Fritidspedagogik: Fritidshemmet som utbildningsinstitution – uppdrag, funktion och yrkesprofession, 5 hp
Schoolage educare. Schoolage educare as an educational practice. Assignments, functions, and teacher profession, 5 credits
9EF501
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Helene ElvstrandKursansvarig
Helene ElvstrandStudierektor eller motsvarande
Mats BrusmanKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1EFR | Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem - erfarenhetsbaserad | 1 (HT 2023) | 202334-202338 | Svenska | Norrköping, Norrköping | O |
L1EFR | Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem - erfarenhetsbaserad | 1 (HT 2023) | 202334-202338 | Svenska | Vimmerby | O |
L1EFR | Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem - erfarenhetsbaserad | 1 (HT 2023) | 202334-202338 | Svenska | Katrineholm | O |
L1EFR | Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem - erfarenhetsbaserad | 1 (HT 2023) | 202334-202338 | Svenska | Motala | O |
L1EFR | Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem - erfarenhetsbaserad | 1 (HT 2023) | 202334-202338 | Svenska | Vetlanda | O |
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XKursen ges för
- Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem - erfarenhetsbaserad
- VAL II - Vidareutbildning av lärare
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna:
- utifrån egen yrkeserfarenhet och litteratur resonera om fritidshemmets uppdrag och funktion i ett samhälleligt perspektiv
- redogöra för olika teorier och perspektiv på kunskap och lärande inom fritidspedagogik
- observera och reflektera över en undervisningssituation i fritidshem och relatera till styrdokument och elevers förutsättningar och behov
- utifrån egen yrkeserfarenhet och litteratur diskutera yrkesprofession och yrkesspråk i relation till yrkesrollen som lärare i fritidshem
- identifiera och beskriva grupprocesser som fenomen i professionella arbetsgrupper
- utifrån egen yrkeserfarenhet och litteratur diskutera samverkansuppdraget mellan fritidshem och grundskola
Kursinnehåll
I kursen diskuteras området fritidspedagogik med utgångspunkt i de studerandes egna yrkeserfarenheter. I kursen berörs fritidshemmet som samhällsinstitution i ett samtida perspektiv, vilket innebär att centrala delar av fritidshemmets uppdrag och funktion utgör innehåll. Kursen fokuserar främst på lärare i fritidshems yrkesroll och uppdrag men även den dubbla yrkesrollen att undervisa i både fritidshem och grundskola berörs. Studenten möter och bearbetar centrala områden i relation till yrkesrollen, exempelvis grupprocesser, yrkesspråk och yrkeskunnande. I kursen är olika teorier och perspektiv på kunskap och lärande ett centralt innehåll. Kursen behandlar också frågor om uppdrag och funktion i relation till yrkesroll och yrkesspråk.
Dessa områden relateras både till det fritidspedagogiska uppdraget och till de styrdokument som reglerar verksamheten i fritidshem och skola. I kursen berörs också samverkansuppdraget mellan olika skolformer, med speciellt fokus på samverkan mellan fritidshem och grundskola. Centralt i kursen är studentens förmåga att granska fritidshemmets undervisning med utgångspunkt i styrdokument så väl som elevers förutsättningar och behov.
Undervisnings- och arbetsformer
Utbildningen organiseras dels i form av nätbaserade studier, dels som campusförlagd utbildning. Undervisning sker i form av föreläsningar, grupparbeten, seminarium och självständiga studier.
Examination
Kursen examineras genom skriftliga och muntliga redovisningar samt gruppuppgift.
För att få VG på kursen gäller att studenten ska få VG på samtliga examinationer där VG kan erhållas.
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:
- Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Om undervisnings- och examinationsspråk
Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:
- Om undervisningsspråk är Svenska ges kursen i sin helhet eller till stora delar på svenska. Observera att även om undervisningsspråk är svenska kan delar av kursen ges på engelska. Examinationsspråk är svenska.
- Om undervisningsspråk är Svenska/Engelska kan kursen i sin helhet ges på engelska vid behov. Examinationsspråk är svenska om kursen ges på svenska eller engelska om kursen ges på engelska.
- Om undervisningsspråk är Engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
MRE1 | Muntlig examination gruppuppgift | 2 hp | U, G |
SRE1 | Skriftlig examination | 3 hp | U, G, VG |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.