhållningssätt i religionskunskap
Kursinnehåll
Studenten övar sig på att inta ett professionellt förhållningssätt i lärarrollen. Studenten planerar, genomför och utvärderar ett arbetsområde i religionskunskap med hänsyn taget till styrdokument, religionsvetenskapliga teorier samt ämnesdidaktiska teorier och modeller. Studenten visar ett källkritiskt förhållningssätt i den egna planeringen och undervisningen. Vidare övar sig studenten att ta hänsyn till elevernas förutsättningar och behov samt att interagera med olika aktörer i skolverksamheten. Dessutom övar sig studenten i att dokumentera och bedöma elevernas kunskaper.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisning sker i form av verksamhetsförlagd utbildning.
Examination
Examination sker genom uppvisande av tillämpade sociala och didaktiska förmågor samt skriftlig redovisning.
Examinationen av de tillämpade didaktiska och sociala lärarförmågorna begränsas till tre (3) tillfällen.
TDLF Tillämpande didaktiska lärarförmågor 3 hp U-G
TSLF Tillämpande sociala lärarförmågor 2 hp U-VG
SRE1 Skriftlig redovisning: VFU-reflektion 1 hp U-VG
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:
- Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för kultur och kommunikationDet finns inga examinationsmoment att visa.
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.
Namn | Filnamn | Beskrivning |
---|---|---|
Målkriterier9ARev9 | Målkriterier9ARev9.docx | |
Handledarbrev avacerad nivå 2019 | Handledarbrev avacerad nivå 2019.docx |