Svenska som andraspråk: verksamhetsförlagd utbildning (46-52,5 hp), 7.5 hp
Swedish as a Second Language: Teaching Practice (46-52,5 Credits), 7.5 credits
9ASAV8
Huvudområde
Pedagogiskt arbeteUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Helena GrönåsKursansvarig
Helena GrönåsStudierektor eller motsvarande
Lisbeth HurtigHuvudområde
Pedagogiskt arbeteUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XKursen ges för
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Biologi
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Engelska
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Historia
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Matematik
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Samhällskunskap
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Svenska
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Textilslöjd
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Trä- och metallslöjd
Förkunskapskrav
Kursen förutsätter Svenska som andraspråk (1-45 hp) varav momenten Grammatik: salstentamina i Svenska som andraspråk (1-15 hp) och Språkinlärning, 10 hp i Svenska som andraspråk (16-30 hp) med godkänt resultat samt godkända kurser Allmändidaktik, 5 hp, Utveckling och lärande, 7,5 hp, Utbildningsvetenskaplig kärna 2: verksamhetsförlagd utbildning 1,5 hp, Bedömning och betygsättning, 7.5 hp, samt godkända VFU-kurser i ämne 1 och 2, eller motsvarande.
Förkunskapskraven ska vara uppfyllda vid terminsstart den aktuella terminen.
För att få påbörja den verksamhetsförlagda utbildningen krävs också att studenten har bekräftat till VFU-koordinator att studenten har för avsikt att genomföra VFUn den aktuella terminen. Bekräftelsen ska ske terminen innan genomförandet av VFUn för att anskaffning av handledare ska kunna ske.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande
- ta helhetsansvar för val av innehåll för svenska som andraspråk utifrån styrdokument, didaktiska teorier och elevernas förutsättningar och med beaktande av jämlikhet och jämställdhet
- ta helhetsansvar för planering av undervisning i svenska som andraspråk utifrån styrdokument, didaktiska teorier och elevernas förutsättningar och behov med beaktande av jämlikhet och jämställdhet
- ta helhetsansvar för genomförande av undervisning i svenska som andraspråk utifrån styrdokument, didaktiska teorier och elevernas förutsättningar och behov med beaktande av jämlikhet och jämställdhet
- analysera och utvärdera den egna undervisningen i relationer till planeringen och uppsatta mål
- problematisera den egna undervisningen utifrån andraspråkselevers speciella förutsättningar och behov
- beskriva och diskutera bedömning av andraspråks-utveckling
- dokumentera och bedöma elevernas kunskaper i svenska som andraspråk
- samarbeta och interagera med elever, kollegor och övriga personer inom skolverksamheten
- använda IKT i undervisningen i svenska som andraspråk
Kursinnehåll
Den studerande genomför verksamhetsförlagd utbildning i svenska som andraspråk i årskurs 7-9 där olika tillämpade lärarförmågor praktiseras. Den studerande utvecklar sitt ledarskap och sin didaktiska förmåga genom att ta ett helhetsansvar för planering, genomförande och utvärdering av undervisning i svenska som andraspråk och tränar på att anpassa undervisningen till elevernas förutsättningar och behov. Den studerande tränar på att analysera elevernas andraspråksutveckling genom att använda sig av olika analysmodeller. Utöver detta tränar studenten dokumentation och bedömning av elevernas kunskaper i svenska som andraspråk.
Under VFUn auskulterar och undervisar studenten även i sitt andra ämne/-n.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisning sker i form av handledd verksamhetsförlagd utbildning.
Examination
Examination sker genom uppvisande av tillämpade sociala och didaktiska förmågor samt skriftlig redovisning.
För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinations/orm, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
En student kan komma att få avbryta den verksamhetsförlagda utbildningen i förtid och bli underkänd om det finns en påtaglig risk för att studenten på grand av grov oskicklighet riskerar att skada en person i verksamheten, t.ex. elev, patient eller motsvarande. Studenten får inte delta i den verksamhetsförlagda utbildningen på nytt innan examinator har kontrollerat och godkänt att studenten har de kunskaper och färdigheter som krävs för att inte riskera att skada en annan person. En student har rätt till maximalt två sådana tillfällen.
Under förutsättning att det finns tillräckligt underlag för bedömning av studentens prestationer under verksamhetsförlagd utbildning i relation till kursens mål får betyg sättas även om studenten har varit delvis frånvarande från den verksamhetsförlagda utbildningen eller avbrutit den i förtid.
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:
- Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för kultur och kommunikationKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
OBL2 | Obligatoriskt uppföljningsseminarium | 0 hp | D |
OBL1 | Obligatorisk introduktion av VFU | 0 hp | D |
TLSF | Tillämpade sociala lärarförmågor | 3 hp | U, G |
TDLF | Tillämpade didaktiska lärarförmågor | 3.5 hp | U, G, VG |
SRE1 | Skriftlig redovisning: VFU-reflektion | 1 hp | U, G, VG |
Böcker
Litteraturlista finns under Övriga dokument.
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.