Språkdidaktik för modersmålslärare, 7.5 hp
Didactics for mother tongue teaching, 7.5 credits
9FVG26
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
Fristående kursExaminator
Elisabeth ZetterholmKursansvarig
Elisabeth ZetterholmStudierektor eller motsvarande
Ioanna ZenglerKontaktinformation
Kursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Halvfart, Blandad undervisningstid) | HT 2023 | 202334-202343 | Svenska | Ortsoberoende | ||
L7ULV | Utländska lärares vidareutbildning, ULV | 1 (HT 2023) | 202334-202343 | Svenska | Ortsoberoende | |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 1 (HT 2023) | 202334-202343 | Svenska | Ortsoberoende | V |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 2 (HT 2023) | 202334-202343 | Svenska | Ortsoberoende | V |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 3 (HT 2023) | 202334-202343 | Svenska | Ortsoberoende | V |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 4 (HT 2023) | 202334-202343 | Svenska | Ortsoberoende | |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 5 (HT 2023) | 202334-202343 | Svenska | Ortsoberoende | V |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 6 (HT 2023) | 202334-202343 | Svenska | Ortsoberoende | V |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 7 (HT 2023) | 202334-202343 | Svenska | Ortsoberoende | V |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 8 (HT 2023) | 202334-202343 | Svenska | Ortsoberoende | V |
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1NKursen ges för
- Utländska lärares vidareutbildning, ULV
- VAL II - Vidareutbildning av lärare
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet på grundnivå
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna
- planera undervisning i modersmål utifrån forskning om flerspråkig utveckling
- argumentera för didaktiska val utifrån språklig variation, identitet och språkanvändning
- analysera och bedöma språkutveckling på modersmålet
- reflektera över hur multimodala resurser kan användas som didaktiska verktyg i modersmålsundervisning.
Kursinnehåll
Kursen innehåller teoretiska och praktiska moment relaterat till forskning om språkdidaktik och språkutveckling. Modersmålsundervisningens utmaningar utifrån elevers språkliga variation och språkkunskaper diskuteras. Dessutom behandlas didaktik, inklusive användning av multimodala resurser, för undervisning av elever med olika språk- och skolbakgrund. Kursen fokuserar särskilt på modersmålsundervisning, men moment för studiehandledning på modersmålet förekommer.
Undervisnings- och arbetsformer
Föreläsningar, seminarier, gruppdiskussioner och självständiga studier.
Examination
Kursen examineras genom analys av språkutveckling, skriftlig hemtentamen, seminarier och redovisning av gruppdiskussioner.
För Väl godkänt krävs Väl godkänt på skriftlig hemtentamen.
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:
- Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Om undervisnings- och examinationsspråk
Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:
- Om undervisningsspråk är svenska ges kursen i sin helhet eller till stora delar på svenska. Observera att även om undervisningsspråk är svenska kan delar av kursen ges på engelska. Examinationsspråk är svenska.
- Om undervisningsspråk är svenska/engelska kan kursen i sin helhet ges på engelska vid behov. Examinationsspråk är svenska om kursen ges på svenska eller engelska om kursen ges på engelska.
- Om undervisningsspråk är engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.
Institution
Institutionen för kultur och samhälleKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
OBL1 | Närvaro vid seminarier och gruppdiskussioner | 0.5 hp | U, G |
SME1 | Redovisning av gruppdiskussioner | 0.5 hp | U, G |
STN1 | Analys av språkutveckling | 2.5 hp | U, G, VG |
STN2 | Skriftlig hemtentamen | 4 hp | U, G, VG |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.