Fortsatt läs- och skrivlärande med inriktning mot F-3, 7.5 hp
Teaching reading and writing grades F-3, continuation course, 7.5 credits
9FVG12
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
Fristående- och programkursExaminator
Magnus JanssonKursansvarig
Magnus JanssonStudierektor eller motsvarande
Åsa Järnvall, Henrik LindqvistKontaktinformation
Kursansvarig Magnus Jansson
Studievägledare Maria Rosqvist
Kursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Halvfart, Dagtid) | VT 2022 | 202204-202213 | Svenska | Ortsoberoende | ||
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 1 (VT 2022) | 202204-202213 | Svenska | Ortsoberoende | V |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 2 (VT 2022) | 202204-202213 | Svenska | Ortsoberoende | V |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 3 (VT 2022) | 202204-202213 | Svenska | Ortsoberoende | V |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 4 (VT 2022) | 202204-202213 | Svenska | Ortsoberoende | V |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 5 (VT 2022) | 202204-202213 | Svenska | Ortsoberoende | V |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 6 (VT 2022) | 202204-202213 | Svenska | Ortsoberoende | V |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 7 (VT 2022) | 202204-202213 | Svenska | Ortsoberoende | V |
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XKursen ges för
- VAL II - Vidareutbildning av lärare
- Utländska lärares vidareutbildning, ULV
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet på grundnivå
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- analysera olika typer av texter med fokus på typiska särdrag
- redogöra för hur läsande och skrivande kan användas för olika syften
- planera och motivera undervisning om olika sätt att läsa och skriva
- kritiskt granska några modeller och läromedel för läs- och skrivundervisning i årskurs F-3
- kartlägga och bedöma barns läsande och skrivande
Kursinnehåll
I kursen behandlas barns fortsatta läs- och skrivlärande. Centralt i detta arbete är elevers förståelse för vad som utmärker olika typer av texter och hur läsande och skrivande kan användas för olika syften, exempelvis för att tänka, kommunicera och lära. Med utgångspunkt i olika stödstrukturer planerar och motiverar de studerande undervisningsmoment med fokus på olika sätt att läsa och skriva. Modeller och läromedel för läs- och skrivundervisning för barn i årskurs F-3 granskas. Dessutom ingår att kartlägga och bedöma barns läsande och skrivande.
Kursen är en av fyra fristående kurser som tillsammans utgör Svenska 30 hp med inriktning mot F-3. Kurserna Perspektiv på språk 7.5 hp och Tidigt läs- och skrivlärande 7.5 hp ges på hösten. Kurserna Fortsatt läs- och skrivlärande 7.5 hp och Barnlitteratur och litteraturdidaktik 7.5 hp ges på våren.
Undervisnings- och arbetsformer
Kursen omfattar schemalagda föreläsningar, seminarier och gruppdiskussioner samt individuella litteraturstudier och övningsuppgifter
Examination
Kursen examineras genom skriftlig hemtentamen.
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:
- Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Om undervisnings- och examinationsspråk
Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:
- Om undervisningsspråk är Svenska ges kursen i sin helhet eller till stora delar på svenska. Observera att även om undervisningsspråk är svenska kan delar av kursen ges på engelska. Examinationsspråk är svenska.
- Om undervisningsspråk är Svenska/Engelska kan kursen i sin helhet ges på engelska vid behov. Examinationsspråk är svenska om kursen ges på svenska eller engelska om kursen ges på engelska.
- Om undervisningsspråk är Engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
STN1 | Skriftlig hemtentamen: Fortsatt läs- och skrivlärande | 7.5 hp | U, G, VG |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.
Namn | Filnamn | Beskrivning |
---|---|---|
Litteraturlista vt 22 | Litteraturlista vt 22.pdf |