Kunskap och lärande med fokus på didaktiska processer, 7.5 hp
Knowledge and Learning with a Focus on Didactic Processes, 7.5 credits
9KP101
Huvudområde
DidaktikUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Maria SparfKursansvarig
Maria Sparf, Thomas AsklundStudierektor eller motsvarande
Margareta EngvallKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1GY1 | Kompletterande pedagogisk utbildning till ämneslärare i gymnasieskolan, halvfart (Halvfart) | 1 (HT 2020) | 202044-202103 | Svenska | Linköping, Valla | O |
L1GR1 | Kompletterande pedagogisk utbildning till ämneslärare i årskurs 7-9, halvfart (Halvfart) | 1 (HT 2020) | 202044-202103 | Svenska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
DidaktikUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G2XKursen ges för
- Kompletterande pedagogisk utbildning till ämneslärare i årskurs 7-9
- Kompletterande pedagogisk utbildning till ämneslärare i gymnasieskolan
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna
- beskriva och jämföra olika teorier om kunskap och lärande
- belysa teorier om kunskap och lärande i relation till barn, ungdomar och vuxnas lärande och kunskapsutveckling
- diskutera förutsättningar för lärande och kunskapsutveckling ur ett jämlikhets- och jämställdhetsperspektiv
- jämföra och resonera kring kunskapssyn(er) och synen på lärande inom det egna ämnet i form av universitetsdisciplin, lärarutbildningsämne respektive skolämne
- uttrycka sig skriftlig enligt vedertagen praxis
Kursinnehåll
I kursen behandlas olika kunskapsfilosofiska traditioner (idealism, rationalism, pragmatism). Ur ett historiskt och ett samtida perspektiv behandlas frågor om hur kunskap väljs ut för lärande. Olika teorier om lärande (behaviorism, kognitivism, konstruktivism, socialkognitivism) studeras i relation till historiska och samtida undervisningstraditioner. I kursen jämförs och resoneras även kring hur olika ämnestraditioner utvecklar skilda kunskapssyner och syner på lärande. Likaså diskuteras synen på kunskap och lärande i relation till barn, ungdomars och vuxnas lärande och kunskapsutveckling. I kursen diskuteras även förutsättningar för lärande och kunskapsutveckling ur ett jämlikhets- och jämställdhetsperspektiv.
Undervisnings- och arbetsformer
Utbildningen organiseras dels i form av nätbaserade studier, dels som campusförlagd utbildning. I kursen förekommer föreläsningar, litteraturstudier, seminarier, grupparbete och självständiga studier.
Examination
Kursen examineras genom skriftlig redovisning, skriftlig hemtentamen samt seminarium med skriftligt underlag.
För att få VG på hel kurs krävs VG på modul Skriftlig tentamen: hemtentamen.
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:
- Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.
För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:
- Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
MRE1 | Seminarium med skriftligt underlag, ämnesdidaktik | 1 hp | U, G |
STN4 | Skriftlig tentamen: hemtentamen | 3.5 hp | U, G, VG |
SRE2 | Skriftlig redovisning | 3 hp | U, G, VG |
Ordinarie litteratur
Böcker
Valbar litteratur finns i kursrummet på Lisam.
ISBN: 9188372804
Tillgänglig i kursrummet på Lisam.
ISBN: 9789138235010
Nedladdningsbar: http://www.regeringen.se/rattsdokument/statens-offentliga-utredningar/2010/01/sou-201099/
ISBN: 9789185545674
ISBN: 9789176566619
https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:371489/FULLTEXT01.pdf
ISBN: 9127097994, 9789127097995
Tillgänglig i kursrummet på Lisam.
Lönnheden, C. & Olstedt, E. (2004). Med erfarenhet som utgångspunkt. Kapitel i bok (s. 104-118)
Tillgänglig i kursrummet på Lisam.
Larsson, S. (1996). Vardagslärande och vuxenstudier. Kapitel i bok (s. 9-26)
Tillgänglig i kursrummet på Lisam.
9-26 Larsson, S. Vardagslärande och vuxenstudier
ISBN: 9789144111209
Tillgänglig i kursrummet på Lisam.
ISBN: 9789144018904
ISBN: 9789144101736
Säljö, R. (2017). Den lärande människan – teoretiska traditioner. Kapitel i bok (s. 203-264). Stockholm: Bokförlaget Natur & Kultur. Kapitel i bok.
203-264 Säljö, R Den lärande människan - teoretiska traditioner
ISBN: 9780273761860
I: Öhrn, E. & Holm, A-S. (Red). Att lyckas i skolan: Om skolprestationer och kön i olika undervisningspraktiker. Kapitel i bok (s. 177-187).
Tillgänglig i kursrummet på Lisam.
s. 177-187 Öhrn, E. & Holm, A-S Att lyckas i skolan: Om skolprestationer och kön i olika undervisningspraktiker
Artiklar
Artiklar tillkommer.
Kompletterande litteratur
Böcker
Valbar litteratur finns i kursrummet på Lisam.
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.