Utbildningsvetenskaplig kärna: Teori och metod, 9 hp
Educational Sciences: Theory and Method, 9 credits
9EF519
Huvudområde
Pedagogiskt arbeteUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Linda HällKursansvarig
Linda HällStudierektor eller motsvarande
Mats BrusmanKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1EFR | Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem - erfarenhetsbaserad | 6 (VT 2025) | 202511-202523 | Svenska | Norrköping | O |
L1EFR | Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem - erfarenhetsbaserad | 6 (VT 2025) | 202511-202523 | Svenska | Vimmerby | O |
L1EFR | Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem - erfarenhetsbaserad | 6 (VT 2025) | 202511-202523 | Svenska | Katrineholm | O |
L1EFR | Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem - erfarenhetsbaserad | 6 (VT 2025) | 202511-202523 | Svenska | Motala | O |
Huvudområde
Pedagogiskt arbeteUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
GXXKursen ges för
- Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem - erfarenhetsbaserad
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- förklara relationen mellan vetenskapsteoretiska antaganden och analysmetoder
- sammanställa och kritiskt reflektera över tidigare forskning
- diskutera kvalitativa och kvantitativa metodansatser
- identifiera och argumentera för val av forskningsmetodiska ansatser
- resonera kring relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och dess betydelse för yrkesutövningen
- planera en empirisk studie.
Kursinnehåll
Kursen behandlar frågor om vetenskaplig kunskap samt betydelsen av ett medvetet vetenskapsteoretiskt förhållningssätt. Olika forskningsansatser, perspektiv och metoder samt olika datainsamlingsmetoders och materials möjligheter och begränsningar med relevans för det utbildningsvetenskapliga området diskuteras. Likaså diskuteras relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet, samt forskningens betydelse för fritidshemmets praktik. I kursen presenteras och diskuteras olika sätt att sammanställa och analysera olika typer av data. Relationen mellan val av metod, perspektiv och empiriskt material samt den utformning en undersökning kan ges problematiseras. I kursen granskas utbildningsvetenskapliga forskningspresentationer.
Undervisnings- och arbetsformer
I kursen ingår föreläsningar, seminarier samt självständiga studier.
Examination
Kursen examineras genom skriftliga uppgifter, muntlig redovisning, samt deltagande i seminarieserien.
För Väl godkänt på kurs krävs VG på minst 4 hp.
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:
- Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Om undervisnings- och examinationsspråk
Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:
- Om undervisningsspråk är svenska ges kursen i sin helhet eller till stora delar på svenska. Observera att även om undervisningsspråk är svenska kan delar av kursen ges på engelska. Examinationsspråk är svenska.
- Om undervisningsspråk är svenska/engelska kan kursen i sin helhet ges på engelska vid behov. Examinationsspråk är svenska om kursen ges på svenska eller engelska om kursen ges på engelska.
- Om undervisningsspråk är engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
SRE1 | Skriftlig redovisning, loggbok | 3 hp | U, G, VG |
SRE2 | Skriftlig redovisning PM | 4 hp | U, G, VG |
OBL1 | Seminarium, obligatoriskt deltagande | 0 hp | D |
OPPO | Muntlig opponering | 1 hp | U, G |
RESP | Muntlig respondering | 1 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.