Verksamhetsförlagd utbildning: Musik, 1.5 hp
Teaching Practice: Music, 1.5 credits
9EF5V7
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Simon ÖstlingKursansvarig
Simon ÖstlingStudierektor eller motsvarande
Mats BrusmanKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1EFR | Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem - erfarenhetsbaserad | 4 (VT 2024) | 202422-202423 | Svenska | Norrköping | V |
L1EFR | Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem - erfarenhetsbaserad | 4 (VT 2024) | 202422-202423 | Svenska | Vimmerby | V |
L1EFR | Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem - erfarenhetsbaserad | 4 (VT 2024) | 202422-202423 | Svenska/Engelska | Katrineholm | V |
L1EFR | Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem - erfarenhetsbaserad | 4 (VT 2024) | 202422-202423 | Svenska | Motala | V |
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
GXXKursen ges för
- Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem - erfarenhetsbaserad
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna
- planera undervisning i ämnet musik utifrån gällande styrdokument
- genomföra planerad undervisning med anpassning till gruppens sammansättning samt till elevens och verksamhetens förutsättningar.
- utvärdera planerad och genomförd undervisning och reflektera över elevernas lärande
- diskutera dokumentation och bedömning inom ämnet musik med handledaren
- visa ett respektfullt och demokratiskt ledarskap och tydlig kommunikation
- reflektera över konsekvenserna av det egna ledarskapet och agerandet och ge förslag på hur ledarskapet kan utvecklas.
Kursinnehåll
Studenten planerar, genomför och följer upp lektioner inom ämnet bild. Lektionsinnehållet anpassas efter elevernas olika behov. I kursen tränar studenten på att utveckla ett professionellt förhållningssätt. Studenten diskuterar dokumentation och bedömning med handledaren inom bild och tar del av hur handledaren återkopplar och kommunicerar kunskapsbedömning till elever. Studenten deltar aktivt i diskussioner i arbetslaget. Studenten hanterar sociala relationer och ger möjlighet till elevinflytande genom att utöva ett demokratiskt ledarskap. Studenten reflekterar över och analyserar konsekvenserna av det egna agerandet.
Undervisnings- och arbetsformer
Verksamhetsförlagd utbildning.
Examination
Kursen examineras genom uppvisande av tillämpade sociala och didaktiska lärarförmågor samt muntlig examination.
Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.
En student kan komma att få avbryta den verksamhetsförlagda utbildningen i förtid och bli underkänd om det finns en påtaglig risk för att studenten på grund av grov oskicklighet riskerar att skada en person i verksamheten, t.ex. elev, patient eller motsvarande. Studenten får inte delta i den verksamhetsförlagda utbildningen på nytt innan examinator har kontrollerat och godkänt att studenten har de kunskaper och färdigheter som krävs för att inte riskera att skada en annan person. En student har rätt till maximalt två sådana kontrolltillfällen.
Den verksamhetsförlagda utbildningen förutsätter en arbetsinsats motsvarande ca 40 timmar per vecka för en heltidsstuderande. Under förutsättning att det finns tillräckligt underlag för bedömning av studentens prestationer under verksamhetsförlagd utbildning i relation till kursens mål får betyg sättas även om studenten har varit delvis frånvarande från den verksamhetsförlagda utbildningen eller avbrutit den i förtid.
För alla kurser oavsett betygsskala gäller följande:
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
För kurser med tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:
- Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid satstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Om undervisnings- och examinationsspråk
Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:
- Om undervisningsspråk är svenska ges kursen i sin helhet eller till stora delar på svenska. Observera att även om undervisningsspråk är svenska kan delar av kursen ges på engelska. Examinationsspråk är svenska.
- Om undervisningsspråk är svenska/engelska kan kursen i sin helhet ges på engelska vid behov. Examinationsspråk är svenska om kursen ges på svenska eller engelska om kursen ges på engelska.
- Om undervisningsspråk är engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
TSLF | Tillämpade sociala lärarförmågor | 0.5 hp | U, G |
TDLF | Tillämpade didaktiska lärarförmågor | 0.5 hp | U, G |
SEM1 | Seminarium | 0.5 hp | U, G |
Övrigt
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.