Grundläggande färdigheter i läsning och skrivning, 15 hp
Specialisation Development of Basic Skills, Development of Basic Skills in Reading and Writing (1-15 hp), 15 credits
9GF352
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L7ULV | Utländska lärares vidareutbildning, ULV | 4 (HT 2017) | 201734-201803 | Svenska | Linköping, Valla | V |
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåKursen ges för
- Utländska lärares vidareutbildning, ULV
Förkunskapskrav
För tillträde till kursen krävs grundläggande behörighet samt genomgångna kurser inom Allmänt utbildningsområde motsvarande 30 hp.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna:
- redogöra för och problematisera teoretiska perspektiv på lärande och didaktiska förhållningssätt till lärande och undervisning i läsning och skrivning
- beskriva och använda för kunskapsområdet centrala begrepp
- kartlägga, analysera och bedöma barns språkutveckling och olika vägar till skriftspråklighet
- reflektera kring barns skilda förutsättningar för skriftspråkligt lärande
- kritiskt granska didaktiska modeller och undervisningsmetoder med inriktning på det tidiga skriftspråkliga lärandet
- planera, genomföra och utvärdera undervisning med fokus på det tidiga skriftspråkliga lärandet utifrån centrala styrdokument
- granska och diskutera ett vetenskapligt arbete
Kursinnehåll
I kursen studeras förutsättningar för barns skriftspråkliga utveckling ur ett teoretiskt perspektiv i nära relation till den pedagogiska praktiken. Utgångspunkter är bland annat barns tankar och attityder till läsning och skrivning, samt det muntliga berättandet. Undervisning och lärande i grundläggande läsning och skrivning utgör centrala kunskapsområden och didaktiska modeller bearbetas. Barns och elevers utveckling av språklig medvetenhet och metakognitiva strategier uppmärksammas. Läs- och skrivlärandet relateras också till barns och elevers olika förutsättningar med utgångspunkt i genus, klass och etnicitet. Hinder i barns och elevers skriftspråkliga utveckling diskuteras och kursen ger en orientering om tal- och skriftspråkliga svårigheter. I innehållet ingår också två- och flerspråkighet i relation till tal- och skriftspråkligt lärande.
Undervisnings- och arbetsformer
Till den studerandes insats hör läsning av och reflektion över angiven litteratur. Verksamhetsförlagd utbildning och campusförlagda dagar ingår också. Distans delarna genomförs via en lärplattform.
Examination
Kursen examineras genom skriftlig tentamen, skriftlig redovisning, opponentskap samt muntlig redovisning.
PROVKODER:
STN2 Skriftlig tentamen: hemtentamen 8 hp U, G, VG
SRE2 Skriftlig redovisning 2 hp U,G
OPPO Opponentskap 1 hp U, G
MRE2 Muntlig redovisning 2 hp U, G
SRE1 Skriftlig redovisning 2 hp U, G
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeDet finns inga examinationsmoment att visa.
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.